Tévésorozat

Titkos rendszerek

Nyers gyémántok

Kritika

Antwerpen talán nem tűnik a legfotogénebb belga városnak, ám kultúrákat és globális hálózatokat összekapcsoló szerepe rejteget izgalmakat.

A Fauda című izraeli sorozat alkotógárdájában edződött Rotem Samir és Juval Jefet jó szimattal ráéreztek, hogyan ássanak a várost átszövő, természeténél fogva lappangó infrastruktúra mélyére. Antwerpen két szempontból is csomópont: egyfelől a vasútállomás melletti gyémántnegyed évszázadok óta ad otthont kereskedőknek, csiszolóknak és ékszerészeknek, ugyanakkor a forgalmas kikötőben zajlik Európa legintenzívebb kokainforgalma. Az apolitikus, multikulturális közeg kedvez az üzletnek; zsidó gyémántkereskedők bizniszelnek szaúdiakkal, az orosz maffia pedig az albánokkal karöltve teríti a kokaint az egész kontinensen. A két világ egymástól látszólag hermetikusan elzárt, ám a mélyben találunk összefonódásokat. Mindenki tudja, hogy Antwerpen nyugodt, rendezett felszíne alatt micsoda lázas adásvétel zajlik, ám a rendőrség jobbára tehetetlen.

A Nyers gyémántok egy büszke, de egységében repedéseket mutató haszid zsidó család történetén keresztül merül alá Antwerpen rejtett alvilágába. A Wolfsonok generációk óta a Diamant megbízható, elismert gyémántkereskedő dinasztiája. Legfontosabb tőkéjük a becsület és az adott szó; ragaszkodnak hagyományaikhoz és a régi zsidó szokásokhoz, még a gyémántbiznisz változó, egyre globalizálódó közegében is. Stabil rendszerük meginog, amikor a legfiatalabb Wolfson fiú szerencsejáték-tartozásai miatt öngyilkos lesz. Jó hírnevükön kettős csorba esik; üzleti partnereik nem bízhatnak többé pénzügyi stabilitásukban, és haszid családként hatalmas szégyen, hogy tagjuk önkezével vet véget életének. A gyászhírre hazatér a tékozló fiú Noah (Kevin Janssens), aki Londonig menekült az ultraortodox életmód és a családi biznisz örökségének terhe elől. A kisfiával érkező férfit egyből visszahúzza zsidó múltja, miközben a londoni alvilágban jól beágyazott brit anyós is számít lojalitására. Noah kettős identitása és sötét kapcsolatai meg is menthetik, de örökre romlásba is taszíthatják hagyománytisztelő családját. A világias fiú megjelenése szinte sértés a családra nézve; számukra ő egy kallódó, gyökértelen elem, aki bizonytalan identitásával káoszt hoz a generációk során megerősített rendbe. Ugyanakkor Noah épp szabadságával és rugalmasságával hozhat friss levegőt és új szemléletet, ami segíthet Wolfsonéknak haladni a korral.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.