Könyv

Sváb Švejk

Slobodan Šnajder: Rézkorszak

  • Orcsik Roland
  • 2023. június 14.

Kritika

Tényleg előbb-utóbb minden történelmi, háborús, traumairodalom megporosodik, kérdezheti az olvasó a második világháborút tematizáló új művek kapcsán.

Igen, ha emlékezetünk ideológiai zsákutcává válik, és nem engedi be azokat a nézőpontokat, amelyek árnyalják a domináns narratívákat. A horvát író első magyarul olvasható regénye a „többirányú emlékezet” (Rothberg) jegyében mesél egy a magyar történelem szempontjából sem elhanyagolható Közép-Európáról, a közös európai roncsokról.

A németek második világháborús szerepe kapcsán ritkán esik szó a vérbe fojtott német ellenállási mozgalomról (Weiße Rose), vagy a nácik által brutálisan kivégzett német kommunistákról. Természetesen, nem relativizálni akarom a német nemzetiszocializmus és más európai csatlósainak, köztük Magyarország bűnét, bűnrészességét. Šnajder sem ezt teszi, amikor az elbeszélő apjának, a szlavóniai Volksdeutsch Georg Kempf sorsáról mesél. A Rézkorszak az alulnézet regénye, a családi hagyatékot is felhasználó autofikciós próza.

A történet, mint minden közép-európai történet, Mária Terézia uralkodásával, a Monarchiával kezdődik. Pontosabban, kezdetben vala a mese. Mese a patkányokról és az emberekről. A hamelni patkányfogó legendája – a Miłosz-mottó nyomán is – a csábítás meséjévé változik, a totalitárius ideológiák manipulációjának allegóriájává.

Kempf ősei a jobb élet reményében indulnak el az ígéret földjére, Transilvaniába, ám útközben lehorgonyoznak Szlavóniában, Vukovárban. A regény első mondata: „Éhség van Németországban.” Ez nem pusztán Hamsun nevezetes regényével hozható összefüggésbe, mintegy annak bírálataként, hanem a menekülés, a tömeges migráció, az örökös vándorlás problémájára is utal. „Az író emigráns”, nyilatkozta nemrég Šnajder, akit a 90-es években az akkori nacionalista horvát propaganda nemkívánatos személlyé nyilvánított, és a kritikus nézetei miatt távozni kényszerült Horvátországból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.