Film

Teszt

Hajdu Szabolcs: Egy százalék indián

  • 2024. október 9.

Kritika

Három pár, háromféle társadalmi státusz, háromféle dinamika, három kudarcos viszony – megvan a harmadik darabja is Hajdu Szabolcs párkapcsolati trilógiájának.

Barátjuk temetése után gyűlik össze három középkorú, gyermektelen jó barát és nőik az életben legsikeresebbikük lakásán. Gyászból van a legkevesebb, az életnek annál a depresszív és kelletlen elviselésénél, amelyet csak időnként szakít meg fojtott ingerültség kitörése, nemigen lehet lejjebb menni. Egyetlen este és reggel történései rendeződnek jól áttekinthető, de semmi meglepetéssel nem szolgáló és a drámai végkifejlet katarzisát is mellőző tablóba. A há­zi­gazda másnap utazik Mexikóba, állás, lakás várja, csak éppen azt nem tisztázta feleségével, hogy mitől nem fogja ő feleslegesnek érezni magát egy idegen közegben, elfoglalt férjeura oldalán, akinek kisebb gondja is nagyobb, mint az, hogy az ő aggodalmait eloszlassa.

A másik páros eleve meglévő belső feszültségét egy eltitkolt, és éppen a temetés után kiderült adósság fokozza. A harmadik párosnál nincs belső feszültség, csak elnyomás. A bunkó, trágár, bántalmazó férfi és az ő mindent tűrő, önbizalom-hiányos, társfüggő kedvesének harmonikusan torz kapcsolata azon alapul, hogy a férfi, ha üt is, mindig megbánja. Interakciókat látunk, duó, trió, szextett, a felvetődő partikuláris témák egy kellemetlenül ismerős társasági és társadalmi képet rajzolnak fel, és a kiúttalanság határozott érzetét közvetítik. Az író-rendező, mint korábbi műveiben, itt is a dráma megélésének elmaradását láttatja tragédiának (vagy tragikomédiának). Azt, hogy bár a hősök felismerik, hogy milyen élhetetlen helyzetben vannak, nem (lesznek) képesek kilépni belőle.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.