Kiállítás

Superman vakáción

Reiner Riedler: Fake holidays

Kritika

Napernyők, fürdőzők, rekkenő nyári hőség, és közben Superman repül át a medence fö­lött. A háttérben a moszkvai Vörös téren álló Boldog Vazul-székesegyház. Azt gondoljuk, Photoshop, de tévedünk.

Az abszurd jelenetet az osztrák fotóművész tizenöt évvel ezelőtt kapta lencsevégre Törökországban: a Kreml Palace szállodában felépítették a Vörös tér emblematikus templomának másolatát az ott megforduló, javarészt tehetős orosz turisták kedvéért. A fotós egy ott dolgozó animátort kért fel a pózoláshoz, és saját bevallása szerint csak otthon, a számítógépe előtt ülve tudatosította magában a kép komplex jelenté­sét: „Amikor megláttam a fotót a képernyőmön, megértettem, hogy miről szól. Egy felvételen szerepel Moszkva első számú turisztikai látványossága, amely az orosz birodalom egész történelmét szimbolizálja, és Superman, aki az amerikai hatalmat jelképezi, fölé emelkedik” – nyilatkozta korábban Riedler.

A fotós ugyanott, ahol Supermannel, összetalálkozott egy asztronautával is, aki fel-alá sétálgatott a medencék között a 35 fokos melegben, hogy így szórakoztassa a lubickoló vendégeket. Az űrhajós egy tuja előtt feszít a fotón, háttérben egy óriási csúszdával és strandolókkal. E két felvétel kétségkívül a húsz éve készülő sorozat két legismertebb darabja. Riedler szürreális élményközpontokat keres fel világszerte, hogy bemutassa, hogyan nyaralnak az emberek. Az ötlet Németországban született, amikor Hamburg utcáit járva egy alkalmi strandba ütközött, ahol homokot, pálmafákat és egy felfújható úszómedencét is felállítottak. Mindez olyan nagy hatással volt Riedlerre, hogy rákattant annak dokumentálására, milyen szabadidő-létesítmények szolgálnak a világban arra, hogy a környezetükön keresztül manipulálják a látogatókat. Egész iparág épül erre, a világ legismertebb ilyen parkja, a floridai Disney csak egy a sok közül.

Az élményparkok egyik meglehetősen abszurd variációja a 2016-os bezárásáig ötmillió látogatót vonzó kínai Minsk World katonai kalandpark volt, ahol Riedler több felvételt is készített 2008-ban. A kiállításon két fotót is láthatunk ezek közül, az egyiken katonai egyenruhában, szenvtelen arccal pózolnak a szereplők, fegyverüket fenyegetően szegezve a nézőre. Nem működik már az a floridai keresztény vidámpark, a Holy Land Experience sem, ahol a látogatók szórakoztatására naponta keresztre feszítették „Jézust”, de az arra vágyók az utolsó vacsorát is elfogyaszthatták egy Jézust játszó színész társaságában, sőt meg is keresztelkedhettek az ál-Jézus közreműködésével. A tárlaton az egyik keresztre feszítést ábrázoló fényképet láthatjuk, római katonákkal és szenvedő, vérben ázó Jézussal. Évente mintegy 300 ezer embert vonzott a bizarr (vidám)park.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?