Tévésorozat

Titkos rendszerek

Nyers gyémántok

Kritika

Antwerpen talán nem tűnik a legfotogénebb belga városnak, ám kultúrákat és globális hálózatokat összekapcsoló szerepe rejteget izgalmakat.

A Fauda című izraeli sorozat alkotógárdájában edződött Rotem Samir és Juval Jefet jó szimattal ráéreztek, hogyan ássanak a várost átszövő, természeténél fogva lappangó infrastruktúra mélyére. Antwerpen két szempontból is csomópont: egyfelől a vasútállomás melletti gyémántnegyed évszázadok óta ad otthont kereskedőknek, csiszolóknak és ékszerészeknek, ugyanakkor a forgalmas kikötőben zajlik Európa legintenzívebb kokainforgalma. Az apolitikus, multikulturális közeg kedvez az üzletnek; zsidó gyémántkereskedők bizniszelnek szaúdiakkal, az orosz maffia pedig az albánokkal karöltve teríti a kokaint az egész kontinensen. A két világ egymástól látszólag hermetikusan elzárt, ám a mélyben találunk összefonódásokat. Mindenki tudja, hogy Antwerpen nyugodt, rendezett felszíne alatt micsoda lázas adásvétel zajlik, ám a rendőrség jobbára tehetetlen.

A Nyers gyémántok egy büszke, de egységében repedéseket mutató haszid zsidó család történetén keresztül merül alá Antwerpen rejtett alvilágába. A Wolfsonok generációk óta a Diamant megbízható, elismert gyémántkereskedő dinasztiája. Legfontosabb tőkéjük a becsület és az adott szó; ragaszkodnak hagyományaikhoz és a régi zsidó szokásokhoz, még a gyémántbiznisz változó, egyre globalizálódó közegében is. Stabil rendszerük meginog, amikor a legfiatalabb Wolfson fiú szerencsejáték-tartozásai miatt öngyilkos lesz. Jó hírnevükön kettős csorba esik; üzleti partnereik nem bízhatnak többé pénzügyi stabilitásukban, és haszid családként hatalmas szégyen, hogy tagjuk önkezével vet véget életének. A gyászhírre hazatér a tékozló fiú Noah (Kevin Janssens), aki Londonig menekült az ultraortodox életmód és a családi biznisz örökségének terhe elől. A kisfiával érkező férfit egyből visszahúzza zsidó múltja, miközben a londoni alvilágban jól beágyazott brit anyós is számít lojalitására. Noah kettős identitása és sötét kapcsolatai meg is menthetik, de örökre romlásba is taszíthatják hagyománytisztelő családját. A világias fiú megjelenése szinte sértés a családra nézve; számukra ő egy kallódó, gyökértelen elem, aki bizonytalan identitásával káoszt hoz a generációk során megerősített rendbe. Ugyanakkor Noah épp szabadságával és rugalmasságával hozhat friss levegőt és új szemléletet, ami segíthet Wolfsonéknak haladni a korral.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.