Könyv

Sváb Švejk

Slobodan Šnajder: Rézkorszak

  • Orcsik Roland
  • 2023. június 14.

Kritika

Tényleg előbb-utóbb minden történelmi, háborús, traumairodalom megporosodik, kérdezheti az olvasó a második világháborút tematizáló új művek kapcsán.

Igen, ha emlékezetünk ideológiai zsákutcává válik, és nem engedi be azokat a nézőpontokat, amelyek árnyalják a domináns narratívákat. A horvát író első magyarul olvasható regénye a „többirányú emlékezet” (Rothberg) jegyében mesél egy a magyar történelem szempontjából sem elhanyagolható Közép-Európáról, a közös európai roncsokról.

A németek második világháborús szerepe kapcsán ritkán esik szó a vérbe fojtott német ellenállási mozgalomról (Weiße Rose), vagy a nácik által brutálisan kivégzett német kommunistákról. Természetesen, nem relativizálni akarom a német nemzetiszocializmus és más európai csatlósainak, köztük Magyarország bűnét, bűnrészességét. Šnajder sem ezt teszi, amikor az elbeszélő apjának, a szlavóniai Volksdeutsch Georg Kempf sorsáról mesél. A Rézkorszak az alulnézet regénye, a családi hagyatékot is felhasználó autofikciós próza.

A történet, mint minden közép-európai történet, Mária Terézia uralkodásával, a Monarchiával kezdődik. Pontosabban, kezdetben vala a mese. Mese a patkányokról és az emberekről. A hamelni patkányfogó legendája – a Miłosz-mottó nyomán is – a csábítás meséjévé változik, a totalitárius ideológiák manipulációjának allegóriájává.

Kempf ősei a jobb élet reményében indulnak el az ígéret földjére, Transilvaniába, ám útközben lehorgonyoznak Szlavóniában, Vukovárban. A regény első mondata: „Éhség van Németországban.” Ez nem pusztán Hamsun nevezetes regényével hozható összefüggésbe, mintegy annak bírálataként, hanem a menekülés, a tömeges migráció, az örökös vándorlás problémájára is utal. „Az író emigráns”, nyilatkozta nemrég Šnajder, akit a 90-es években az akkori nacionalista horvát propaganda nemkívánatos személlyé nyilvánított, és a kritikus nézetei miatt távozni kényszerült Horvátországból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.