Koncert

Puritán meteor

The Comet Is Coming

Kritika

Napszemüvegben, kurtán integetve jönnek színpadra, és a következő másfél órában egy bágyadt szavuk nincsen. Ez a Comet Is Coming első budapesti koncertje – egy európai turné keretében –, pedig már hét éve ismerik őket a szemfüles jazzisták, és főleg azok, akik szívesen utaz­nak minden műfajban.

A zenekar stílusát nem lehet egyetlen kategóriába sorolni, zenéjükben az EDM, a diszkó, a funk, a rave, a pszichedelikus rock és a szintipop elemei egyaránt megtalálhatók, miközben vezetőjük, Shabaka Hutchings alakja a jazz nagyjaira emlékeztet. Sokak szerint ő az új generáció legegyénibb hangú muzsikusa, aki mindenkinél karakteresebben és hangosabban zengeti a tenorszaxofont, izzó és zsibongó, a legvadabb beateket is megüli, tüdeje kifáraszthatatlan, körlégzéses technikája makulátlan. Nem elszigetelt jelenség, Nubya Garciával és a Kokorokóval együtt ő is a pár éve feltörő brit jazzhullám tagja. Ráadásul nem is ez az 1984-es, birminghami születésű szaxofonos egyetlen zenekara. A Mercury-díjra jelölt Sons of Kemet együttest inkább a karibi és afrikai zene inspirálja, a spirituális hangú Shabaka & The Ancestors formáció ugyancsak a fekete közösség zeneiségét kutatja.

A Comet Is Coming kényelmes tere viszont a kozmosz. Áttörést jelentő albumuk, a Trust in the Life­force of the Deep Mystery alapján Sun Ra vagy Flying Lotus elszállt excentrizmusával is rokoníthatók, rákövetkező lemezük, az Afterlife lazább közjátékot jelent a legfrissebb, tavaly ősszel megjelent korong előtt, amelynek címe Hyper-Dimensional Expansion Beam, és szinte agresszív módon idézi meg a 80-as évek szintihangzását. A Comet Is Coming egyszerre teremt nosztalgiát és mutat valami újat, archaikus és apokaliptikus egyben, sötéten fénylő soundjuk haláltáncra emlékeztet, vagy legalábbis egy olyan féktelen partira, ami hamarosan felbomlik. Ez a zene a világ bármely klubjában, bármilyen pörgetővel megállná a helyét, szuggesztív és ellenállhatatlan. Ahogy egy üstököst sem igen érdekli, hol csapódik be.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.