Könyv

Mitmacholás

Parti Nagy Lajos: Árnyékporocska, Emlékmondatok Kner Piroska életéből (Félténypróza)

  • Józsa Márta
  • 2022. szeptember 21.

Kritika

Mit is mondhatnánk valakiről, akinek fiktív énje olyanokat tud mondani, hogy „utolsó leheletemig használok zöld fokhagymát”?

Beczkóyné Kner Piroska minden bizonnyal sokszor kényszerült mitmacholásra, például akkor, amikor valahogy ki kellett matekoznia a fiával együtt, hogy a gyerek most akkor zsidónak minősül-e. Olyanok között, „akik egyáltalán nem tartottak semmilyen vallást, inkább vájdlingot meg a kolbászbelet disznóöléskor, már bocsánatot kérek”. Semmi különös nem történt ezzel az asszonnyal, a korban megszokottakon kívül: volt persze házassága, annak a múlt század eleji női emancipációs törekvéseivel együtt, például abbéli dilemmákkal, hogy hogyan is legyen az asszonyneve. Születtek gyerekei, volt konyhája, személyzete, támadott a tüdővész, jött a háború egyszer, meg aztán még egyszer. Aztán munkaszolgálat, hadseregek vonultak ki és be, közben a disznóvágás tudománya mellett a szappanfőzésére is szükség lett.

Két kötetről beszélünk, az egyik Beczkóyné Kner Piroska vaskos, egykor már nyomda alá is rendezett, de eddig meg nem jelent, 1915-ben írt szakácskönyve, amelyről röviden annyit, hogy nem sokat veszített vele az amúgy is vitatott státuszú magyar gasztronómia. A kortárs konkurenciából a konyhában bőven elég a főhős által kihívónak tekintett Vízvári Mariska szakácskönyve, és maradjunk annyiban, hogy a verébpörköltön kívül aligha tartalmaz újdonságot a gondosan felépített, kosztosok tartására is alkalmas recepteket ismertető kötet. Spoilerezek: húsz verébre van szükség egy négytagú család jóllakatásához.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."