Színház

Végre megálltak

Csiky Gergely: Az üzlet az üzlet, avagy eladó a menyasszony

Kritika

Az 1880-ban bemutatott A proletárok című darabot a kritikusok anno a magyar társadalmi dráma születéseként ünnepelték.

Kicsit nehezen dekódolható, miért választotta Csiky Gergely ezt a címet, hiszen a szereplői lecsúszott úri alakok, az akkori világ jól ismert figurái: élősködők, akiknek kenyere a munkán kívül minden, zsarolnak, csalnak, hazudoznak, hogy pénzhez, megélhetéshez, pozícióhoz jussanak. A szó eredetileg szegény, vagyontalan „gyermekest” jelentett, azaz olyan embert, aki adójával nem, csak gyermekeivel szolgálja az államot.

A mű főszereplője Szederváry Kamilla, egykori markotányosnő, aki az emberek hazafias érzelmeiből igyekszik hasznot húzni. Elhunyt férjére, a „szabadságharc vértanújának” emlékére hivatkozva írja leveleit, s pumpolja áldozatait Mosolygó József zugügyvéd segítségével. Kisstílű szélhámosok, már-már szimpatikusak, akiknek hajlunk megbocsátani piti bűneiket. Mert végül is attól fejnek csak, akiktől lehet, és akkor meg kit is bántanak?

Egészen addig érezhetjük ezt, amíg be nem toppan az egyik áldozatuk, a milliomos birkatenyésztő, Timót Pál, aki a fővárosi előkelőségek életére vágyik, nyomában a nagyvadra hajtó Zátonyi Bence, a lecsúszott dzsentri szélhámos, akinek semmilyen eszköz nem drága azért, hogy pénzhez jusson. Hidegvérrel gázol át lelkeken, életeken és főleg nőkön, akik az ő világképében csupán használati tárgyak.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Helikopterezni muszáj

A két éve nyáron Szilvásváradra a huszárokhoz és a lipicai méneshez helikopterrel utazó Szalay-Bobrovniczky Kristófnak most jutott eszébe vizsgáltatni Ruszin-Szendi Romulusz korábbi helikopterhasználatát. 

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.