Kiállítás

Telefonszex

Határtalan Design

  • Mayer Kitti
  • 2022. október 19.

Kritika

A „You can’t escape design!” felkiáltással néhány héttel ezelőtt találkoztam a prágai Designblok nevű rendezvényen. Most a fesztivál vászontáskáiról köszön vissza. Az üzenet arra a nagy igazságra világít rá, hogy a dizájn ott van az élet számos területén, még ha ezt nem is tudatosítjuk.

A dizájn ugyanis nem kizárólag a külcsínről, hanem egy olyan tudatos magatartásról szól, amely tárgyak, szolgáltatások, online vagy offline felületek (és minden más) formájában manifesztálódik, s akkor tölti be legjobban a szerepét, ha természetesen, már-már észrevétlen módon épül be az életünkbe. Ha kényelmes egy kanapé, ha praktikus az applikáció. Az is fontos szempont, hogy a rendelkezésünkre álló tárgyak elkészítése, gyártása kövesse a fenntarthatósági elveket.

A kiállítás kurátorai, Szigeti Szilvia textiltervező és Radnóti Tamás belsőépítész évről évre a kiállított munkákkal bizonyítják, hogy a dizájn mennyire izgalmas és sokszínű. De mintha ugyanazokat a hibákat követnék el újra és újra. Kétségtelen, hogy az immár 18. alkalommal megrendezett kiállítás fejlődött, mégis mintha a hatalmas seregszemle közepette elfeledkeztek volna arról, hogy nemcsak a tartalmat, a formátumot is frissíteni kellene.

Jó hír viszont, hogy a merítés most is széles. Van fenntarthatósági elvekre épülő egyetemi projekt (például a finn Aalto Egyetem hallgatóitól a Design for Cooler Planet), slow fashion márka (a svájci Susanne Schweizer Poplin Projectje), rengeteg szebbnél szebb kortárs ékszer (a szlovák Nina Abramovičová, a spanyol Marc Monzó, a szlovén Martina Obid Mlakar és a portugál Ana Margarida Carvalho darabjai kiemelkedőek), de láthatunk igazi prototípust is (Lajos Tamás lámpáját a MOME-ról), szociálisan érzékeny projektet (a szlovák Zuzana Zmateková textiljeit, amelyeket roma gyerekekkel tervezett), és persze van rengeteg bútor és textil, no meg az Üveg Nemzetközi Évéhez kapcsolódóan egy tematikus válogatás használati és autonóm üvegtárgyakból, rögtön az első teremben. A felhozatalban hiba nincs, legfeljebb csak annyi, hogy továbbra sem tesztelhetjük a tárgyak jó részét.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.