Kiállítás

Superman vakáción

Reiner Riedler: Fake holidays

Kritika

Napernyők, fürdőzők, rekkenő nyári hőség, és közben Superman repül át a medence fö­lött. A háttérben a moszkvai Vörös téren álló Boldog Vazul-székesegyház. Azt gondoljuk, Photoshop, de tévedünk.

Az abszurd jelenetet az osztrák fotóművész tizenöt évvel ezelőtt kapta lencsevégre Törökországban: a Kreml Palace szállodában felépítették a Vörös tér emblematikus templomának másolatát az ott megforduló, javarészt tehetős orosz turisták kedvéért. A fotós egy ott dolgozó animátort kért fel a pózoláshoz, és saját bevallása szerint csak otthon, a számítógépe előtt ülve tudatosította magában a kép komplex jelenté­sét: „Amikor megláttam a fotót a képernyőmön, megértettem, hogy miről szól. Egy felvételen szerepel Moszkva első számú turisztikai látványossága, amely az orosz birodalom egész történelmét szimbolizálja, és Superman, aki az amerikai hatalmat jelképezi, fölé emelkedik” – nyilatkozta korábban Riedler.

A fotós ugyanott, ahol Supermannel, összetalálkozott egy asztronautával is, aki fel-alá sétálgatott a medencék között a 35 fokos melegben, hogy így szórakoztassa a lubickoló vendégeket. Az űrhajós egy tuja előtt feszít a fotón, háttérben egy óriási csúszdával és strandolókkal. E két felvétel kétségkívül a húsz éve készülő sorozat két legismertebb darabja. Riedler szürreális élményközpontokat keres fel világszerte, hogy bemutassa, hogyan nyaralnak az emberek. Az ötlet Németországban született, amikor Hamburg utcáit járva egy alkalmi strandba ütközött, ahol homokot, pálmafákat és egy felfújható úszómedencét is felállítottak. Mindez olyan nagy hatással volt Riedlerre, hogy rákattant annak dokumentálására, milyen szabadidő-létesítmények szolgálnak a világban arra, hogy a környezetükön keresztül manipulálják a látogatókat. Egész iparág épül erre, a világ legismertebb ilyen parkja, a floridai Disney csak egy a sok közül.

Az élményparkok egyik meglehetősen abszurd variációja a 2016-os bezárásáig ötmillió látogatót vonzó kínai Minsk World katonai kalandpark volt, ahol Riedler több felvételt is készített 2008-ban. A kiállításon két fotót is láthatunk ezek közül, az egyiken katonai egyenruhában, szenvtelen arccal pózolnak a szereplők, fegyverüket fenyegetően szegezve a nézőre. Nem működik már az a floridai keresztény vidámpark, a Holy Land Experience sem, ahol a látogatók szórakoztatására naponta keresztre feszítették „Jézust”, de az arra vágyók az utolsó vacsorát is elfogyaszthatták egy Jézust játszó színész társaságában, sőt meg is keresztelkedhettek az ál-Jézus közreműködésével. A tárlaton az egyik keresztre feszítést ábrázoló fényképet láthatjuk, római katonákkal és szenvedő, vérben ázó Jézussal. Évente mintegy 300 ezer embert vonzott a bizarr (vidám)park.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.