A Gazprom 16 ezer milliárd forint feletti rekordnyereséget termelt az első félévben

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 1.

Külpol

Nagyon nyert az orosz vállalat és így az orosz állam is az ukrajnai háború miatt megugrott földgázárakon.

2500 milliárd rubelt, mai árfolyamon 16 660 milliárd forintot mutatott ki profitként a Gazprom az első félév végén - számol be a hvg.hu.

Ráadásul mive la Gazprom kisebbségi tulajdonosa, 49,3 százalékban az orosz állam, így a haszon jó része - mintegy 1210 milliárd rubel az államkincstárat illeti meg. Utóbbiról persze még a Gazrpom közgyűlésének meg kell szavazni, de valószínűtlen, hogy nem így döntenének.

A Gazpromnak a profitot úgy sikerült elérnie, hogy a nyugati állam szankció mellett a bővülő ázsiai piacokon simán eladták a földgázt, a globális hiány miatt ráadásul sokkal emeltebb áron. 

Famil Szadigov, a Gazprom alelnöke az összefoglaló szerint arról nyilatkozott, hogy "a szankciós nyomás és a kedvezőtlen nemzetközi helyzet ellenére a Gazprom rekordforgalmat és profitot produkált 2022 első félévében. Közben pedig sikerült a cég adósságállományát a minimális szintre csökkenteni.” 

Ez is azt mutatja, hogy az orosz gázvásárlással gyakorlatilag közvetlenül Putyin országát és az Ukrajna elleni háborút támogatják a vásárlók, ezért is próbálják a nyugati országok ezeket a vásárlásokat leállítani - teszi hozzá a hvg.hu, emlékeztetve arra, hogy Szijjártó Péter nemrég épp azt jelentette be, hogy Magyarország még több gáz megvásárlásáról állapoodott meg a Gazprommal. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.