Lemez

Széteső álomvilágok

Midnight Oil: Resist

Kritika

Az ausztrál alternatív rock legismertebb zenekara egyértelműen a Midnight Oil: hazájukban elképesztő rajongás veszi körül őket, a nyolcvanas évek második felében pedig sikerült Amerikát és Európát is meghódítaniuk.

Mindezt annak ellenére, hogy zenéjük nem nélkülözi a komplex megoldásokat: gazdagon hangszerelt, sokrétű dalaikban elég gyakoriak a meglepő váltások. Dalszövegeikben nagy hangsúlyt kap a politikai aktivizmus és a társadalomkritika; emellett a nem túl nagy hanggal megáldott, de annál szuggesztívebb énekes, Peter Garrett komoly politikai karriert is befutott időközben.

A Midnight Oil elődjének tekinthető Farm zenekart 1972-ben alapította a dobos Rob Hirst, a gitáros Jim Moginie és a basszusgitáros Andrew James. Egy évvel később csatlakozott a joghallgató Peter Garrett, ezzel pedig kialakult a zenekar első felállása, és az 50 év alatt csupán a basszusgitáros poszton történtek változások: James-t előbb Peter Gifford váltotta 1980-ban, az ő kiválása után pedig a tavaly elhunyt Bones Hillman csatlakozott az együtteshez. A Midnight Oil nevet 1976-ban vették fel, és a korábban játszott bluesos hard rockot egyre inkább felváltotta a punk lendületét kölcsönző, de gyakran progresszív váltásokkal operáló eklektikus rockzene.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.