Lemez

Így teljes a leltár

Joe Strummer 002: The Mescaleros Years

Kritika

Az idén ünnepelné 70. születésnapját a Clash legendás frontembere, aki 2002 végén hunyt el szívinfarktusban. A kerek évfordulóra jelent meg a 002: The Mescaleros Years című válogatás, az eddigi legteljesebb lenyomataként Joe Strummer utolsó alkotói periódusának.

Az 1952-es születésű Strummer (eredeti nevén: John Graham Mellor) a hetvenes évek derekán a 101ers nevű pub-rock zenekarban kezdett el zenélni, 1976-ban azonban nagyot fordult vele a világ, amikor az akkor még ismeretlen Sex Pistols játszott előttük egy koncerten. Az élmény hatására az egyébként jómódú családból származó Strummer a punk és a baloldali értékek felé fordult, és nemsokára új zenekart alapított Clash néven, amelynek másik frontembere a szólógitáros Mick Jones lett.

A brit punkszcéna két leghíresebb zenekara 1977-re a Clash és a Sex Pistols lett, de míg az utóbbi egy nagylemez után feloszlott, a Clash kitartóan dolgozott tovább, és egyre bátrabban tágította saját zenei univerzumát. Az együttes kreatív csúcspontját a punkot meglehetősen inkluzívan értelmező London Calling című dupla lemez jelentette, és a Clash az évek során kiérdemelte az „egyetlen zenekar, ami számít” eposzi jelzőt. Strummerék legnagyobb sikerüket az 1982-es Combat Rock című albummal aratták, rajta a mára retródiszkó-kompatibilissé vált Should I Stay or Should I Go-val és a Rock the Casbah című slágerekkel, utána viszont elindult a zenekar végvergődése.

A következő évben Strummer lényegében újraalakította a Clasht: a heroinfüggő Topper Headon dobos ekkorra már nem volt a zenekarban, az egyre elviselhetetlenebbé váló Mick Jonest egy sajtóközleményben rúgta ki, a helyükre pedig három fiatal zenész érkezett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.