Rádió

Síkság

Idegeskedős podcast az Indexen

Kritika

Magas labda, ha egy műsor, pláne egy podcast vagy YouTube-csatorna a világ idegesítő dolgaira reflektál. Nagyon hamar kiderül ugyanis, hogy minden idegesítő. És maga a műsor is villámgyorsan idegesítővé válik. A Márkó és Barna Síkideg az „új Index” legnépszerűbb, immár a harmadik évadot taposó audiovizuális produkciója a havi podcast-sikerlistákon általában a csúcs közelében tanyázik.

Erre a műsorvezetők (Márkó és Barna, ugyebár) maguk is szívesen emlékeztetik hallgatóikat és vendégeiket. Iróniával, persze, de ez nem az az irónia, amely a viccelődésen túl valóban fel is akarná számolni a narcisztikus önképet. Miért is akarná? Hiszen sikeres, cool akar lenni, mintha egyetlen igazi célja a népszerűség lenne csupán. A műsor úgy élcelődik az influenszerkultúrán, hogy maga is a része: azonos etikai alapállásból közelít ahhoz, amit jelenlétnek tart. És a jelenlét mindenekfelett való, a minőségelv felett is. Bármi megengedett, akár kínos, akár rossz, röhejes, üres, magamutogató vagy ügyetlen. A belülről bomlasztás kétes vállalása ezúttal is csak erős belül maradást és maximum némi kikacsingatást eredményez.

A koncepció egyébként pofonegyszerű, és akár még működhetne is. Arról van szó, hogy a két műsorvezető a 30–40 perces adásidő alatt epizódról epizódra megtárgyal pár bosszantó dolgot. Olykor vendéget is hívnak, és ő is elmondhatja, hogy mitől megy fel nála a pumpa. Mi pedig azt tapasztaljuk, hogy egy idő után (a téma végtelensége ellenére is) önfelszámolóvá válik ez a szűk tematikai játéktér. Ha már minden idegesítő, akkor semmi sem az, s e podcast szóömlései is üresbe futnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.