Színház

Saját magány

Jean Racine: Bereniké (Bérénice)

Kritika

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

A flamand színházi alkotó az európai történelemből választott témát, hogy azt vizsgálja meg, hogyan hatnak a történtek az egyes emberek életére. Jelen esetben a „szerelem” dimenziói foglalkoztatták.

A mű egyszerű cselekménye jó táptalaj a „szószínház” számára, a statikusan előadott monológok és párbeszédek egyértelműen a szöveget emelik középpontba. Titus, aki apja, Vespasianus halálát követően római császár lesz, kénytelen felbontani eljegyzését Berenikével (Suliane Brahim) – aki Palesztina királynőjeként érkezett Rómába az országa leigázása után –, mivel a szenátus nem szentesíthet egy olyan házasságot, ahol a menyasszony idegen földről érkezett. Szerelmi háromszöggé Antiochus titkos epekedésével érik a helyzet, aki ráadásul a másik kettő hű barátja is.

Az előadás érdekessége, hogy a két szerelmes férfit egyazon színész, Jérémy Lopez hozza. Külsőleg a két szerepet csupán egy nagykabát különbözteti meg, és a színészi játék sem definiálja, mindössze az elhangzó mondatok adnak eligazítást. Titus és Antiochus máshogyan szeretnek, de a végjátékban a kettős eggyé olvad, a figurákat már nem lehet megkülönböztetni. Az utolsó jelenetben szinte szobroknak tűnnek, emberként mintha megszűntek volna létezni, már csak a bukásról tanúskodó gondolatok és hangok ők, akik kvázi szócsőként artikulálják Racine gondolatait. A mellékszerepet játszó Alexandre Pavloffra is több szerepet osztott a rendező: egy személyben testesíti meg Titus bizalmasát, Paulinust, Antiochus bizalmasát, Arsaces-t, és még Róma népét is.

A szövegeket minden színész rezignált hanghordozással mondja el, ami Berenikénél, a mondatvégek természetellenesen megemelt kiejtése miatt, már-már éteri hangzást eredményez. Cassiers értelmezésében Bereniké törékeny ugyan, de nem áldozat, erős és határozott nő, akinek minden mondatából süt az élni akarás. Brahim játéka kecses és visszafogott, ami ellenpontozza a dráma felfokozott hangulatát. Hősnőnk beletörődik sorsába, felelősséget vállal a „tiltott” szerelemért, hiszen Róma törvényeit nem lehet megváltoztatni. A darab elején és végén egyedül van, de a kétféle egyedüllét nem egyforma. Utóbb ugyanis Bereniké már tisztában van azzal, miért is társtalan. Cselekvő hős, aki képes határozottan eldönteni, mikor hagyja el Rómát örökre. A férfiak azonban végig szenvednek, ráadásul tehetetlen, cselekvésképtelen, gátolt alakok, nem tudják, hogy mit válasszanak, a kötelességet vagy a szerelmet. Jellemük szöges ellentétben áll a címszereplőjéével: ezek az urak gyengék, úgy hiszik, a körülményekre semmilyen hatásuk sincs, alávetik magukat azoknak. Kiváló rendezői megoldás, hogy a történések látszólag kedveznek a három szereplő egymással való beszélgetéseinek, de valahogy ezekből a lehetőségekből mégsem alakulnak ki érdemi párbeszédek. Ki-ki a saját magányába zárkózik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hajléktalanság – akár két lépésben

Betegség, baleset, alkohol- és drogproblémák, megromlott házasság, bedőlt vállalkozás, uzsorakölcsön, élősködő hozzátartozók – néhány ok, amik könnyen pénztelenséghez vezethetnek, ahonnan pedig sok esetben már csak egy lépés az utcára kerülni. Minderről a Vöröskereszt hajléktalanokat gondozó miskolci intézményének lakói meséltek. 

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.