Lemez

A halál ötven perce

Depeche Mode: Memento Mori

Kritika

Ha végignézünk a Rock and Roll Hall of Fame zenészeinek listáján, egészen biztos, hogy Andy Fletcher az, aki a legkevesebbet tette azért, hogy bekerüljön az elit klubba.

E sorok írója is több Depeche Mode-koncertkritikában élcelődött azon, hogy Fletch semmit nem csinál a színpadon az integetésen és a tapsoláson kívül. De a viccek elhalkultak, amikor tavaly májusban jött a halálhír, és noha mindenki tisztában volt a 60 évesen elhunyt Andy zenei szerepével (illetve annak hiányával), sokan meg voltak arról győződve, hogy ezzel az együttesnek befellegzett. Fletch volt ugyanis a DM motorja, amit ő fogalmazott meg a legjobban, amikor a zenekar még négytagú volt: „Dave az énekes, Martin a szövegíró, Alan a jó zenész, nekem pedig az a feladatom, hogy összetartsam a csapatot.”

Ahogy a Mode túlélte Alan Wilder kiszállását a kilencvenes évek közepén (Dave Gahan meg pár drogtúladagolást), úgy most, Andy Fletcher halála után is tovább tudott lépni. De a Memento Mori című 15. stúdióalbum ettől függetlenül is nehéz szülés volt: már Fletch halála előtt elkezdődtek a munkálatai, s már akkor megvolt a baljós cím – emlékezz a halálra! Ahogy sok más előadó esetében, úgy a DM-nél is a Covid hátráltatta a folyamatot, ráadásul Gahan bizonytalan volt az egész projekttel kapcsolatban. Érdekes módon a régi barát elvesztése adott újabb lendületet a frontembernek és Martin Gore-nak: közelebb hozta őket egymáshoz, és aki mostanában látott velük közös interjút, az megbizonyosodhatott róla, hogy láthatóan szorosabb lett az évtizedek során gyakran megingó barátságuk. Ahogy a legutóbbi album, a 2017-es Delta Machine esetében, úgy most is James Ford lett a producer, ami pedig a dalszerzői krediteket illeti, találunk pár meglepetést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.