Film

Önként a vágóhídra

James Watkins: Szádra ne vedd

Kritika

Tényleg szükség volt Christian Tafdrup horror-szatírájának amerikai remake-jére?

A látogatás (2022) az a fajta film, amely egyszer is sok: lassan végignézni, ahogy a holland ragadozó házaspár játszik az étellel (a magukat halálba udvariaskodó dánok, Bjørn és Louise) és lassanként magának a civilizációnak a szövetét bontják le, nem gyenge idegzetűeknek való. Persze a perverz komédia csírája is megvolt a történetben; hajmeresztő, de mégsem teljesen életszerűtlen szituációk sorában bomlott ki, hogyan oltja ki az életösztönt a túlzott jólneveltség és konfliktuskerülés. A sztori külön bája, hogy a barbárság Európa szívében, derék, istenfélő európaiak között szabadul el, miközben a dánok és hollandok között tátongó kulturális szakadék komikusan kiszélesedik.

Az amerikai változatban James Watkins megőrzi az alapvető formulát, de kissé áthelyezi a hangsúlyokat, ami elvesz az eredeti kaján sötétségéből, de mélységet is kölcsönöz hőseinek. A kissé karót nyelt amerikai házaspár Ben (Scoot McNairy) és Louise (Mackenzie Davis) egy toszkán nyaraláson ismerkednek meg a felszabadult Paddyvel (James McAvoy) és Ciarával (Aisling Franciosi). Bár fiuk rendellenesen félénknek tűnik, ez nem szegi kedvüket, és olyan éhesen habzsolják az élet örömeit, hogy az egészen megszédíti a zsibbadt jenkiket. Kis habozás után el is fogadják meghívásukat vidéki házikójukba, valahová a ködös Albionba.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Jakob lova

  • SzSz

„A tehetséged olyan, mint a szalonna. Nem elég fellógatni a kéménynél. Először jól be kell dörzsölni sóval, majd mindennap ellenőrizni kell!” – tanácsolják Elsie-nek, akinek a szalonnához illő tehetsége konkrétan az éneklés.

Szemrevaló: Haldoklás, de komédia

Bár a film nem tragikus hangoltságú, néhol finom iróniát is tapasztalhatunk, azért a térdünket nem fogjuk csapkodni két öregember (a férj alzheimeres, a feleség rákos) agóniája, meg egy az életét kudarcként megélő zeneszerző öngyilkossága láttán.

Minden út Rómába vezet

Azt túlzás lenne állítani, hogy David Gil­mour végigdolgozta volna az elmúlt 35 évet. A Pink Floyd énekes-gitárosa a kilencvenes évek elején ismerkedett meg Polly Samsonnal, akivel családot alapított, és aki lényegében a fő alkotótársa lett. Gilmour rengeteg időt töltött, illetve tölt még mindig a szeretteivel, és elsősorban emiatt ad ki csupán évtizedenként egy lemezt. 

Szellem a palackban

2024. január 1-jén nagy dolog történt Magyarországgal, évszázadonként jó, ha egy ilyen kitüntetett alkalom adódik, a teljes napfogyatkozás például biztosan smafu hozzá képest. Hazánk – nos, távolról sem elsőként a kontinensen – bevezette az italos palackok betétdíját, mindközönségesen az üvegvisszaváltást.

Falmelléki dallamok

A magyar uniós elnökségről szóló plenáris vitát ugyan lapzártánk után rendezik (amikor ezt önök olvassák: rendezték) az Európai Parlamentben, de Orbán Viktor reakciója a korábbi szereplései alapján előre kisakkozható.

„Idegen vagyok magamnak”

Ebben a különös interjúkötetben, amelynek több fejezetében egy-egy harmadik fél is bekapcsolódik a beszélgetésbe, Gyárfás Dorka többnyire afféle narrátorként kíséri Kulka Jánost, csupán alkalmanként lendítve tovább a témát egy-egy új irányba.

Nézhetjük úgy

Vannak előadások, amelyek nézőként meglepnek, zavarba hoznak, és beszélni is nehéz róluk, mert nem viszonyulhatunk hozzájuk úgy, mint általában a színházhoz. Meg kell keresnünk a saját nézőpontunkat, és lehet, hogy ez nem is sikerül azonnal, az előadással egy időben, később azonban mégis maradandóbbnak bizonyulnak, mint sok „hagyományos” színházi este. Gyanítom, hogy Kulka János különleges monodrámája is ezek közé az előadások közé fog tartozni.

„Lehet máshogyan is”

Szürreálisan realista, futurisztikusan hétköznapi jelmezei és díszletei többször felkeltették a szakma és a közönség figyelmét, az idei Színikritikusok Díjánál is jelölt volt a legjobb díszlet kategóriában. Hogyan nyer előadásról előadásra inspirációt, és mit jelent számára az autonóm alkotási folyamat – ilyesmikről beszélgettünk.

Madame Mao koloratúrája

Richard Nixon Budapesten is járt, 1963-ban jól felhizlalt csirkét nyújtogatott neki egy árus az óbudai piacon, az emberek körbevették és csodálták, sokkal közvetlenebbül, mint később Kínában; akkor még nem nyert választást (éppen elveszítette John F. Kennedy ellen).