Film

Nemzeti Dózsa

Justin Kurzel: A Rend

  • - turcsányi -
  • 2025. február 19.

Kritika

Robert Jay Mathews úgy kezdte, ahogy Al Capone végezte – adócsalóként.

De nem érte be ennyivel, az Egyesült Államok történetének legsötétebb gazemberei közé, illetve az ő Hollywoodra néző panoptikumába már karizmatikus neonáci vezérként érkezett, holott valójában rabló volt és gyilkos, aki valamiféle ideológiát igyekezett keríteni bűnös működéséhez. Gondolatai ugyan távolról sem voltak eredetiek, de egy bizonyos körben kétségtelen mozgósító erővel bírtak: az újabb kori kormányzatok (ti. a zsidók) elveszik az egyszerű, ám derék fehér emberek munkáját, és odaadják az állati sorból soha ki nem emelkedő feketéknek, s így biztosítják örök hatalmukat. De ha Oregonba jössz, nem veheted el az oregoniak munkáját, mert figyelmeztetés nélkül lövünk, s a túlélőkre ismét lövünk. Mindennek gyakorlati megvalósítása érdekében ifjúkori zsengéi után Mathews csatlakozott a National Alliance nevezetű, fehér felsőbbrendűséget hirdető politikai szervezethez, amelynek egyik kongresszusán elmondott beszéde tette őt a náci terrorizmus egyfajta rising starjává. A National Alliance azért érdekes, mert az alapítója, William Luther Pierce írt egy szép könyvet, az A Turner naplókat, amely haszonnal forgatható afféle vademecumként is abban a tekintetben, hogy a jó levegőn tett cserkészkirándulásoktól hogyan jussunk el pár lépcsőn át a végső megoldásig (addig a végső megoldásig). A mű Bob Mathews számára is fáklyaként szolgált, útmutatásai szerint maroknyi tettestársával – akiket immár saját szervezetébe, a The Orderbe (A Rend) tömörített, voltak vagy tucatnyian – először egy pornóboltot raboltak ki, ahonnan 369 dollárt és 10 centet zsákmányoltak, majd elég béna ötvendollárosokat nyomtattak, de aztán már egy seattle-i bank következett, ami kétségtelen szintlépés volt, s rendesen vérszemet is kaptak tőle. Bankok, pénzszállító autók sora került terítékre. A rablott érték is emelkedett, 26 ezer, 100 ezer, s a csúcson közel 4 millió dollár…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.