Film

Tükör és ellentét

Julia Ducournau: Titán

Kritika

Miután a Titán elnyerte az Arany Pálmát Cannes-ban, a filmértők többsége kissé meg volt döbbenve; mintha Julia Ducournau filmje az égből pottyant volna a Riviéra decens közönségének ölébe.

Pedig a film csupán néhány eddig is csendben virágzó filmes áramlat/alkotó/tematika összegzése (amelynek képviselői persze nem először szerepelnek rangos filmfesztiválokon, de mindenki szeret újra és újra meglepődni). Maga a rendező sem titkolja, hogy inspirálták David Cronenberg szexet és technológiát, illetve húst és fémet házasító testhorrorjai (főképp a Karambol), vagy a francia új extrémizmus (ahol a saját test idegenné válása és a testi kín útján való újjászületés esetünkben különös jelentőséggel bír) és a feminista ihletésű horrorok (Ördög bújt beléd, A boszorkány, Csadoros vérszívó, A Babadook, Prevenge).

Ducournau nem tér le első filmjében, a Nyersben megkezdett útról; bár az ott felfedezett tematikát új irányokba fejleszti tovább (talán kissé mohónak is bizonyul e tekintetben). A 2016-os filmben egy fiatal állatorvostan-hallgató (Garance Marillier a Titánban is feltűnik) fedezi fel nőágon öröklődő kannibál hajlamait. Justine-t először visszaretten saját testének lázadásától, új keletű nemi és gasztronómiai vágyaitól, de lassan megérti, hogy csak így foglalhatja el méltó helyét titkokkal teli családjában, és e súlyos örökség birtokában válhat felnőtt nővé. A Nyers letisztult, világos koncepcióval dolgozó film volt; ehhez képest a Titán kissé csapongó, és egyszerre legalább három film szeretne lenni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.