Kiállítás

Olcsó repró

Van Gogh Experience

Kritika

Pár éve láttam a párizsi Atelier des Lumières-ben Vincent van Gogh műveinek vetítésre épülő verzióját, és az lenyűgözött: Thomas Vanz rendezésével és zenéjével egészen új fénytörésbe kerültek a hatalmas falakra vetített képek, láttukra úgy éreztem, hogy közelebb kerültem a poszt­impresszionista ikon művészetéhez.

Az óriásira vetített képek nem kiváltani akarták Van Gogh festményeit, hanem új módon közelíteni feléjük.

A magyarországi promóció alapján azt feltételeztem, hogy ez a jól másolható digitalizált produkció került át hozzánk, úgyhogy egyáltalán nem zavart a tudat, hogy Salvador Dalí és Banksy után újra egy olyan kiállítást reklámoznak Budapesten, ahol a tárgyalt művészek műveit egyáltalán nem látni.

Aztán kiderült: ez nem az a projekt. Persze miért ne csinálhatta volna meg jól más is a mester festményeinek kicsit mozgó, bejárható verzióját? A honlap hozsánnái azonban eleve óvatosságra intenek. Legfőbb referenciaként a tárlatnak „a rangos Eventex 2023 Awardson a legjobb kiállítás és a legjobb immerzív kiállítás kategóriában” szerzett aranyérmét tartották fontosnak megemlíteni, illetve a CNN egyik összeállítását, amelyben a világ 12 legjobb immerzív élménye közé sorolták a tárlatot. Ezeknek komolyságáról annyit, hogy az előbbin díjat nyert a tavalyi augusztus 20-i budapesti tűzijáték és az MSC turistahajóinak névadó ünnepsége is az események és művészetek kategóriában, a CNN – hangsúlyozottan nem a CNN belső stábja által összeállított – listáján pedig olyan immerzív élmények közt kap helyet, mint a Museum of Ice Cream vagy egy Los Angeles-i dinoszaurusz-kiállítás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.