Kiállítás

Pí vörössel

Kritika

A Vintage Galéria a hetvenes évek konceptuális/koncept munkákra fókuszáló sorozatát most két olyan alkotó nagyjából egy­azon időben (1973–1974) készített munkáinak válogatásával folytatja, akik viszonylag távolról érkeztek el a képzőművészethez.

Csiky Tibor (1932–1989) előbb az ELTE Természettudományi Karára járt fizika–matematika szakra, majd a Bölcsészkaron magyar nyelv és irodalom szakra, azután történelemtudománnyal foglalkozott. 1956-tól általános iskolákban tanított, kollégiumi nevelő lett. Idejéből csak arra futotta, hogy „vasárnapi szobrász” legyen, és a legkönnyebben hozzáférhető anyaghoz, a fához fordult.

A hatvanas évek elején találkozott Attalai Gáborral (1934–2011), aki az Iparművészeti Főiskolán végzett, és textilképeket, gobelineket tervezett. 1963-tól együtt jártak a Zuglói Körbe, ahová többek közt Bak Imre vagy Deim Pál is. Molnár Sándor, a „kör” vezetője arra kapacitálta tanítványait, hogy mindenről tájékozódjanak a nemzetközi művészeti életben, legyenek intellektuálisan nyitottak, és ne a pénzre vagy a szokványos művészkarrierre hajtsanak. Ennek a körnek volt a pozitív „hozadéka” a Petrigalla Pál lakásán megrendezett kiállítássorozat, illetve Csiky és Attalai 1966-os közös kiállítása Göteborgban.

Csiky strukturalista reliefeket, Attalai kör­plasztikákat, koncept­műveket készített, és bekapcsolódott a nemzetközi hálózatokba, levelezett Beuysszal, Christóval, Jasper Johnsszal is. A két művész külön útjai 1971-ben értek össze, amikor Beke László meghívta őket az Elképzelés projektbe; Attalai szöveges munkákkal és koncepttervek leírásával, míg Csiky az Objektív valóság struktúrái című sorozatának első darabjaival debütált.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.