Könyv

Mitmacholás

Parti Nagy Lajos: Árnyékporocska, Emlékmondatok Kner Piroska életéből (Félténypróza)

  • Józsa Márta
  • 2022. szeptember 21.

Kritika

Mit is mondhatnánk valakiről, akinek fiktív énje olyanokat tud mondani, hogy „utolsó leheletemig használok zöld fokhagymát”?

Beczkóyné Kner Piroska minden bizonnyal sokszor kényszerült mitmacholásra, például akkor, amikor valahogy ki kellett matekoznia a fiával együtt, hogy a gyerek most akkor zsidónak minősül-e. Olyanok között, „akik egyáltalán nem tartottak semmilyen vallást, inkább vájdlingot meg a kolbászbelet disznóöléskor, már bocsánatot kérek”. Semmi különös nem történt ezzel az asszonnyal, a korban megszokottakon kívül: volt persze házassága, annak a múlt század eleji női emancipációs törekvéseivel együtt, például abbéli dilemmákkal, hogy hogyan is legyen az asszonyneve. Születtek gyerekei, volt konyhája, személyzete, támadott a tüdővész, jött a háború egyszer, meg aztán még egyszer. Aztán munkaszolgálat, hadseregek vonultak ki és be, közben a disznóvágás tudománya mellett a szappanfőzésére is szükség lett.

Két kötetről beszélünk, az egyik Beczkóyné Kner Piroska vaskos, egykor már nyomda alá is rendezett, de eddig meg nem jelent, 1915-ben írt szakácskönyve, amelyről röviden annyit, hogy nem sokat veszített vele az amúgy is vitatott státuszú magyar gasztronómia. A kortárs konkurenciából a konyhában bőven elég a főhős által kihívónak tekintett Vízvári Mariska szakácskönyve, és maradjunk annyiban, hogy a verébpörköltön kívül aligha tartalmaz újdonságot a gondosan felépített, kosztosok tartására is alkalmas recepteket ismertető kötet. Spoilerezek: húsz verébre van szükség egy négytagú család jóllakatásához.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.