Könyv

Térerő

Verő-Valló Judit: Egyedül a nagyvárosban – Garzonotthonok és lakóik Budapesten a 19. század derekától az 1940-es évekig

Kritika

A modern nagyváros az ipari forradalom következménye; a korábbiaktól gyökeresen eltérő termelési struktúra nyomán alakult ki az a térszövet, amelyben az európai civilizáció máig élni, bár lassan inkább csak túlélni próbál.

A nagyváros patologikus tünetei – egyebek közt a lakáshiány – a kezdetektől jellemzőek voltak, az új kihívásokra pedig az építészek számtalan kreatív ötlettel próbáltak reagálni, és a higiéniai-egészségügyi követelmények mellett a megváltozott társadalmi és lakhatási szokásokra is merőben új megoldásokat kínáltak. Például figyelembe vették az egyedülállók igényeit is. Verő-Valló Judit könyvének fókuszában az efféle otthonok állnak. Ilyen lakások korábban egyáltalán nem léteztek, az egyedülálló háztartás kifejezetten nagyvárosi „termék”, de egyúttal valamiféle devianciát sejtet: az egyedülállók eleinte gyanúsak voltak, afféle bohém elhajlásnak számított család nélkül élni, bár – mint a könyvből kitűnik – az első kislakások nem azoknak épültek, akik önként választották ezt az életformát. Kezdetben a nagyvárosba érkező munkavállalók, először férfiak, majd a hivatalt vállaló nők szolgáltak a korai boardinghouse-ok, garzonhotelek célközönségéül. Jellemző, hogy a századforduló társadalmában család nélkül élni szabadosságnak számított, így az efféle közös otthonokban élők erkölcseit szigorú szabályozással próbálták kordában tartani – kevés sikerrel.

Az építészet 20. századi megújulásának nemcsak a formai változás igénye, az értelmetlennek és üresnek tekintett klasszikus díszítések elhagyása adott lendületet, hanem a tartalom jobbításának szándéka is. Sőt valójában az új igényeknek megfelelő otthonok kialakítása volt az elsődleges cél, a modern építészet alapelve szerint ugyanis a forma a funkciót és a szerkezetet követi, és az új funkció törvényszerűen új formákat teremt. A közös helyiségekkel rendelkező kislakásos garzonházak, az apró konyhás vagy főzőfülkés, de szigorúan fürdőszobás lakástípus már a 20. századi gondolkodás szülötte. Az Egyedül a nagyvárosban ezeknek a lakásoknak számos változatát mutatja be. A könyvben külön fejezet foglalkozik az egyedülálló nőkkel, kiemelve, hogy életvitelük alakulása milyen jól tükrözi a 20. század első felének társadalmában végbement változásokat.

A történeti áttekintés az 1940-es években zárul, de napjaink jellegzetes társadalmi átstrukturálódásának tudatában a téma aktuálisabb, mint valaha. A könyv alapja a szerző 2022-ben megvédett doktori disszertációja volt, ennek megfelelően pontos és alapos munka (szakmai lektora Ferkai András), ám emiatt a szöveg olykor áldozatul esik a tudományos munkák esetében megkövetelt pontos adatolás követelményének. Talán célszerűbb lett volna a tanulmány második fejezetében szereplő statisztikai adatgyűjteményt a könyv legvégén, önálló függelékként közölni. Ez a „fejezet” ugyanis zavaróan vágja el a modern építészetről, és ezen belül a kislakásokról szóló nemzetközi áttekintéstől a könyv harmadik, leginkább érdekes részét, azt a három esettanulmányt, amely a társadalomtudományi és építészeti vizsgálódás szerves folytatása. Ebben a fejezetben a hétköznapokból vett, jól dokumentált példákon keresztül válik tapinthatóvá a kislakásos életforma.

Megismerhetjük az egyedülálló (művész)nő, Gobbi Hilda útját az önálló kislakás megszerzéséig, egy pályakezdő építész, Hegedős Károly karrierjét a hónapos szobától a megfontolt családalapításig, illetve Radnóti Miklós és Gyarmati Fanni sorsán keresztül a gyermektelen városi értelmiség mindennapjait. Mindhárom esettanulmány írásos dokumentumokon, az érintettek naplóin alapul. Legrészletesebben Hegedős Károly lakhatási karrierjét ismerhetjük meg, aki szinte kényszeresen, rajzokkal is dokumentálta a lakáshoz jutásáig vezető útját, amelynek pikantériája, hogy az építész nem titkoltan antiszemita nézetei dacára ragaszkodott ahhoz, hogy az Újlipótvárosba költözzön, mivel ott épültek nagy számban és jó minőségben a korszak nívós, az új trendeket követő lakásai. Gobbi Hilda – nyilván a Nemzeti Színház közelsége miatt több színésztársával együtt – egy máig létező fura rezervátumban, a Rákóczi úttal párhuzamos, elvarázsolt kis utcában, a Barát utcában élt. Gyarmati Fanni hosszú élete végéig az ugyancsak újlipótvárosi közös kislakásban lakott, ami talán azt is bizonyítja, hogy a jól megtervezett apró terek minden életszakaszban remekül szolgálják lakóikat – feltéve, ha nincsenek kettőnél többen, legyen a másik két- vagy négylábú. Ez az igény manapság egyre gyakrabban jelentkezik. Jelenleg a kislakások reneszánszát éljük, a megnövekedett igények mellett annak is köszönhetően, hogy a befektetői szemlélet is a minimális lakásméreteket részesíti előnyben. Egy ilyen otthon megtervezésénél az a leglényegesebb, hogy minden egyes részlete praktikus legyen. A pazarlás mérséklése, az ökológiai szempontok is ebbe az irányba mutatnak: nem véletlen, hogy külföldön sorra épülnek a co-housing és co-living épületek, közös helyiségekkel, minimális magánterekkel. Az előbbi önszerveződő közösség, az utóbbi bérelhető egységeket kínál üzleti alapon.

Kétségtelen, hogy a jelenkori kislakásos, közösségi funkciókat is ellátó házak és bérházak tökéletesen megfelelnek a városok és földrészek között vándorló újabb generációk igényeinek. Ám, hogy mindebből falanszter vagy a jövő megváltó megoldása lesz-e, az leg­inkább az építészeti minőségen múlik. Verő-Valló Judit ennek a régi-új trendnek a hátországát deríti fel az érdeklődők és érintettek okulására, gazdag képanyaggal, minőségi kivitelben.

  

Budapest Főváros Levéltára, 2024, 175 oldal, 5450 Ft

Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

 

A lapszám további cikkei itt érhetőek el >>>

Heti hírlevelünkre itt tud feliratkozni >>>

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.