Film

Vidéki szívfájdalmak

Payal Kapadia: Minden, ami fénynek tűnik

Kritika

Payal Kapadia szülővárosának, Mumbainak címezi Minden, ami fénynek tűnik című érzékeny, finoman lüktető filmjét. A város kakofóniájában összeolvadnak a különböző nyelvjárások, gépi és emberi zajok, ebből a kavalkádból Kapadia három törékeny szólamot választ ki, s azok a film végére szinte mágikusan egybefonódnak. 

A rendező először egy dokumentumfilmmel szerzett nevet magának (az intim, de a Modi-rendszerrel élesen kritikus A Night of Knowing Nothing), és első fikciós munkájának nyitó képsoraiban ennek eszköztárából merít: a jobb élet reményében vidékről a nagyvárosba vándorolt vendégmunkások osztják meg tapasztalataikat.

A város örömöt és szenvedést is tartogat új lakóinak; üdítő névtelenséget és az elrejtőzés lehetőségét, de a nyomasztó magány érzését is. Mumbai fáradhatatlanul zsong és kakofóniájában összeolvadnak a különböző nyelvjárások, gépi és emberi zajok. Ebből a kavalkádból Kapadia három törékeny szólamot választ ki, s azok a film végére szinte mágikusan egybefonódnak.

Három nőalakja három női életszakaszt testesít meg, örö­meik­ben és bánataikban pedig hézagmentesen olvadnak egymásba az intimitás és a nagyobb léptékű társadalmi problémák. Anu (Divya Prabha) fiatal, jó kedélyű, az emberekre és a világra nyitott nővér, akinek egy szép muszlim fiú a szeretője, s akit a kollégái és a családja elől is rejteget. Prabha (Kani Kusruti, a film szinte hipnotikus erejű középpontja) bölcs, csendes főnővér, akinek férje elrendezett házasságkötésük után egyből Németországba ment dolgozni, azóta nem kapott hírt felőle. Már-már le is mondott róla és közben a kórház egyik gyengéd orvosa is udvarolni kezd neki. Parvaty (Chhaya Kadam) a kórház szakácsa, egy erős akaratú özvegy, akit férje halála után a kilakoltatás fenyeget, miután Mumbai egyik luxusingatlan-fejlesztője szemet vet a telkére. Mindhárman más-más módon részesülnek a városi lét jótéteményeiből és kínjaiból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.