Film

Sivatag

Keren Nechmad: Kiszufim

  • 2024. szeptember 4.

Kritika

Kísérteties a dolog. Egy közösségben vagyunk, mindenki fiatal, tele tervekkel, életörömmel, szabadságvággyal. A csoportdinamika ugyan itt is működik, vannak nyertesei és vesztesei a baráti és párkapcsolatoknak, de mégis az együvé tartozás élménye a meghatározó.

Leplezik tapasztalatlanságukat a szerelem terén, így, bár megszólják, de voltaképpen irigylik azt a lányt, akit nem korlátoznak gátlások. A legjobb barátok, bár vetélkednek a legszebb (és legnehezebben megkapható) lány szerelméért, azért még barátok maradnak, eszükbe sem jutna nemtelen eszközökhöz folyamodni. A tréfálkozástól a drámáig, a kakaskodástól az összekapaszkodásig széles érzelmi skálát járnak be a sorkatonai szolgálat utolsó, polgári szakaszában egy kibucba, kemény mezőgazdasági munkára rendelt fiatalok. 1977–1978-ban már él a remény, hogy tán lehetséges a béke, elvégre az arab világ akkor meghatározó állama, Egyiptom harminc év után végre elismerte Izrael létezését, és vezetője, Szadat elnök el is látogatott az országba (a jom kippuri háborús vereség után nem egészen őszinte mosollyal). Német fiatalok is érkeznek, hogy megtapasztalják, milyen egy sivatagot művelhetővé tenni, milyen az, amikor egymástól elkülönülve, gyanakvón, de mégis csak békében él palesztin és zsidó, milyen érzés bizalmat építeni, sőt barátkozni olyanokkal, akiknek felmenőit még el akarták törölni a Föld színéről a látogatók felmenői. Egyikük félénken be is vallja, hogy nem Berlinből, hanem a világháború utolsó napjainak tömegmészárlásáról hírhedtté vált Lüneburgból jött, de nem vált ki vele negatív hatást, a zsidó fiatalok nem keverik össze a múlt bűneit a jelen szorongásával. Szorongásra pedig van ok. A kibuc a már akkor is elkülönített Gáza még átjárható határán van, és a film női hőse, a világszép Eli csak hiszi, hogy az utazás veszélytelen. Meg is ölik. Ennyi a történet. A valóságos Elian Gazit csak kissé módosított története. Aki elhitte, hogy a múlt bűnein túl lehet lépni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.