Film

Tükör és ellentét

Julia Ducournau: Titán

Kritika

Miután a Titán elnyerte az Arany Pálmát Cannes-ban, a filmértők többsége kissé meg volt döbbenve; mintha Julia Ducournau filmje az égből pottyant volna a Riviéra decens közönségének ölébe.

Pedig a film csupán néhány eddig is csendben virágzó filmes áramlat/alkotó/tematika összegzése (amelynek képviselői persze nem először szerepelnek rangos filmfesztiválokon, de mindenki szeret újra és újra meglepődni). Maga a rendező sem titkolja, hogy inspirálták David Cronenberg szexet és technológiát, illetve húst és fémet házasító testhorrorjai (főképp a Karambol), vagy a francia új extrémizmus (ahol a saját test idegenné válása és a testi kín útján való újjászületés esetünkben különös jelentőséggel bír) és a feminista ihletésű horrorok (Ördög bújt beléd, A boszorkány, Csadoros vérszívó, A Babadook, Prevenge).

Ducournau nem tér le első filmjében, a Nyersben megkezdett útról; bár az ott felfedezett tematikát új irányokba fejleszti tovább (talán kissé mohónak is bizonyul e tekintetben). A 2016-os filmben egy fiatal állatorvostan-hallgató (Garance Marillier a Titánban is feltűnik) fedezi fel nőágon öröklődő kannibál hajlamait. Justine-t először visszaretten saját testének lázadásától, új keletű nemi és gasztronómiai vágyaitól, de lassan megérti, hogy csak így foglalhatja el méltó helyét titkokkal teli családjában, és e súlyos örökség birtokában válhat felnőtt nővé. A Nyers letisztult, világos koncepcióval dolgozó film volt; ehhez képest a Titán kissé csapongó, és egyszerre legalább három film szeretne lenni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.