Film

Teszt

Hajdu Szabolcs: Egy százalék indián

  • 2024. október 9.

Kritika

Három pár, háromféle társadalmi státusz, háromféle dinamika, három kudarcos viszony – megvan a harmadik darabja is Hajdu Szabolcs párkapcsolati trilógiájának.

Barátjuk temetése után gyűlik össze három középkorú, gyermektelen jó barát és nőik az életben legsikeresebbikük lakásán. Gyászból van a legkevesebb, az életnek annál a depresszív és kelletlen elviselésénél, amelyet csak időnként szakít meg fojtott ingerültség kitörése, nemigen lehet lejjebb menni. Egyetlen este és reggel történései rendeződnek jól áttekinthető, de semmi meglepetéssel nem szolgáló és a drámai végkifejlet katarzisát is mellőző tablóba. A há­zi­gazda másnap utazik Mexikóba, állás, lakás várja, csak éppen azt nem tisztázta feleségével, hogy mitől nem fogja ő feleslegesnek érezni magát egy idegen közegben, elfoglalt férjeura oldalán, akinek kisebb gondja is nagyobb, mint az, hogy az ő aggodalmait eloszlassa.

A másik páros eleve meglévő belső feszültségét egy eltitkolt, és éppen a temetés után kiderült adósság fokozza. A harmadik párosnál nincs belső feszültség, csak elnyomás. A bunkó, trágár, bántalmazó férfi és az ő mindent tűrő, önbizalom-hiányos, társfüggő kedvesének harmonikusan torz kapcsolata azon alapul, hogy a férfi, ha üt is, mindig megbánja. Interakciókat látunk, duó, trió, szextett, a felvetődő partikuláris témák egy kellemetlenül ismerős társasági és társadalmi képet rajzolnak fel, és a kiúttalanság határozott érzetét közvetítik. Az író-rendező, mint korábbi műveiben, itt is a dráma megélésének elmaradását láttatja tragédiának (vagy tragikomédiának). Azt, hogy bár a hősök felismerik, hogy milyen élhetetlen helyzetben vannak, nem (lesznek) képesek kilépni belőle.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.