Film

Önként a vágóhídra

James Watkins: Szádra ne vedd

Kritika

Tényleg szükség volt Christian Tafdrup horror-szatírájának amerikai remake-jére?

A látogatás (2022) az a fajta film, amely egyszer is sok: lassan végignézni, ahogy a holland ragadozó házaspár játszik az étellel (a magukat halálba udvariaskodó dánok, Bjørn és Louise) és lassanként magának a civilizációnak a szövetét bontják le, nem gyenge idegzetűeknek való. Persze a perverz komédia csírája is megvolt a történetben; hajmeresztő, de mégsem teljesen életszerűtlen szituációk sorában bomlott ki, hogyan oltja ki az életösztönt a túlzott jólneveltség és konfliktuskerülés. A sztori külön bája, hogy a barbárság Európa szívében, derék, istenfélő európaiak között szabadul el, miközben a dánok és hollandok között tátongó kulturális szakadék komikusan kiszélesedik.

Az amerikai változatban James Watkins megőrzi az alapvető formulát, de kissé áthelyezi a hangsúlyokat, ami elvesz az eredeti kaján sötétségéből, de mélységet is kölcsönöz hőseinek. A kissé karót nyelt amerikai házaspár Ben (Scoot McNairy) és Louise (Mackenzie Davis) egy toszkán nyaraláson ismerkednek meg a felszabadult Paddyvel (James McAvoy) és Ciarával (Aisling Franciosi). Bár fiuk rendellenesen félénknek tűnik, ez nem szegi kedvüket, és olyan éhesen habzsolják az élet örömeit, hogy az egészen megszédíti a zsibbadt jenkiket. Kis habozás után el is fogadják meghívásukat vidéki házikójukba, valahová a ködös Albionba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.