Tévésorozat

Titkos rendszerek

Nyers gyémántok

Kritika

Antwerpen talán nem tűnik a legfotogénebb belga városnak, ám kultúrákat és globális hálózatokat összekapcsoló szerepe rejteget izgalmakat.

A Fauda című izraeli sorozat alkotógárdájában edződött Rotem Samir és Juval Jefet jó szimattal ráéreztek, hogyan ássanak a várost átszövő, természeténél fogva lappangó infrastruktúra mélyére. Antwerpen két szempontból is csomópont: egyfelől a vasútállomás melletti gyémántnegyed évszázadok óta ad otthont kereskedőknek, csiszolóknak és ékszerészeknek, ugyanakkor a forgalmas kikötőben zajlik Európa legintenzívebb kokainforgalma. Az apolitikus, multikulturális közeg kedvez az üzletnek; zsidó gyémántkereskedők bizniszelnek szaúdiakkal, az orosz maffia pedig az albánokkal karöltve teríti a kokaint az egész kontinensen. A két világ egymástól látszólag hermetikusan elzárt, ám a mélyben találunk összefonódásokat. Mindenki tudja, hogy Antwerpen nyugodt, rendezett felszíne alatt micsoda lázas adásvétel zajlik, ám a rendőrség jobbára tehetetlen.

A Nyers gyémántok egy büszke, de egységében repedéseket mutató haszid zsidó család történetén keresztül merül alá Antwerpen rejtett alvilágába. A Wolfsonok generációk óta a Diamant megbízható, elismert gyémántkereskedő dinasztiája. Legfontosabb tőkéjük a becsület és az adott szó; ragaszkodnak hagyományaikhoz és a régi zsidó szokásokhoz, még a gyémántbiznisz változó, egyre globalizálódó közegében is. Stabil rendszerük meginog, amikor a legfiatalabb Wolfson fiú szerencsejáték-tartozásai miatt öngyilkos lesz. Jó hírnevükön kettős csorba esik; üzleti partnereik nem bízhatnak többé pénzügyi stabilitásukban, és haszid családként hatalmas szégyen, hogy tagjuk önkezével vet véget életének. A gyászhírre hazatér a tékozló fiú Noah (Kevin Janssens), aki Londonig menekült az ultraortodox életmód és a családi biznisz örökségének terhe elől. A kisfiával érkező férfit egyből visszahúzza zsidó múltja, miközben a londoni alvilágban jól beágyazott brit anyós is számít lojalitására. Noah kettős identitása és sötét kapcsolatai meg is menthetik, de örökre romlásba is taszíthatják hagyománytisztelő családját. A világias fiú megjelenése szinte sértés a családra nézve; számukra ő egy kallódó, gyökértelen elem, aki bizonytalan identitásával káoszt hoz a generációk során megerősített rendbe. Ugyanakkor Noah épp szabadságával és rugalmasságával hozhat friss levegőt és új szemléletet, ami segíthet Wolfsonéknak haladni a korral.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.