Film

Tessék felébredni!

Joachim Trier: A világ legrosszabb embere

Kritika

Hiába az olaj és a magas életszínvonal, állítólag Norvégiában is vannak problémái az embe­rek­nek, egyeseknek lelki eredetűek is, amit persze illik fenntartásokkal fogadni, noha egyes alkotók akár egy teljes életművön át ezt bizonygatják.

A filmes mezőnyben ott van például Joachim Trier, aki először azzal jött, hogy az élet távolról sem fenékig tejfel, ha az ember írói álmokat dédelgető, érzékeny fiatalember Oslóban (Szerzők), ezt követően pedig egy tízessel idősebb alak rótta a norvég főváros utcáit, hogy valami kapaszkodót találjon a rehabról kapott egynapos eltávja során (Oslo, augusztus). Nem sokan jutnak el odáig az elveszett oslói lelkek lírai ábrázolásában, hogy harmadik filmjükben már Gabriel Byrne, Jesse Eisenberg és Isabelle Huppert nézzen fájdalmasan a kamerába, de Triernek ez is összejött: a Hétköznapi titkaink nem is maradt el az ízléses nemzetközi presztízsprodukciók míves középmezőnyétől.

Még egy kis kacérkodás is belefért a természetfelettivel (Thelma), de már itt volt az ideje szétnézni újra az ismerős oslói utcákon, hátha változott valami a felnőtté válást életvitelszerűen elszabotáló húszasok-harmincasok körében. Trier ismét leereszkedett oda, ahová előtte már sokan mások: csókolom, a korszellemet keresem, melyik sarkon találom? És a fiatalság? Hát, róla mit tudunk? Még mindig vannak olyan szeleburdi, lassan érő, kapcsolatról kapcsolatra bukdácsoló, bájos egyedek, akik nem a lakáskulcsukat, hanem önmagukat keresik gőzerővel minden áldott nap? Mint előtte már sokan mások, Trier is arra jutott, hogy igen vannak, s már csak rajta állt, vérmérsékletén és filmrendezői tehetségén, hogy mit kezd e breaking news-zal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.