Film

Vértelenül

Joel Coen: Macbeth tragédiája

Kritika

A „skót darab” – így emlegetik színházi körökben Shakespeare legrövidebb és egyik legvéresebb drámáját. Átkok, balszerencse, titokzatos balesetek kötődnek mind színpadi, mind filmes adaptációihoz, és változatos rítusok, amelyekkel távol lehet tartani a balsorsot.

Például, aki idéz a darabból vagy kiejti a száján a címet, annak ki kell mennie a teremből, kopogás után visszajönni, háromszor körbefordulni, köpködni. A módszerek változatosak. Bár maga Macbeth skót uralkodó valóban létezett, Shakespeare színművének eseményei e tekintetben minimum pontatlanok. A színháztörténészek szerint nem is a történelmi hűség, hanem a történelmi kommentár a darab veleje. A feltehetően 1606-ban szültetett művet hitték már burkolt Jakab-kritikának (Skóciából csak barbárság, káosz és vér származik, ez lesz Anglia sorsa is, ha skót királya lesz), ám a Bárd inkább az 1605-ös lőporos összeesküvést kommentálhatta, amelynek során néhány katolikus angol nemes (állítólag jezsuita papok segítségével) kis híján eltette láb alól Stuart Mária örökösét. A boszorkányok kettős beszéde, enigmatikus jóslatai felidézik a jezsuitáknak tulajdonított többértelmű fogalmazásmódot, amelyekkel a bűneiket takargatják (érdekesség, hogy Jakab király rettegett a boszorkányoktól, de megszállottan kutatta is őket), maga Jakab pedig magától Banquótól származik. Így a darab talán inkább Jakab mellett foglal állást, mint ellene.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.