Kiállítás

Légy, piszok, Wittgenstein

Dezső Tamás: Hipotézis: Levél minden

  • Erdei Krisztina
  • 2022. október 19.

Kritika

A vadon sem a régi már, invazív fajok uralják érintetlennek tűnő erdeinket. Ez a szomorú tény nem ordít a falakról, inkább úgy bújik meg az esztétikusan prezentált képek között, mint magában az erdőben, amikor gépen szállunk fölé. Érdekes felületek egymásutánja, térkép e táj vagy közeli részlet? Olykor nehéz eldönteni.

A kiállítás nem emlékeztet a művész korábbi munkáira. Dezső Tamás is azok közé az alkotók közé tartozik, akik csalódtak a dokumentarista fotográfia hatásmechanizmusában, és a kezdeti, kétes hátterű újgazdagokról, majd a román vidékről készült nagyszerű fotóesszék világát hátrahagyva, egy nehezebben befogadható, de bizonyos értelemben pontosabb, a konceptuális képzőművészet nyelvén kommunikáló képekkel próbálkozik.

A munkák nem adják könnyen magukat. Az egyik Descartes-ra emlékeztetőn az alakok, a latin címet (Larvatus prodeo) idézve, mintha álarcban jönnének, hogy mögéjük kelljen néznünk, ha látni akarnánk bármit is. Egy funkció nélküli rámpán csúszunk be a kiállítás legnagyobb terébe, ahol egy kemény gondolattal kell eljátszanunk: hogyan akadnánk be minden egyes növényi metszet keretébe, ha mégis megpróbálnánk keréken alászállni. A rámpa mellett párba állított, falevelekről készült gyerekrajzokat találunk egy kődarab felett, amelynek felületén a régi idők leveleinek ezer­éves lenyomata emlékeztet arra, hogy a növények már nagyon rég­óta velünk vannak, kísérik, támogatják létezésünket. Tiszteletük ennek ellenére nem evidens. E tárgyegyüttes gondolatmenete hasonló a nyitó triptichonéhoz. Itt két igen rövid életű, parányi rovar extrémül felnagyított képe fog közre egy meteoritot, vagyis annak kilapított darabkáját. A bogár hátterét adó, csillagos eget idéző, fekete alapon fehér pöttyös felület galaktikus távlatokat nyit meg ugyan, mégis tudható, hogy az egész nem más, mint csupán a fémlemezen összegyűlt piszkok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.