KÖNYVMELLÉKLET – kritika

Trójai ló a szív

Raphael Bob-Waksberg: Aki még romjaidban is szeret

Kritika

A népszerű, már-már kultikus, felnőtteknek szóló rajzfilmsorozat, a BoJack Horseman alkotójának első novelláskötete egy tipo­grá­fiailag is kitűnő humoreszkkel kezdődik.

A nő elégedetten állapítja meg az első randin, hogy a férfi jóképű, olyan kedves és elbűvölő, amilyennek az online oldalon tűnt, csak aztán a férfi megkínálja egy csomag „sózott cirkuszi kesuval”, amelynek a csomagolásán ez áll: „Ahhoz, hogy meglássa, hogy minden rendben lesz, ki kell nyitnia a dobozt, mely mozdulatot az ínycsiklandó, sózott, cirkuszi kesudiók már alig várják. Nem fogja megbánni, hogy bízott bennem, ezúttal másképp lesz; ígérem.” De persze lehet, hogy előugrik egy csörgőkígyó, ki tudja. Illő felütés a kötethez, amely el­átkozott vagy boldogságra ítélt szerelmi kapcsolatokról, magukat átlagosnak, unalmasnak tartó, de a nagyító alatt mégis rokonszenvet érdemlő emberekről szólnak. A doboz kesu metaforája kapcsán akár magukra a novellákra is gondolhat az olvasó, hiszen legyenek Bob-Waksberg történetei hullámzó színvonalúak, valahogy mindig szívesen lapoz az ember a következőre; ha az iménti éppen csak tetszett neki, akkor azt remélve, hogy „ezúttal másképp lesz”.

Mielőtt a tévének kezdett dolgozni, Bob-Waksberg egy nőt akart levenni a lábáról az írásaival, ezért fénymásolta le és fűzte össze legjobb verseit és novelláit. Kosarat kapott ugyan, de a kaleidoszkópszerűen tarka kötet gerince megszületett. A történetek nagy része megelőzi a BoJack Horse­mant, amelynek nihilista, keserédes alaptónusát itt is felfedezhetjük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”