Színház

Saját magány

Jean Racine: Bereniké (Bérénice)

Kritika

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

A flamand színházi alkotó az európai történelemből választott témát, hogy azt vizsgálja meg, hogyan hatnak a történtek az egyes emberek életére. Jelen esetben a „szerelem” dimenziói foglalkoztatták.

A mű egyszerű cselekménye jó táptalaj a „szószínház” számára, a statikusan előadott monológok és párbeszédek egyértelműen a szöveget emelik középpontba. Titus, aki apja, Vespasianus halálát követően római császár lesz, kénytelen felbontani eljegyzését Berenikével (Suliane Brahim) – aki Palesztina királynőjeként érkezett Rómába az országa leigázása után –, mivel a szenátus nem szentesíthet egy olyan házasságot, ahol a menyasszony idegen földről érkezett. Szerelmi háromszöggé Antiochus titkos epekedésével érik a helyzet, aki ráadásul a másik kettő hű barátja is.

Az előadás érdekessége, hogy a két szerelmes férfit egyazon színész, Jérémy Lopez hozza. Külsőleg a két szerepet csupán egy nagykabát különbözteti meg, és a színészi játék sem definiálja, mindössze az elhangzó mondatok adnak eligazítást. Titus és Antiochus máshogyan szeretnek, de a végjátékban a kettős eggyé olvad, a figurákat már nem lehet megkülönböztetni. Az utolsó jelenetben szinte szobroknak tűnnek, emberként mintha megszűntek volna létezni, már csak a bukásról tanúskodó gondolatok és hangok ők, akik kvázi szócsőként artikulálják Racine gondolatait. A mellékszerepet játszó Alexandre Pavloffra is több szerepet osztott a rendező: egy személyben testesíti meg Titus bizalmasát, Paulinust, Antiochus bizalmasát, Arsaces-t, és még Róma népét is.

A szövegeket minden színész rezignált hanghordozással mondja el, ami Berenikénél, a mondatvégek természetellenesen megemelt kiejtése miatt, már-már éteri hangzást eredményez. Cassiers értelmezésében Bereniké törékeny ugyan, de nem áldozat, erős és határozott nő, akinek minden mondatából süt az élni akarás. Brahim játéka kecses és visszafogott, ami ellenpontozza a dráma felfokozott hangulatát. Hősnőnk beletörődik sorsába, felelősséget vállal a „tiltott” szerelemért, hiszen Róma törvényeit nem lehet megváltoztatni. A darab elején és végén egyedül van, de a kétféle egyedüllét nem egyforma. Utóbb ugyanis Bereniké már tisztában van azzal, miért is társtalan. Cselekvő hős, aki képes határozottan eldönteni, mikor hagyja el Rómát örökre. A férfiak azonban végig szenvednek, ráadásul tehetetlen, cselekvésképtelen, gátolt alakok, nem tudják, hogy mit válasszanak, a kötelességet vagy a szerelmet. Jellemük szöges ellentétben áll a címszereplőjéével: ezek az urak gyengék, úgy hiszik, a körülményekre semmilyen hatásuk sincs, alávetik magukat azoknak. Kiváló rendezői megoldás, hogy a történések látszólag kedveznek a három szereplő egymással való beszélgetéseinek, de valahogy ezekből a lehetőségekből mégsem alakulnak ki érdemi párbeszédek. Ki-ki a saját magányába zárkózik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.