Lemez

Tizenegyes

Metallica: 72 Seasons

Kritika

A Metallica életműből általában az első három albumot (Kill ’Em All, 1983; Ride the Lightning, 1984; Master of Puppets, 1986) szokás kikezdhetetlen remekművekként emlegetni.

A fanyalgók szerint az 1988-as …And Justice for All túl prog-metalos lett, a három évvel későbbi, cím nélküli „fekete lemez” túl slágeres, a Load/Reload páros (1996/1997) túl alternatív, a hivatalos basszusgitáros nélkül felvett St. Anger (2003) túl gyenge, a Death Magnetic (2008) meg szimplán szarul szól. Hosszú idő után a 2016-os Hardwired… to Self Destruct lett az az album, amelyik a kritikusoknak és a rajongóknak is tetszett, és sikeresen visszaállította a Metallica mint alkotó közösség nimbuszát.

A bő négy évtizede létező thrash metal zenekar jó ideje abban a fázisban van, amikor hosszú szünet után jelentet meg lemezeket. Ha nem számítjuk a Lou Reeddel készült Lulut, a 72 Seasons a tizenegyedik Metallica-album. A lemezt hat és fél éves kihagyás előzte meg, s ennyi időbe természetesen sok minden belefért. Rengeteg koncert (köztük egy 2018-as budapesti fellépés, amelynek során egy Tankcsapda-feldolgozás is elhangzott), nagyszabású tribute projekt (The Metallica Blacklist), az 1999-es szimfonikus S&M (Symphony and Metallica) koncert és lemez 2019-es folytatása, James Hetfield rehabja, Covid, lemezgyárvásárlás, hogy tényleg csak a leglényegesebb epizódokat említsük. És ott volt a legutóbbi Stranger Things évad, amelynek egyik legemlékezetesebb momentumaként az Eddie nevű karakter az univerzum megmentése érdekében elgitározta a Master of Puppets című számot, így egy újabb, fiatalabb közönség ismerhette meg a Metallica zenéjét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.