Kiállítás

Pí vörössel

Kritika

A Vintage Galéria a hetvenes évek konceptuális/koncept munkákra fókuszáló sorozatát most két olyan alkotó nagyjából egy­azon időben (1973–1974) készített munkáinak válogatásával folytatja, akik viszonylag távolról érkeztek el a képzőművészethez.

Csiky Tibor (1932–1989) előbb az ELTE Természettudományi Karára járt fizika–matematika szakra, majd a Bölcsészkaron magyar nyelv és irodalom szakra, azután történelemtudománnyal foglalkozott. 1956-tól általános iskolákban tanított, kollégiumi nevelő lett. Idejéből csak arra futotta, hogy „vasárnapi szobrász” legyen, és a legkönnyebben hozzáférhető anyaghoz, a fához fordult.

A hatvanas évek elején találkozott Attalai Gáborral (1934–2011), aki az Iparművészeti Főiskolán végzett, és textilképeket, gobelineket tervezett. 1963-tól együtt jártak a Zuglói Körbe, ahová többek közt Bak Imre vagy Deim Pál is. Molnár Sándor, a „kör” vezetője arra kapacitálta tanítványait, hogy mindenről tájékozódjanak a nemzetközi művészeti életben, legyenek intellektuálisan nyitottak, és ne a pénzre vagy a szokványos művészkarrierre hajtsanak. Ennek a körnek volt a pozitív „hozadéka” a Petrigalla Pál lakásán megrendezett kiállítássorozat, illetve Csiky és Attalai 1966-os közös kiállítása Göteborgban.

Csiky strukturalista reliefeket, Attalai kör­plasztikákat, koncept­műveket készített, és bekapcsolódott a nemzetközi hálózatokba, levelezett Beuysszal, Christóval, Jasper Johnsszal is. A két művész külön útjai 1971-ben értek össze, amikor Beke László meghívta őket az Elképzelés projektbe; Attalai szöveges munkákkal és koncepttervek leírásával, míg Csiky az Objektív valóság struktúrái című sorozatának első darabjaival debütált.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.