Film

Sivatag

Keren Nechmad: Kiszufim

  • 2024. szeptember 4.

Kritika

Kísérteties a dolog. Egy közösségben vagyunk, mindenki fiatal, tele tervekkel, életörömmel, szabadságvággyal. A csoportdinamika ugyan itt is működik, vannak nyertesei és vesztesei a baráti és párkapcsolatoknak, de mégis az együvé tartozás élménye a meghatározó.

Leplezik tapasztalatlanságukat a szerelem terén, így, bár megszólják, de voltaképpen irigylik azt a lányt, akit nem korlátoznak gátlások. A legjobb barátok, bár vetélkednek a legszebb (és legnehezebben megkapható) lány szerelméért, azért még barátok maradnak, eszükbe sem jutna nemtelen eszközökhöz folyamodni. A tréfálkozástól a drámáig, a kakaskodástól az összekapaszkodásig széles érzelmi skálát járnak be a sorkatonai szolgálat utolsó, polgári szakaszában egy kibucba, kemény mezőgazdasági munkára rendelt fiatalok. 1977–1978-ban már él a remény, hogy tán lehetséges a béke, elvégre az arab világ akkor meghatározó állama, Egyiptom harminc év után végre elismerte Izrael létezését, és vezetője, Szadat elnök el is látogatott az országba (a jom kippuri háborús vereség után nem egészen őszinte mosollyal). Német fiatalok is érkeznek, hogy megtapasztalják, milyen egy sivatagot művelhetővé tenni, milyen az, amikor egymástól elkülönülve, gyanakvón, de mégis csak békében él palesztin és zsidó, milyen érzés bizalmat építeni, sőt barátkozni olyanokkal, akiknek felmenőit még el akarták törölni a Föld színéről a látogatók felmenői. Egyikük félénken be is vallja, hogy nem Berlinből, hanem a világháború utolsó napjainak tömegmészárlásáról hírhedtté vált Lüneburgból jött, de nem vált ki vele negatív hatást, a zsidó fiatalok nem keverik össze a múlt bűneit a jelen szorongásával. Szorongásra pedig van ok. A kibuc a már akkor is elkülönített Gáza még átjárható határán van, és a film női hőse, a világszép Eli csak hiszi, hogy az utazás veszélytelen. Meg is ölik. Ennyi a történet. A valóságos Elian Gazit csak kissé módosított története. Aki elhitte, hogy a múlt bűnein túl lehet lépni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.