Könyv

Térerő

Verő-Valló Judit: Egyedül a nagyvárosban – Garzonotthonok és lakóik Budapesten a 19. század derekától az 1940-es évekig

Kritika

A modern nagyváros az ipari forradalom következménye; a korábbiaktól gyökeresen eltérő termelési struktúra nyomán alakult ki az a térszövet, amelyben az európai civilizáció máig élni, bár lassan inkább csak túlélni próbál.

A nagyváros patologikus tünetei – egyebek közt a lakáshiány – a kezdetektől jellemzőek voltak, az új kihívásokra pedig az építészek számtalan kreatív ötlettel próbáltak reagálni, és a higiéniai-egészségügyi követelmények mellett a megváltozott társadalmi és lakhatási szokásokra is merőben új megoldásokat kínáltak. Például figyelembe vették az egyedülállók igényeit is. Verő-Valló Judit könyvének fókuszában az efféle otthonok állnak. Ilyen lakások korábban egyáltalán nem léteztek, az egyedülálló háztartás kifejezetten nagyvárosi „termék”, de egyúttal valamiféle devianciát sejtet: az egyedülállók eleinte gyanúsak voltak, afféle bohém elhajlásnak számított család nélkül élni, bár – mint a könyvből kitűnik – az első kislakások nem azoknak épültek, akik önként választották ezt az életformát. Kezdetben a nagyvárosba érkező munkavállalók, először férfiak, majd a hivatalt vállaló nők szolgáltak a korai boardinghouse-ok, garzonhotelek célközönségéül. Jellemző, hogy a századforduló társadalmában család nélkül élni szabadosságnak számított, így az efféle közös otthonokban élők erkölcseit szigorú szabályozással próbálták kordában tartani – kevés sikerrel.

Az építészet 20. századi megújulásának nemcsak a formai változás igénye, az értelmetlennek és üresnek tekintett klasszikus díszítések elhagyása adott lendületet, hanem a tartalom jobbításának szándéka is. Sőt valójában az új igényeknek megfelelő otthonok kialakítása volt az elsődleges cél, a modern építészet alapelve szerint ugyanis a forma a funkciót és a szerkezetet követi, és az új funkció törvényszerűen új formákat teremt. A közös helyiségekkel rendelkező kislakásos garzonházak, az apró konyhás vagy főzőfülkés, de szigorúan fürdőszobás lakástípus már a 20. századi gondolkodás szülötte. Az Egyedül a nagyvárosban ezeknek a lakásoknak számos változatát mutatja be. A könyvben külön fejezet foglalkozik az egyedülálló nőkkel, kiemelve, hogy életvitelük alakulása milyen jól tükrözi a 20. század első felének társadalmában végbement változásokat.

A történeti áttekintés az 1940-es években zárul, de napjaink jellegzetes társadalmi átstrukturálódásának tudatában a téma aktuálisabb, mint valaha. A könyv alapja a szerző 2022-ben megvédett doktori disszertációja volt, ennek megfelelően pontos és alapos munka (szakmai lektora Ferkai András), ám emiatt a szöveg olykor áldozatul esik a tudományos munkák esetében megkövetelt pontos adatolás követelményének. Talán célszerűbb lett volna a tanulmány második fejezetében szereplő statisztikai adatgyűjteményt a könyv legvégén, önálló függelékként közölni. Ez a „fejezet” ugyanis zavaróan vágja el a modern építészetről, és ezen belül a kislakásokról szóló nemzetközi áttekintéstől a könyv harmadik, leginkább érdekes részét, azt a három esettanulmányt, amely a társadalomtudományi és építészeti vizsgálódás szerves folytatása. Ebben a fejezetben a hétköznapokból vett, jól dokumentált példákon keresztül válik tapinthatóvá a kislakásos életforma.

Megismerhetjük az egyedülálló (művész)nő, Gobbi Hilda útját az önálló kislakás megszerzéséig, egy pályakezdő építész, Hegedős Károly karrierjét a hónapos szobától a megfontolt családalapításig, illetve Radnóti Miklós és Gyarmati Fanni sorsán keresztül a gyermektelen városi értelmiség mindennapjait. Mindhárom esettanulmány írásos dokumentumokon, az érintettek naplóin alapul. Legrészletesebben Hegedős Károly lakhatási karrierjét ismerhetjük meg, aki szinte kényszeresen, rajzokkal is dokumentálta a lakáshoz jutásáig vezető útját, amelynek pikantériája, hogy az építész nem titkoltan antiszemita nézetei dacára ragaszkodott ahhoz, hogy az Újlipótvárosba költözzön, mivel ott épültek nagy számban és jó minőségben a korszak nívós, az új trendeket követő lakásai. Gobbi Hilda – nyilván a Nemzeti Színház közelsége miatt több színésztársával együtt – egy máig létező fura rezervátumban, a Rákóczi úttal párhuzamos, elvarázsolt kis utcában, a Barát utcában élt. Gyarmati Fanni hosszú élete végéig az ugyancsak újlipótvárosi közös kislakásban lakott, ami talán azt is bizonyítja, hogy a jól megtervezett apró terek minden életszakaszban remekül szolgálják lakóikat – feltéve, ha nincsenek kettőnél többen, legyen a másik két- vagy négylábú. Ez az igény manapság egyre gyakrabban jelentkezik. Jelenleg a kislakások reneszánszát éljük, a megnövekedett igények mellett annak is köszönhetően, hogy a befektetői szemlélet is a minimális lakásméreteket részesíti előnyben. Egy ilyen otthon megtervezésénél az a leglényegesebb, hogy minden egyes részlete praktikus legyen. A pazarlás mérséklése, az ökológiai szempontok is ebbe az irányba mutatnak: nem véletlen, hogy külföldön sorra épülnek a co-housing és co-living épületek, közös helyiségekkel, minimális magánterekkel. Az előbbi önszerveződő közösség, az utóbbi bérelhető egységeket kínál üzleti alapon.

Kétségtelen, hogy a jelenkori kislakásos, közösségi funkciókat is ellátó házak és bérházak tökéletesen megfelelnek a városok és földrészek között vándorló újabb generációk igényeinek. Ám, hogy mindebből falanszter vagy a jövő megváltó megoldása lesz-e, az leg­inkább az építészeti minőségen múlik. Verő-Valló Judit ennek a régi-új trendnek a hátországát deríti fel az érdeklődők és érintettek okulására, gazdag képanyaggal, minőségi kivitelben.

  

Budapest Főváros Levéltára, 2024, 175 oldal, 5450 Ft

Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

 

A lapszám további cikkei itt érhetőek el >>>

Heti hírlevelünkre itt tud feliratkozni >>>

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.