Tévésorozat

Önarckép feketével

A nagy szivar

  • - turcsányi -
  • 2024. július 24.

Kritika

Ha van igazság a földön, Bert Schneiderből hétcsillagos hollywoodi aranyifjú válik. Egy léha, semmirekellő alak a sztárjelöltek örökké vidám, szőke és bikinis karéjában, a nyitott tetejű sport Mercije oldalának támaszkodva, golfhoz öltözve néz el a távolba, s számolja Los Angeles mindig felhőtlen egén az angyalokat.

Minden erre predesztinálta, elsősorban a kor és a környezet, melyben élnie adatott: apja és testvérei kötésig gázoltak bele a show-bizniszbe, halmozván sikert a sikerre. Abe, az apja pont az idevalósi álomkarriert futotta meg: kifutófiúként kezdte a Columbiánál, s megmászván a ranglétrát, még arra is maradt ideje, hogy több mint tíz évet lehúzzon a stúdió elnöki székében. Ha van értelme a filmmogul kifejezésnek, ő megtestesítette azt. De már akkor sem volt igazság a földön.

Bert Schneider az omnipotens filmproducer úgy nézett ki, mint egy aranyifjú (kivált Alessandro Nivola megformálásában), s milliókkal dobálózott, de folyamatos anyagi gondokkal küzdött, innen-onnan tömködte a lyukakat, ahogy bírta – a filmjeibe. És mind­eközben megváltoztatta egész Hollywoodot, a kerek világ filmművészetét, s minket, nézőket is. Azt, hogy hova kell letenni a kamerát, s azt, hogy honnan nézzük a vásznat – pusztán két évbe tellett neki. 1969 és 1971 között forgatott három filmet: a Szelíd motorosokat, az Öt könnyű darabot és Az utolsó mozielőadást. Szó szerint a „papa mozija” ellen ment: megszületett Új-Hollywood, és Schneider olyan alakokat szabadított a világra, mint Jack Nicholson, Jeff Bridges, Dennis Hopper, Larry McMurtry, Peter Bogdanovich, Bob Rafelson, Karen Black vagy éppenséggel Cybill Sheperd. Itt kell megjegyezni azt is, hogy e három filmből kettőnek egy bizonyos Laszlo Kovacs volt az operatőre Cecéről (Tolna megye). A harmadiké meg a Ben Hurt, Az üldözőket és mondjuk A nagy balhét is fotografáló Robert Surtees, de ez tényleg már csak zárójeles megjegyzés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.