Kiállítás

Légy, piszok, Wittgenstein

Dezső Tamás: Hipotézis: Levél minden

  • Erdei Krisztina
  • 2022. október 19.

Kritika

A vadon sem a régi már, invazív fajok uralják érintetlennek tűnő erdeinket. Ez a szomorú tény nem ordít a falakról, inkább úgy bújik meg az esztétikusan prezentált képek között, mint magában az erdőben, amikor gépen szállunk fölé. Érdekes felületek egymásutánja, térkép e táj vagy közeli részlet? Olykor nehéz eldönteni.

A kiállítás nem emlékeztet a művész korábbi munkáira. Dezső Tamás is azok közé az alkotók közé tartozik, akik csalódtak a dokumentarista fotográfia hatásmechanizmusában, és a kezdeti, kétes hátterű újgazdagokról, majd a román vidékről készült nagyszerű fotóesszék világát hátrahagyva, egy nehezebben befogadható, de bizonyos értelemben pontosabb, a konceptuális képzőművészet nyelvén kommunikáló képekkel próbálkozik.

A munkák nem adják könnyen magukat. Az egyik Descartes-ra emlékeztetőn az alakok, a latin címet (Larvatus prodeo) idézve, mintha álarcban jönnének, hogy mögéjük kelljen néznünk, ha látni akarnánk bármit is. Egy funkció nélküli rámpán csúszunk be a kiállítás legnagyobb terébe, ahol egy kemény gondolattal kell eljátszanunk: hogyan akadnánk be minden egyes növényi metszet keretébe, ha mégis megpróbálnánk keréken alászállni. A rámpa mellett párba állított, falevelekről készült gyerekrajzokat találunk egy kődarab felett, amelynek felületén a régi idők leveleinek ezer­éves lenyomata emlékeztet arra, hogy a növények már nagyon rég­óta velünk vannak, kísérik, támogatják létezésünket. Tiszteletük ennek ellenére nem evidens. E tárgyegyüttes gondolatmenete hasonló a nyitó triptichonéhoz. Itt két igen rövid életű, parányi rovar extrémül felnagyított képe fog közre egy meteoritot, vagyis annak kilapított darabkáját. A bogár hátterét adó, csillagos eget idéző, fekete alapon fehér pöttyös felület galaktikus távlatokat nyit meg ugyan, mégis tudható, hogy az egész nem más, mint csupán a fémlemezen összegyűlt piszkok.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.