Színház

Az országút szélén hagyott gyerekekről

Mariella Mehr élete

Kritika

Lábán Katalin rendezőként rendre olyan szövegeket állít színpadra, amelyekre a legtöbben azt mondanák, hogy nem színpadra valók.

Kemény Zsigmond regénye, a Zord idők, Pilinszky János és Sheryl Sutton beszélgetései vagy a Malte Laurids Brigge Rilkétől – mind olyan címek, amelyektől a legtöbb színházi közönségszervező sírva menekül. Lábán azonban nem sikerre törekszik, hanem arra, hogy a számára fontos szövegeket megmutathassa, remélve, hogy egy kis színháznyi ember csak-csak kíváncsi rájuk. És az RS9 pincéjét vagy a Vallai Kertet időről időre tényleg megtölti az a harminc-negyven ember, akik hisznek neki, vagy csak nyitottak ezekre a szövegközpontú előadásokra.

Aztán megtörténhet, hogy egy ismeretlen svájci nőről szóló monodrámát nézve hirtelen úgy érzik, hogy az nagyon is összecseng a mai magyar valósággal. Pedig a Mariella Mehr életét még októberben mutatták be, amikor a nagyközönség még nem szembesült azzal, micsoda égető sebeket takargat a nem működő magyar gyermekvédelem.

A két éve elhunyt Mariella Mehr (1947–2022) svájci író volt, aki a jenis cigány kisebbséghez tartozott. A jenisek (németül: jenische, franciául: Yéniches) Svájcban, Franciaországban, Németországban és Ausztriában vándoroltak, nomád életmódjuk miatt folyamatosan üldözték őket. Ennek következtében a hagyományos vándoréletet folytató jenisek száma mára egy-két ezerre csökkent. Az 1920-as években Svájcban Alfred Siegfried (egy korábban pedofília miatt menesztett gimnáziumi tanár) létrehozta a Kinder der Landstrasse (Az országút gyermekei) nevű „segélyszervezetet” azzal a céllal, hogy a jenis szülőktől elvett gyerekekből intézetekben „kiirtsák az örökletes aszociális viselkedést”. Az anyákat kényszer­sterilizálták, a gyerekeket pedig elektrosokkal és más kegyetlen módszerekkel „kezelték”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.