Kiállítás

Pí vörössel

Kritika

A Vintage Galéria a hetvenes évek konceptuális/koncept munkákra fókuszáló sorozatát most két olyan alkotó nagyjából egy­azon időben (1973–1974) készített munkáinak válogatásával folytatja, akik viszonylag távolról érkeztek el a képzőművészethez.

Csiky Tibor (1932–1989) előbb az ELTE Természettudományi Karára járt fizika–matematika szakra, majd a Bölcsészkaron magyar nyelv és irodalom szakra, azután történelemtudománnyal foglalkozott. 1956-tól általános iskolákban tanított, kollégiumi nevelő lett. Idejéből csak arra futotta, hogy „vasárnapi szobrász” legyen, és a legkönnyebben hozzáférhető anyaghoz, a fához fordult.

A hatvanas évek elején találkozott Attalai Gáborral (1934–2011), aki az Iparművészeti Főiskolán végzett, és textilképeket, gobelineket tervezett. 1963-tól együtt jártak a Zuglói Körbe, ahová többek közt Bak Imre vagy Deim Pál is. Molnár Sándor, a „kör” vezetője arra kapacitálta tanítványait, hogy mindenről tájékozódjanak a nemzetközi művészeti életben, legyenek intellektuálisan nyitottak, és ne a pénzre vagy a szokványos művészkarrierre hajtsanak. Ennek a körnek volt a pozitív „hozadéka” a Petrigalla Pál lakásán megrendezett kiállítássorozat, illetve Csiky és Attalai 1966-os közös kiállítása Göteborgban.

Csiky strukturalista reliefeket, Attalai kör­plasztikákat, koncept­műveket készített, és bekapcsolódott a nemzetközi hálózatokba, levelezett Beuysszal, Christóval, Jasper Johnsszal is. A két művész külön útjai 1971-ben értek össze, amikor Beke László meghívta őket az Elképzelés projektbe; Attalai szöveges munkákkal és koncepttervek leírásával, míg Csiky az Objektív valóság struktúrái című sorozatának első darabjaival debütált.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.