Film

Teszt

Hajdu Szabolcs: Egy százalék indián

  • 2024. október 9.

Kritika

Három pár, háromféle társadalmi státusz, háromféle dinamika, három kudarcos viszony – megvan a harmadik darabja is Hajdu Szabolcs párkapcsolati trilógiájának.

Barátjuk temetése után gyűlik össze három középkorú, gyermektelen jó barát és nőik az életben legsikeresebbikük lakásán. Gyászból van a legkevesebb, az életnek annál a depresszív és kelletlen elviselésénél, amelyet csak időnként szakít meg fojtott ingerültség kitörése, nemigen lehet lejjebb menni. Egyetlen este és reggel történései rendeződnek jól áttekinthető, de semmi meglepetéssel nem szolgáló és a drámai végkifejlet katarzisát is mellőző tablóba. A há­zi­gazda másnap utazik Mexikóba, állás, lakás várja, csak éppen azt nem tisztázta feleségével, hogy mitől nem fogja ő feleslegesnek érezni magát egy idegen közegben, elfoglalt férjeura oldalán, akinek kisebb gondja is nagyobb, mint az, hogy az ő aggodalmait eloszlassa.

A másik páros eleve meglévő belső feszültségét egy eltitkolt, és éppen a temetés után kiderült adósság fokozza. A harmadik párosnál nincs belső feszültség, csak elnyomás. A bunkó, trágár, bántalmazó férfi és az ő mindent tűrő, önbizalom-hiányos, társfüggő kedvesének harmonikusan torz kapcsolata azon alapul, hogy a férfi, ha üt is, mindig megbánja. Interakciókat látunk, duó, trió, szextett, a felvetődő partikuláris témák egy kellemetlenül ismerős társasági és társadalmi képet rajzolnak fel, és a kiúttalanság határozott érzetét közvetítik. Az író-rendező, mint korábbi műveiben, itt is a dráma megélésének elmaradását láttatja tragédiának (vagy tragikomédiának). Azt, hogy bár a hősök felismerik, hogy milyen élhetetlen helyzetben vannak, nem (lesznek) képesek kilépni belőle.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.