Rádió

Síkság

Idegeskedős podcast az Indexen

Kritika

Magas labda, ha egy műsor, pláne egy podcast vagy YouTube-csatorna a világ idegesítő dolgaira reflektál. Nagyon hamar kiderül ugyanis, hogy minden idegesítő. És maga a műsor is villámgyorsan idegesítővé válik. A Márkó és Barna Síkideg az „új Index” legnépszerűbb, immár a harmadik évadot taposó audiovizuális produkciója a havi podcast-sikerlistákon általában a csúcs közelében tanyázik.

Erre a műsorvezetők (Márkó és Barna, ugyebár) maguk is szívesen emlékeztetik hallgatóikat és vendégeiket. Iróniával, persze, de ez nem az az irónia, amely a viccelődésen túl valóban fel is akarná számolni a narcisztikus önképet. Miért is akarná? Hiszen sikeres, cool akar lenni, mintha egyetlen igazi célja a népszerűség lenne csupán. A műsor úgy élcelődik az influenszerkultúrán, hogy maga is a része: azonos etikai alapállásból közelít ahhoz, amit jelenlétnek tart. És a jelenlét mindenekfelett való, a minőségelv felett is. Bármi megengedett, akár kínos, akár rossz, röhejes, üres, magamutogató vagy ügyetlen. A belülről bomlasztás kétes vállalása ezúttal is csak erős belül maradást és maximum némi kikacsingatást eredményez.

A koncepció egyébként pofonegyszerű, és akár még működhetne is. Arról van szó, hogy a két műsorvezető a 30–40 perces adásidő alatt epizódról epizódra megtárgyal pár bosszantó dolgot. Olykor vendéget is hívnak, és ő is elmondhatja, hogy mitől megy fel nála a pumpa. Mi pedig azt tapasztaljuk, hogy egy idő után (a téma végtelensége ellenére is) önfelszámolóvá válik ez a szűk tematikai játéktér. Ha már minden idegesítő, akkor semmi sem az, s e podcast szóömlései is üresbe futnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.