Tévétorrent

Véghelyzet

This Is Going to Hurt

Kritika

Alulfizetett alkalmazottak, elhasznált vizsgálati eszközök, hajszolt, kialvatlan rezidensek és a frissen szült anyukára szakadó plafon.

Mindez akár Budapesten is történhetne, de a fájóan ismerős képsorok az NHS (az államilag finanszírozott brit egészségügyi rendszer) egyik intézményéből valók. Itt dolgozik az örökké elgyötört, kissé mizantróp Adam Kay (Ben Whishaw), akinek a születés mindennapi csodájából leginkább az ágyékára fröccsenő testnedvek, az izzadva üvöltő anyák és a változatos komplikációk tűnnek ki. Ugyanis dr. Kay frissen munkába állt szülész-nőgyógyász, aki ugyan még fiatal, de az illúziói már régen odavesztek. Míg ő folyamatosan túlórázik és ebédelni is alig marad ideje, a dölyfös főorvos (Alex Jennings) Bentley-vel gurul a leharcolt kórház elé és puccos magánklinikákon gyűjti a zsebpénzt, nem orvosként dolgozó barátainak pedig megmaradt az életkedvük, és még családot alapítani is van idejük. Pedig még csak 2006-ban járunk: hol van még a koronavírus-járvány, a Brexit és az igazán dühöngő privatizáció és költségvetés-csökkentés.

Adam Kay saját, azonos című memoárjából írta a hétrészes sorozatot. Karrierjét szülész-nőgyógyászként kezdte, de a folyamatos stressz és az egyre elviselhetetlenebb munkakörülmények miatt az írás felé fordult. Keserű humorban és véres részletekben bővelkedő regényére olvasók milliói voltak kíváncsiak: a szerző festette miliő kissé más képet mutat, mint a heroikus Vészhelyzet, a romantikában gazdag A Grace klinika vagy a bravúros nyomozónarratívára felépített Doktor House (habár Kay arrogáns, szúrós karaktere nem áll messze Gregory House-étól). Míg az orvosos sorozatok amerikai ágában jobbára még uralkodik a pátosz, a romantika és a fekete-fehér moralitás, a szervezeti háttér hiányosságairól pedig kevés szó esik (viszonylag ritkán látunk olyat, hogy az orvosoknak nem állnak rendelkezésükre a szükséges munkaeszközök), addig a brit darabokban gyakori a kíméletlen, már-már felzaklató őszinteség, amely az etikai szürke zónákat és az államilag finanszírozott rendszer hiányosságait sem palástolja (lásd például Jed Mercurio Cardiac Arrest, Bodies és Critical című felkavaró munkáit). Nos, Kay a még meglévő illúzióinkat is porrá zúzza, és ami még fájóbb, mindezt éppen a szülészet egyébként felemelőnek hitt terepén teszi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.