Tévésorozat

Piros hó esik

Extrapolációk

Kritika

Tavaly nyáron szabályosan végigperzselte a magyar médiát Gelencsér András vegyész, légkörkutató, a Pannon Egyetem rektorának nyilatkozata, amelyben kifejtette: a klímaváltozást nem tudjuk visszafordítani, civilizációnk összeomlása már csak néhány évtized kérdése.

Pár héten belül egy rakás melegrekord dőlt meg itthon; az Alföld szabályosan kiszáradt; a fehér karácsonyt pedig egy ideje jobbára csak a Reszkessetek, betörőkből ismerjük – nem mondhatni tehát, hogy a klímaváltozás hatásai elkerülnék hazánkat. Mégis, az interjú mintha egy kijózanító pofonként hatott volna sokak számára.

Hasonló vészcsengőnek szánja sorozatát Scott Z. Burns is, aki egyszer, nem is olyan régen már ráhibázott a borúlátó jóslatával: ő írta Steven Soderbergh 2011-es Fertőzésének forgatókönyvét, amely bemutatójakor langyos fogadtatásra talált, a pandémia idején azonban már éleslátásáért éltették, a belőle kiragadott részletek pedig úgy terjedtek a neten, mint Nostradamus állítólagos jóslatai. Burns egy ideje már rendezőként is aktív, filmjeiben (A jelentés) és sorozataiban (A legharsányabb hang) általában a legfelsőbb körök függönyök mögötti mocskos kis játékait igyekszik leleplezni. Az Extrapolációban ismét kedvenc témáit játssza: előrejelzéseket ad a jövővel kapcsolatban, miközben a fókusz ismét a felső tízezer néhány kiváltságos tagján áll. Az egészet pedig a klímaváltozás katasztrófája köti össze, hiszen ez az, ami az előttünk álló évtizedeket alapjaiban fogja meghatározni.

Az antológiasorozat sztorija 2037-ben indul, de akár napjainkban is játszódhatna: a világot egy narcisztikus milliárdos uralja, akinek szava többet ér, mint egy-egy ország vezetőjéé; a klímavédelmi tüntetések élén egy tüzes szónoklatú fiatal lány áll; a soros klímacsúcson csücsülő, nyakkendős alakok pedig épp azon izzadnak, hogyan csalhatnák feljebb még pár fokkal a meghatározott hőmérséklet-emelkedést – még annak árán is, hogy így a biztos pusztulás vár bolygónkra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.