Rádió

Síkság

Idegeskedős podcast az Indexen

Kritika

Magas labda, ha egy műsor, pláne egy podcast vagy YouTube-csatorna a világ idegesítő dolgaira reflektál. Nagyon hamar kiderül ugyanis, hogy minden idegesítő. És maga a műsor is villámgyorsan idegesítővé válik. A Márkó és Barna Síkideg az „új Index” legnépszerűbb, immár a harmadik évadot taposó audiovizuális produkciója a havi podcast-sikerlistákon általában a csúcs közelében tanyázik.

Erre a műsorvezetők (Márkó és Barna, ugyebár) maguk is szívesen emlékeztetik hallgatóikat és vendégeiket. Iróniával, persze, de ez nem az az irónia, amely a viccelődésen túl valóban fel is akarná számolni a narcisztikus önképet. Miért is akarná? Hiszen sikeres, cool akar lenni, mintha egyetlen igazi célja a népszerűség lenne csupán. A műsor úgy élcelődik az influenszerkultúrán, hogy maga is a része: azonos etikai alapállásból közelít ahhoz, amit jelenlétnek tart. És a jelenlét mindenekfelett való, a minőségelv felett is. Bármi megengedett, akár kínos, akár rossz, röhejes, üres, magamutogató vagy ügyetlen. A belülről bomlasztás kétes vállalása ezúttal is csak erős belül maradást és maximum némi kikacsingatást eredményez.

A koncepció egyébként pofonegyszerű, és akár még működhetne is. Arról van szó, hogy a két műsorvezető a 30–40 perces adásidő alatt epizódról epizódra megtárgyal pár bosszantó dolgot. Olykor vendéget is hívnak, és ő is elmondhatja, hogy mitől megy fel nála a pumpa. Mi pedig azt tapasztaljuk, hogy egy idő után (a téma végtelensége ellenére is) önfelszámolóvá válik ez a szűk tematikai játéktér. Ha már minden idegesítő, akkor semmi sem az, s e podcast szóömlései is üresbe futnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.