Könyv

Schöpflin olvasni tanít

Széchenyi Ágnes: Ő a magyar kritika. Schöpflin Aladár

Kritika

Néhány évvel ezelőtt egy készülő filozófiai lexikon szerkesztői Schöpflin Aladárról kértek szócikket. Meglepett a fölkérés, vissza is kérdeztem: a kritikus Schöpflinről? Ady Endre és Mikszáth Kálmán monográfusáról? A színművészeti lexikon szerkesztőjéről? Igenlő válaszuk nyomán kutatni kezdtem az eligazító szakirodalom után.

A különböző lexikonok cikkei alapján azonban csak annyi volt tudható, hogy a neves kritikus a szellemi szülővárosának tekintett Pozsony evangélikus líceumában érettségizett (1890), majd ugyanott a teológiai akadémián szerzett diplomát 1894-ben. Olybá tűnt, mindazok, akik az elmúlt években Schöpflinnel – nem egy esetben monografikus igénnyel – foglalkoztak (Rákai Orsolya, Rózsafalvi Zsuzsanna), az irodalomkritikai horizontú életmű bölcseleti gyökerei helyett annak az irodalmi modernségben játszott szerepét vizsgálták, s azt is elsősorban műfaj- és társadalomelméleti szempontok alapján. Schöpflin esztétikai értékrendjének, kultúraszemléletének forrásait firtatva egyedül Széchenyi Ágnes 2014-es, az Irodalomtörténeti Közlemények hasábjain megjelent, Schöpflin Aladár pályakezdése című tanulmányára támaszkodhattam. Kutatásai nyomán tudtam meg, hogy hőse a filozófiát (Pozsonyban) Pukánszky Bélától, az esztétikát és irodalomtörténetet Greguss Ágost és Toldy Ferenc tanítványától, Albert Józseftől, majd (Pesten) Beöthy Zsolttól, Négyesy Lászlótól és Gyulai Páltól hallgatta. Más életrajzi-filológiai kérdésekben is egybehangzóan Széchenyi Ágneshez irányítottak kollégáim, akinek – mint megtudtam – összegző igényű nagymonográfiája immár „küszöbön áll”.

Széchenyi az Irodalomtudományi Intézet nyugalmazott tudományos főmunkatársa, e műve pedig a sikerrel megvédett nagydoktori értekezése Darvasi Ferenc szerkesztésében, amely végül az Osiris Kiadó új Irodalomtörténet sorozatában, másfél ezer jegyzettel, archív fényképekkel, gazdag bibliográfiával és névmutatóval jelent meg. Tegyük hozzá: e reprezentatív kötet egy hosszú és elmélyült kutatásnak „csupán” a közbülső állomása. Irodalomtörténeti kilátópont, amelyről visszatekintve új értelmet nyer a Vasárnapi Ujság hasábjain megjelent cikkek Széchenyi által nagy gonddal összeállított 2018-as gyűjteménye, s egyúttal legitimálja a szándékot, amely a színikritikák megjelenés előtt álló korpuszának közreadására vonatkozik. Ez utóbbi anyagot a monográfus annak kétségtelen társadalom-, színház- és kultúrtörténeti jelentőségének elismerése mellett sem tekinti az irodalmi életmű szerves részének – bizonyára azért sem, mert Schöpflin színikritikái a drámai szövegek elemzése helyett a színre vitel, a színészi munka kérdéseire fókuszálnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.