Tévésorozat

Titkos rendszerek

Nyers gyémántok

Kritika

Antwerpen talán nem tűnik a legfotogénebb belga városnak, ám kultúrákat és globális hálózatokat összekapcsoló szerepe rejteget izgalmakat.

A Fauda című izraeli sorozat alkotógárdájában edződött Rotem Samir és Juval Jefet jó szimattal ráéreztek, hogyan ássanak a várost átszövő, természeténél fogva lappangó infrastruktúra mélyére. Antwerpen két szempontból is csomópont: egyfelől a vasútállomás melletti gyémántnegyed évszázadok óta ad otthont kereskedőknek, csiszolóknak és ékszerészeknek, ugyanakkor a forgalmas kikötőben zajlik Európa legintenzívebb kokainforgalma. Az apolitikus, multikulturális közeg kedvez az üzletnek; zsidó gyémántkereskedők bizniszelnek szaúdiakkal, az orosz maffia pedig az albánokkal karöltve teríti a kokaint az egész kontinensen. A két világ egymástól látszólag hermetikusan elzárt, ám a mélyben találunk összefonódásokat. Mindenki tudja, hogy Antwerpen nyugodt, rendezett felszíne alatt micsoda lázas adásvétel zajlik, ám a rendőrség jobbára tehetetlen.

A Nyers gyémántok egy büszke, de egységében repedéseket mutató haszid zsidó család történetén keresztül merül alá Antwerpen rejtett alvilágába. A Wolfsonok generációk óta a Diamant megbízható, elismert gyémántkereskedő dinasztiája. Legfontosabb tőkéjük a becsület és az adott szó; ragaszkodnak hagyományaikhoz és a régi zsidó szokásokhoz, még a gyémántbiznisz változó, egyre globalizálódó közegében is. Stabil rendszerük meginog, amikor a legfiatalabb Wolfson fiú szerencsejáték-tartozásai miatt öngyilkos lesz. Jó hírnevükön kettős csorba esik; üzleti partnereik nem bízhatnak többé pénzügyi stabilitásukban, és haszid családként hatalmas szégyen, hogy tagjuk önkezével vet véget életének. A gyászhírre hazatér a tékozló fiú Noah (Kevin Janssens), aki Londonig menekült az ultraortodox életmód és a családi biznisz örökségének terhe elől. A kisfiával érkező férfit egyből visszahúzza zsidó múltja, miközben a londoni alvilágban jól beágyazott brit anyós is számít lojalitására. Noah kettős identitása és sötét kapcsolatai meg is menthetik, de örökre romlásba is taszíthatják hagyománytisztelő családját. A világias fiú megjelenése szinte sértés a családra nézve; számukra ő egy kallódó, gyökértelen elem, aki bizonytalan identitásával káoszt hoz a generációk során megerősített rendbe. Ugyanakkor Noah épp szabadságával és rugalmasságával hozhat friss levegőt és új szemléletet, ami segíthet Wolfsonéknak haladni a korral.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.