Film

Vidéki szívfájdalmak

Payal Kapadia: Minden, ami fénynek tűnik

Kritika

Payal Kapadia szülővárosának, Mumbainak címezi Minden, ami fénynek tűnik című érzékeny, finoman lüktető filmjét. A város kakofóniájában összeolvadnak a különböző nyelvjárások, gépi és emberi zajok, ebből a kavalkádból Kapadia három törékeny szólamot választ ki, s azok a film végére szinte mágikusan egybefonódnak. 

A rendező először egy dokumentumfilmmel szerzett nevet magának (az intim, de a Modi-rendszerrel élesen kritikus A Night of Knowing Nothing), és első fikciós munkájának nyitó képsoraiban ennek eszköztárából merít: a jobb élet reményében vidékről a nagyvárosba vándorolt vendégmunkások osztják meg tapasztalataikat.

A város örömöt és szenvedést is tartogat új lakóinak; üdítő névtelenséget és az elrejtőzés lehetőségét, de a nyomasztó magány érzését is. Mumbai fáradhatatlanul zsong és kakofóniájában összeolvadnak a különböző nyelvjárások, gépi és emberi zajok. Ebből a kavalkádból Kapadia három törékeny szólamot választ ki, s azok a film végére szinte mágikusan egybefonódnak.

Három nőalakja három női életszakaszt testesít meg, örö­meik­ben és bánataikban pedig hézagmentesen olvadnak egymásba az intimitás és a nagyobb léptékű társadalmi problémák. Anu (Divya Prabha) fiatal, jó kedélyű, az emberekre és a világra nyitott nővér, akinek egy szép muszlim fiú a szeretője, s akit a kollégái és a családja elől is rejteget. Prabha (Kani Kusruti, a film szinte hipnotikus erejű középpontja) bölcs, csendes főnővér, akinek férje elrendezett házasságkötésük után egyből Németországba ment dolgozni, azóta nem kapott hírt felőle. Már-már le is mondott róla és közben a kórház egyik gyengéd orvosa is udvarolni kezd neki. Parvaty (Chhaya Kadam) a kórház szakácsa, egy erős akaratú özvegy, akit férje halála után a kilakoltatás fenyeget, miután Mumbai egyik luxusingatlan-fejlesztője szemet vet a telkére. Mindhárman más-más módon részesülnek a városi lét jótéteményeiből és kínjaiból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.