Színház

Saját magány

Jean Racine: Bereniké (Bérénice)

Kritika

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

A flamand színházi alkotó az európai történelemből választott témát, hogy azt vizsgálja meg, hogyan hatnak a történtek az egyes emberek életére. Jelen esetben a „szerelem” dimenziói foglalkoztatták.

A mű egyszerű cselekménye jó táptalaj a „szószínház” számára, a statikusan előadott monológok és párbeszédek egyértelműen a szöveget emelik középpontba. Titus, aki apja, Vespasianus halálát követően római császár lesz, kénytelen felbontani eljegyzését Berenikével (Suliane Brahim) – aki Palesztina királynőjeként érkezett Rómába az országa leigázása után –, mivel a szenátus nem szentesíthet egy olyan házasságot, ahol a menyasszony idegen földről érkezett. Szerelmi háromszöggé Antiochus titkos epekedésével érik a helyzet, aki ráadásul a másik kettő hű barátja is.

Az előadás érdekessége, hogy a két szerelmes férfit egyazon színész, Jérémy Lopez hozza. Külsőleg a két szerepet csupán egy nagykabát különbözteti meg, és a színészi játék sem definiálja, mindössze az elhangzó mondatok adnak eligazítást. Titus és Antiochus máshogyan szeretnek, de a végjátékban a kettős eggyé olvad, a figurákat már nem lehet megkülönböztetni. Az utolsó jelenetben szinte szobroknak tűnnek, emberként mintha megszűntek volna létezni, már csak a bukásról tanúskodó gondolatok és hangok ők, akik kvázi szócsőként artikulálják Racine gondolatait. A mellékszerepet játszó Alexandre Pavloffra is több szerepet osztott a rendező: egy személyben testesíti meg Titus bizalmasát, Paulinust, Antiochus bizalmasát, Arsaces-t, és még Róma népét is.

A szövegeket minden színész rezignált hanghordozással mondja el, ami Berenikénél, a mondatvégek természetellenesen megemelt kiejtése miatt, már-már éteri hangzást eredményez. Cassiers értelmezésében Bereniké törékeny ugyan, de nem áldozat, erős és határozott nő, akinek minden mondatából süt az élni akarás. Brahim játéka kecses és visszafogott, ami ellenpontozza a dráma felfokozott hangulatát. Hősnőnk beletörődik sorsába, felelősséget vállal a „tiltott” szerelemért, hiszen Róma törvényeit nem lehet megváltoztatni. A darab elején és végén egyedül van, de a kétféle egyedüllét nem egyforma. Utóbb ugyanis Bereniké már tisztában van azzal, miért is társtalan. Cselekvő hős, aki képes határozottan eldönteni, mikor hagyja el Rómát örökre. A férfiak azonban végig szenvednek, ráadásul tehetetlen, cselekvésképtelen, gátolt alakok, nem tudják, hogy mit válasszanak, a kötelességet vagy a szerelmet. Jellemük szöges ellentétben áll a címszereplőjéével: ezek az urak gyengék, úgy hiszik, a körülményekre semmilyen hatásuk sincs, alávetik magukat azoknak. Kiváló rendezői megoldás, hogy a történések látszólag kedveznek a három szereplő egymással való beszélgetéseinek, de valahogy ezekből a lehetőségekből mégsem alakulnak ki érdemi párbeszédek. Ki-ki a saját magányába zárkózik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.