A befagyasztott külföldi segélyek ideiglenes feloldására kötelezte a bíróság az amerikai kormányt

  • narancs.hu
  • 2025. február 14.

Külpol

Az ítélet indoklása szerint a hirtelen leállás súlyos károkat okozott.

Csütörtökön a szövetségi bíróság elrendelte, hogy a Trump-kormányzat ideiglenesen oldja fel a három hete tartó finanszírozási zárolást a világszerte leállította az amerikai segély- és fejlesztési programokra – írja az APNews beszámolójára hivatkozva a 444.hu.

Az ítélet indoklása szerint a hirtelen leállás súlyos károkat okozott azoknak a nonprofit és egyéb szervezeteknek, amelyek az Egyesült Államok külföldi segítségnyújtási programjait végrehajtják.

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, Marco Rubio külügyminiszter január végén 90 napra felfüggesztette a külföldi segélyprogramok finanszírozását, Donald Trump és Elon Musk szerint ugyanis az ügynökséget nem illeszkedik az elnök politikai céljaihoz. A washingtoni szövetségi bíróság csütörtöki határozata az első olyan döntés, ami közvetlenül érinti az amerikai Nemzetközi Fejlesztési Ügynökség (USAID) finanszírozásának hirtelen és teljes leállítását.

A bíróság indoklása szerint a kormányzat tisztviselői „semmilyen magyarázatot nem adtak arra, hogy miért volt ésszerű előfeltétele a programok felülvizsgálatának az összes kongresszus által jóváhagyott külföldi segély teljes körű felfüggesztése, ami sokként érte az érintetteket, és felforgatta” több ezer nonprofit szervezettel, vállalkozással és más partnerekkel kötött szerződéseket. A bírósági döntés megtiltja Marco Rubio külügyminiszternek és Trump más tisztviselőinek, hogy végrehajtsák a munkavégzés leállítására vonatkozó utasításokat, amiket a Trump-kormányzat és Musk küldött a külföldi segélyprogramokat végrehajtó vállalatoknak és szervezeteknek. A végzés azokra a szerződésekre vonatkozik, amelyek már érvényben voltak, mielőtt Trump január 20-án elnöki rendeletben elrendelte a külföldi segélyek befagyasztását.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.