Koncert

Ördög viszi

A katona története; Négy évszak

Kritika

Az idősebb Vidnyánszky is eljött – megnézni a fiát –, és még félmaréknyi prominens személyiség, hogy Ascher Tamás rendezésében megcsodálja a katonát, aki eladja hegedűjét, szerelmét a vagyonért, dicsőségért, hatalomért.

Mindez két évvel az SZFE átállítása után, amibe beletörődtünk, s a Magyar Zene Házában, amelyet megszerettünk már. Alattunk, a pincében a Kádár-kori undergroundról szóló kiállítás, amelynek hősei, legalábbis a hősök egy része ma már a legszívesebben a miniszterelnökkel fotózkodik. Hát így ülünk, és csak arról nem tudunk megegyezni, ki az ördög és ki a katona, mi a hegedű, és mi számít fausti paktumnak.

De Stravinsky könnyen utaztatható, kisegyüttesre írott műve ennél is nehezebb időkben fogant, és ellenáll mindenféle politikai kisajátításnak. Egyszerre meséli újra a Faustot és vonja meg a világháború keserű mérlegét – a múzsát, ha egy időre elhallgat, nem könnyű újra szóra bírni. Ascher sem adta el a darabot némi politikai tőkéért. A füstös csehókba szánt „tragicommedia dell’arte” előbb szólt a szerencsejáték-függőséggel küzdő átlagjóskáról, mint Hendrik Höfgenről. Íme az orosz mese, amelyből Charles Ferdinand Ramuz librettója készült: a derék hadfi a frontról hazatérve, ahelyett, hogy menne kedveséhez és hegedülne önfeledten, a maga örömére, játszani kezd az ördöggel, és ha nyer is néhány kört, végül örökre elvész. A képzeletszegény kiskatona nem is akar többet, mint némi pénzt a lelkéért cserébe, de az ördög sem tud többet ígérni, mint a kopott, értéktelen könyvet, amiből a vagyonosodás mikéntje kiolvasható – válság sújtotta paktum ez 1918-ból. A Kelemen Barnabás igazgatta ensemble mindössze nyolc főből állt a karmesterrel együtt. Az újra és újra főszerepbe kerülő hegedűn Kokas Katalin játszott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.