Lemez

Kétfelől ugyanarra

New Fossils: New Fossils II.; Gyémánt Bálint Trió: Vortex of Silence

Kritika

A New Fossils kvintettben úgy kerültek a helyükre a dolgok, mint a mesében.

A négy éve alakult zenekarnak most jelenik meg a második albuma, de már rengeteg helyen, sokféle közönség előtt bizonyítottak, a Turbinától a Müpáig. Az eredmény azt mutatja, mintha roppant erőfeszítésekbe telt volna, hogy minden így klappoljon, pedig úgy sejtem, csak megdumálták és megcsinálták. A belefeledkezős zenélés iránti szenvedélyüket nem adnák oda semmiért, főleg nem a gyors érvényesülésért. A mai zenék mellett tették le a voksukat, az anyagot a jazzhagyomány mélyéből merítik, a kövületeket dinamizálták. Pompásan összeállt, egyéni fúzió az övék: postgrunge és beat, afféle Bad Plus-os rosszalkodás, és nagyon végiggondolt váltások, tisztán megformált és érthető összefüggésekbe rendezett történetek egy 21. századi jazzkvintett előadásában. Szabó Dániel Ferenc a dobok mögül számol be, úgy is, mint az egyik komponista, az új anyagon Tóth István gitáros és Gyányi Marcell bőgős is szerepelnek szerzőként. Hasonlóan Varga Dániel szaxofonoshoz, a billentyűs Ocsovay Damján szólóiban az imprók utalnak ugyan a jazz mérföldköveire, de mindketten csodásan emelkedettek, éppen hogy nem a földet nézik. Az ECM-lemezeken lehet még ilyen tágassággal találkozni, amilyet ők mindig mutatnak.

Lehetne címadó is az album első darabja, egy kisebb szvit, a Universe Is a Big Dark Room, amely azonnal megragadja a hallgatót sokféleségével, ágas-bogasságával és titokban romantikus, fölfelé tekintő témájával. A melódia szokatlan hangközökkel, kitartott, lassan váltott akkordokkal és csiklandós ritmusokkal indítja az ifjúság nedűjéről ábrándozó, következő számot, amelyet Varga szaxofonszólója extatikusan visz felfelé. Már vártuk a belassulást a tavacskáról szóló Gyányi-darabhoz érve, amelyben Tóth István elképesztően változatos, ismerős hangzásúnak tűnő, de teljesen egyéni gitárja teszi fel a témát. Ő általában a háttérben marad, de afféle szeretetteljesen mosolygó rezonőrként mindig ott tesz hozzá valamit a hangképhez, ahol a legjobban kell. Ha Tóth összetartja a kvintettet, akkor a Gyányi–Szabó szekció a talapzat. Nélkülük nem adhatna ilyen otthonos érzést az összes szám, velük mindig tudjuk, honnan hová tartunk. Tóth „na, akkor idehallgass” huncutsága, átütő iróniája szerzőként és szólistaként egy bagatellben és az Antonio című húzós, mégis szemtelenül lassú záródarabban is kibontakozik, utóbbiban Varga újabb remeklésével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.