Kiállítás

Légy, piszok, Wittgenstein

Dezső Tamás: Hipotézis: Levél minden

  • Erdei Krisztina
  • 2022. október 19.

Kritika

A vadon sem a régi már, invazív fajok uralják érintetlennek tűnő erdeinket. Ez a szomorú tény nem ordít a falakról, inkább úgy bújik meg az esztétikusan prezentált képek között, mint magában az erdőben, amikor gépen szállunk fölé. Érdekes felületek egymásutánja, térkép e táj vagy közeli részlet? Olykor nehéz eldönteni.

A kiállítás nem emlékeztet a művész korábbi munkáira. Dezső Tamás is azok közé az alkotók közé tartozik, akik csalódtak a dokumentarista fotográfia hatásmechanizmusában, és a kezdeti, kétes hátterű újgazdagokról, majd a román vidékről készült nagyszerű fotóesszék világát hátrahagyva, egy nehezebben befogadható, de bizonyos értelemben pontosabb, a konceptuális képzőművészet nyelvén kommunikáló képekkel próbálkozik.

A munkák nem adják könnyen magukat. Az egyik Descartes-ra emlékeztetőn az alakok, a latin címet (Larvatus prodeo) idézve, mintha álarcban jönnének, hogy mögéjük kelljen néznünk, ha látni akarnánk bármit is. Egy funkció nélküli rámpán csúszunk be a kiállítás legnagyobb terébe, ahol egy kemény gondolattal kell eljátszanunk: hogyan akadnánk be minden egyes növényi metszet keretébe, ha mégis megpróbálnánk keréken alászállni. A rámpa mellett párba állított, falevelekről készült gyerekrajzokat találunk egy kődarab felett, amelynek felületén a régi idők leveleinek ezer­éves lenyomata emlékeztet arra, hogy a növények már nagyon rég­óta velünk vannak, kísérik, támogatják létezésünket. Tiszteletük ennek ellenére nem evidens. E tárgyegyüttes gondolatmenete hasonló a nyitó triptichonéhoz. Itt két igen rövid életű, parányi rovar extrémül felnagyított képe fog közre egy meteoritot, vagyis annak kilapított darabkáját. A bogár hátterét adó, csillagos eget idéző, fekete alapon fehér pöttyös felület galaktikus távlatokat nyit meg ugyan, mégis tudható, hogy az egész nem más, mint csupán a fémlemezen összegyűlt piszkok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.