Könyv

Schöpflin olvasni tanít

Széchenyi Ágnes: Ő a magyar kritika. Schöpflin Aladár

Kritika

Néhány évvel ezelőtt egy készülő filozófiai lexikon szerkesztői Schöpflin Aladárról kértek szócikket. Meglepett a fölkérés, vissza is kérdeztem: a kritikus Schöpflinről? Ady Endre és Mikszáth Kálmán monográfusáról? A színművészeti lexikon szerkesztőjéről? Igenlő válaszuk nyomán kutatni kezdtem az eligazító szakirodalom után.

A különböző lexikonok cikkei alapján azonban csak annyi volt tudható, hogy a neves kritikus a szellemi szülővárosának tekintett Pozsony evangélikus líceumában érettségizett (1890), majd ugyanott a teológiai akadémián szerzett diplomát 1894-ben. Olybá tűnt, mindazok, akik az elmúlt években Schöpflinnel – nem egy esetben monografikus igénnyel – foglalkoztak (Rákai Orsolya, Rózsafalvi Zsuzsanna), az irodalomkritikai horizontú életmű bölcseleti gyökerei helyett annak az irodalmi modernségben játszott szerepét vizsgálták, s azt is elsősorban műfaj- és társadalomelméleti szempontok alapján. Schöpflin esztétikai értékrendjének, kultúraszemléletének forrásait firtatva egyedül Széchenyi Ágnes 2014-es, az Irodalomtörténeti Közlemények hasábjain megjelent, Schöpflin Aladár pályakezdése című tanulmányára támaszkodhattam. Kutatásai nyomán tudtam meg, hogy hőse a filozófiát (Pozsonyban) Pukánszky Bélától, az esztétikát és irodalomtörténetet Greguss Ágost és Toldy Ferenc tanítványától, Albert Józseftől, majd (Pesten) Beöthy Zsolttól, Négyesy Lászlótól és Gyulai Páltól hallgatta. Más életrajzi-filológiai kérdésekben is egybehangzóan Széchenyi Ágneshez irányítottak kollégáim, akinek – mint megtudtam – összegző igényű nagymonográfiája immár „küszöbön áll”.

Széchenyi az Irodalomtudományi Intézet nyugalmazott tudományos főmunkatársa, e műve pedig a sikerrel megvédett nagydoktori értekezése Darvasi Ferenc szerkesztésében, amely végül az Osiris Kiadó új Irodalomtörténet sorozatában, másfél ezer jegyzettel, archív fényképekkel, gazdag bibliográfiával és névmutatóval jelent meg. Tegyük hozzá: e reprezentatív kötet egy hosszú és elmélyült kutatásnak „csupán” a közbülső állomása. Irodalomtörténeti kilátópont, amelyről visszatekintve új értelmet nyer a Vasárnapi Ujság hasábjain megjelent cikkek Széchenyi által nagy gonddal összeállított 2018-as gyűjteménye, s egyúttal legitimálja a szándékot, amely a színikritikák megjelenés előtt álló korpuszának közreadására vonatkozik. Ez utóbbi anyagot a monográfus annak kétségtelen társadalom-, színház- és kultúrtörténeti jelentőségének elismerése mellett sem tekinti az irodalmi életmű szerves részének – bizonyára azért sem, mert Schöpflin színikritikái a drámai szövegek elemzése helyett a színre vitel, a színészi munka kérdéseire fókuszálnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.