Könyv

Schöpflin olvasni tanít

Széchenyi Ágnes: Ő a magyar kritika. Schöpflin Aladár

Kritika

Néhány évvel ezelőtt egy készülő filozófiai lexikon szerkesztői Schöpflin Aladárról kértek szócikket. Meglepett a fölkérés, vissza is kérdeztem: a kritikus Schöpflinről? Ady Endre és Mikszáth Kálmán monográfusáról? A színművészeti lexikon szerkesztőjéről? Igenlő válaszuk nyomán kutatni kezdtem az eligazító szakirodalom után.

A különböző lexikonok cikkei alapján azonban csak annyi volt tudható, hogy a neves kritikus a szellemi szülővárosának tekintett Pozsony evangélikus líceumában érettségizett (1890), majd ugyanott a teológiai akadémián szerzett diplomát 1894-ben. Olybá tűnt, mindazok, akik az elmúlt években Schöpflinnel – nem egy esetben monografikus igénnyel – foglalkoztak (Rákai Orsolya, Rózsafalvi Zsuzsanna), az irodalomkritikai horizontú életmű bölcseleti gyökerei helyett annak az irodalmi modernségben játszott szerepét vizsgálták, s azt is elsősorban műfaj- és társadalomelméleti szempontok alapján. Schöpflin esztétikai értékrendjének, kultúraszemléletének forrásait firtatva egyedül Széchenyi Ágnes 2014-es, az Irodalomtörténeti Közlemények hasábjain megjelent, Schöpflin Aladár pályakezdése című tanulmányára támaszkodhattam. Kutatásai nyomán tudtam meg, hogy hőse a filozófiát (Pozsonyban) Pukánszky Bélától, az esztétikát és irodalomtörténetet Greguss Ágost és Toldy Ferenc tanítványától, Albert Józseftől, majd (Pesten) Beöthy Zsolttól, Négyesy Lászlótól és Gyulai Páltól hallgatta. Más életrajzi-filológiai kérdésekben is egybehangzóan Széchenyi Ágneshez irányítottak kollégáim, akinek – mint megtudtam – összegző igényű nagymonográfiája immár „küszöbön áll”.

Széchenyi az Irodalomtudományi Intézet nyugalmazott tudományos főmunkatársa, e műve pedig a sikerrel megvédett nagydoktori értekezése Darvasi Ferenc szerkesztésében, amely végül az Osiris Kiadó új Irodalomtörténet sorozatában, másfél ezer jegyzettel, archív fényképekkel, gazdag bibliográfiával és névmutatóval jelent meg. Tegyük hozzá: e reprezentatív kötet egy hosszú és elmélyült kutatásnak „csupán” a közbülső állomása. Irodalomtörténeti kilátópont, amelyről visszatekintve új értelmet nyer a Vasárnapi Ujság hasábjain megjelent cikkek Széchenyi által nagy gonddal összeállított 2018-as gyűjteménye, s egyúttal legitimálja a szándékot, amely a színikritikák megjelenés előtt álló korpuszának közreadására vonatkozik. Ez utóbbi anyagot a monográfus annak kétségtelen társadalom-, színház- és kultúrtörténeti jelentőségének elismerése mellett sem tekinti az irodalmi életmű szerves részének – bizonyára azért sem, mert Schöpflin színikritikái a drámai szövegek elemzése helyett a színre vitel, a színészi munka kérdéseire fókuszálnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.