Film

Hiányos lázgörbe

Mr. Saturday Night

Kritika

Robert Stigwoodról (1934–2016) nem mondható el, hogy személyével ne foglalkozott volna kellőképpen a Kádár-kori ifjúsági sajtó.

Az ausztrál származású menedzsert egyszerre mutatták zseniális ötletembernek és kegyetlen kizsákmányolónak, a popipar „agytrösztjének” és divatdiktátorának, aki kizárólag olyan szakelemekkel említhető egy napon, mint Parker ezredes vagy Brian Epstein. De míg az ezredes a mutatványosbódék kegyetlen üzleti modelljével használta ki Elvis Presley-t, Epstein pedig akkor adagolta túl gyógyszerét, amikor fő műve, a Beatles a csúcsra ért, Stigwood hosszú távon bizonyult a leginnovatívabb popszakembernek az 1970-es évek végéig, ráadásul afféle self made manként. (1955-ben hagyta ott Ausztráliát, és telepedett le Londonban.) A hatvanas évek elején az első szintetizátorvarázsló, Joe Meek és pártfogoltjainak útját egyengette, majd Brian Epstein és a Beatles mellett dolgozott, de a Cream és a The Who sikeres menedzselésével vált a brit könnyűzene jelentős alakjává. De a legnagyobb húzása az volt, hogy pacsirta képességű honfitársaiból, a Gibb fivérekből a pszichedelikus rock fénykorában is képes volt sztárt faragni – a Bee Geest 1967–1968-ban le sem lehetett vakarni a slágerlistákról.

Arra viszont a legmerészebb álmukban nem gondolhattak sem a Bee Gees tagjai, sem Robert Stigwood, hogy e világsiker konkrétan eltörpül ahhoz a tíz évvel későbbi őrülethez képest, amely már a születése idején is önmaga paródiájának tűnt, mégis az egész világ leborult előtte. Ez pedig nem volt más, mint a Szombat esti láz című film, amely nemcsak a főszereplő John Travolta, de a Gibb testvérek mennybemenetelét is jelentette – természetesen diszkóritmusban. A produkció semmihez sem mérhető kasszasiker lett 1977–1978-ban; a filmzenét tartalmazó dupla album később minden idők egyik legnagyobb, 40 milliós példányszámú lemezének bizonyult, a 3,5 millió dollárból forgatott film pedig 237 millió dollárt hozott. Mindez Stigwood számára akkora haszonnal járt, hogy még az olyan, pár évvel korábban világhíressé vált színházi és filmes produkcióit is elhomályosította, mint a Hair vagy a Jézus Krisztus Szupersztár.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Ez a művész verhetetlen címadásban!

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.) „Karomvölgy” című kiállítása szeptember végéig látható az Inda Galériában.

Egy balatoni nyaralás táncban "elbeszélve"

  • Molnár T. Eszter
A Kulcsár Noémi Tellabor: Balaton – Lacus Pelso című előadásának nosztalgikus hangulata egy pillanatra sem törik meg. Nincs egzisztenciális kérdés, nincs konfliktus. A tó partján uralkodik a mohóság, az unalom és a bujaság.