Könyv

Schöpflin olvasni tanít

Széchenyi Ágnes: Ő a magyar kritika. Schöpflin Aladár

Kritika

Néhány évvel ezelőtt egy készülő filozófiai lexikon szerkesztői Schöpflin Aladárról kértek szócikket. Meglepett a fölkérés, vissza is kérdeztem: a kritikus Schöpflinről? Ady Endre és Mikszáth Kálmán monográfusáról? A színművészeti lexikon szerkesztőjéről? Igenlő válaszuk nyomán kutatni kezdtem az eligazító szakirodalom után.

A különböző lexikonok cikkei alapján azonban csak annyi volt tudható, hogy a neves kritikus a szellemi szülővárosának tekintett Pozsony evangélikus líceumában érettségizett (1890), majd ugyanott a teológiai akadémián szerzett diplomát 1894-ben. Olybá tűnt, mindazok, akik az elmúlt években Schöpflinnel – nem egy esetben monografikus igénnyel – foglalkoztak (Rákai Orsolya, Rózsafalvi Zsuzsanna), az irodalomkritikai horizontú életmű bölcseleti gyökerei helyett annak az irodalmi modernségben játszott szerepét vizsgálták, s azt is elsősorban műfaj- és társadalomelméleti szempontok alapján. Schöpflin esztétikai értékrendjének, kultúraszemléletének forrásait firtatva egyedül Széchenyi Ágnes 2014-es, az Irodalomtörténeti Közlemények hasábjain megjelent, Schöpflin Aladár pályakezdése című tanulmányára támaszkodhattam. Kutatásai nyomán tudtam meg, hogy hőse a filozófiát (Pozsonyban) Pukánszky Bélától, az esztétikát és irodalomtörténetet Greguss Ágost és Toldy Ferenc tanítványától, Albert Józseftől, majd (Pesten) Beöthy Zsolttól, Négyesy Lászlótól és Gyulai Páltól hallgatta. Más életrajzi-filológiai kérdésekben is egybehangzóan Széchenyi Ágneshez irányítottak kollégáim, akinek – mint megtudtam – összegző igényű nagymonográfiája immár „küszöbön áll”.

Széchenyi az Irodalomtudományi Intézet nyugalmazott tudományos főmunkatársa, e műve pedig a sikerrel megvédett nagydoktori értekezése Darvasi Ferenc szerkesztésében, amely végül az Osiris Kiadó új Irodalomtörténet sorozatában, másfél ezer jegyzettel, archív fényképekkel, gazdag bibliográfiával és névmutatóval jelent meg. Tegyük hozzá: e reprezentatív kötet egy hosszú és elmélyült kutatásnak „csupán” a közbülső állomása. Irodalomtörténeti kilátópont, amelyről visszatekintve új értelmet nyer a Vasárnapi Ujság hasábjain megjelent cikkek Széchenyi által nagy gonddal összeállított 2018-as gyűjteménye, s egyúttal legitimálja a szándékot, amely a színikritikák megjelenés előtt álló korpuszának közreadására vonatkozik. Ez utóbbi anyagot a monográfus annak kétségtelen társadalom-, színház- és kultúrtörténeti jelentőségének elismerése mellett sem tekinti az irodalmi életmű szerves részének – bizonyára azért sem, mert Schöpflin színikritikái a drámai szövegek elemzése helyett a színre vitel, a színészi munka kérdéseire fókuszálnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.