Film

Teszt

Hajdu Szabolcs: Egy százalék indián

  • 2024. október 9.

Kritika

Három pár, háromféle társadalmi státusz, háromféle dinamika, három kudarcos viszony – megvan a harmadik darabja is Hajdu Szabolcs párkapcsolati trilógiájának.

Barátjuk temetése után gyűlik össze három középkorú, gyermektelen jó barát és nőik az életben legsikeresebbikük lakásán. Gyászból van a legkevesebb, az életnek annál a depresszív és kelletlen elviselésénél, amelyet csak időnként szakít meg fojtott ingerültség kitörése, nemigen lehet lejjebb menni. Egyetlen este és reggel történései rendeződnek jól áttekinthető, de semmi meglepetéssel nem szolgáló és a drámai végkifejlet katarzisát is mellőző tablóba. A há­zi­gazda másnap utazik Mexikóba, állás, lakás várja, csak éppen azt nem tisztázta feleségével, hogy mitől nem fogja ő feleslegesnek érezni magát egy idegen közegben, elfoglalt férjeura oldalán, akinek kisebb gondja is nagyobb, mint az, hogy az ő aggodalmait eloszlassa.

A másik páros eleve meglévő belső feszültségét egy eltitkolt, és éppen a temetés után kiderült adósság fokozza. A harmadik párosnál nincs belső feszültség, csak elnyomás. A bunkó, trágár, bántalmazó férfi és az ő mindent tűrő, önbizalom-hiányos, társfüggő kedvesének harmonikusan torz kapcsolata azon alapul, hogy a férfi, ha üt is, mindig megbánja. Interakciókat látunk, duó, trió, szextett, a felvetődő partikuláris témák egy kellemetlenül ismerős társasági és társadalmi képet rajzolnak fel, és a kiúttalanság határozott érzetét közvetítik. Az író-rendező, mint korábbi műveiben, itt is a dráma megélésének elmaradását láttatja tragédiának (vagy tragikomédiának). Azt, hogy bár a hősök felismerik, hogy milyen élhetetlen helyzetben vannak, nem (lesznek) képesek kilépni belőle.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.