Jean-Marie Le Pen és öröksége

A Menhir

Külpol

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

A menhir (keltául ’egyedülálló kő’) a mega­litikus kultúrák kultikus emléke; Bretagne-ban több száz az ilyen függőlegesen felállított kövek száma. Ez volt – nem csak breton származása, de tagbaszakadt megjelenése miatt is – a január 9-én 96 évesen elhunyt szélsőjobboldali politikus bennfentes ragadványneve a Front National (Nemzeti Front – NF) aktivistáinak körében. És csakugyan: a Menhir – legalábbis politikai pályafutásának az NF-hez köthető utolsó időszakában – elmozdíthatatlan kőtömbként nehezedett a francia közéletre. Azok, akik szerették és azok is, akik utálták, azok, akik támogatták és azok is, akik harcoltak ellene, egyvalamiben megegyeztek: Jean-Marie Le Pen az 1980-as évek elejétől a 2010-es évek végéig meghatározó szereplője volt a francia politikának.

Először 1956-ban – alig huszonhét évesen – lett képviselő, utolsó képviselői megbízatása pedig 2019-ben ért véget az Európai Parlamentben. Nagy korszaka 1983-tól 2007-ig tartott. A franciák túlnyomó többsége leginkább a 2002-es megdöbbenésre emlékszik, amikor Lionel Jospin miniszterelnököt megelőzve, 16,86 százalékkal bejutott az elnökválasztás második fordulójába. Ma már – miután Marine Le Pen 2017-ben is és 2022-ben is jó eredménnyel szerepelt a második fordulóban – nem könnyű elképzelni a megrökönyödést, amely 23 évvel ezelőtt a hírt fogadta, mivel a „papírforma” szerint mindenki a baloldal és a jobbközép, személyekre vetítve Lionel Jospin és Jacques Chirac közötti párbajt várt a franciául ballotage-nak nevezett második fordulóra. Akkor országszerte százezrek vonultak ki az utcára, tiltakozásul az NF által képviselt eszmék ellen.

A haza mint apapótlék

Le Pen, aki feltámasztotta halottaiból a francia szélsőjobboldalt, és aki provokációival és pe­rei­vel évtizedeken át állandó témát adott a francia sajtónak, élete utolsó éveiben eltűnt a közéletből. Nemrég az NF utópártja, a Rassemblement National (Nemzeti Tömörülés – NT) ellen fiktív foglalkoztatás vádjával folyó perben őt is meg akarták tanúként hallgatni, de már nem volt beidézhető állapotban. Pedig pár éve még buzgón kommentálta a politikai eseményeket, sőt, a 2010-es évek végén két vaskos kötetben (A nemzet fia és A néptribun) a visszaemlékezéseit is közreadta. Főleg az első kötet első félszáz oldala hasznos olvasmány mindazoknak, akik meg akarják érteni Jean-Marie Le Pen személyiségét.

Le diable de la République (a köztársaság ördöge) – ez a ragadványnév nem híveinek, hanem egyik politikai ellenfelének leleménye – egy Morbihan megyei tengerparti bretagne-i halászfalu, La Trinité-sur-Mer döngölt földpadlójú házában látta meg a napvilágot egy halász és egy varrónő gyermekeként. Az isten háta mögötti falu lakói hívők voltak és nagy patrióták, bár úgy érezték, a köztársaság csak ágyútölteléknek használta őket az első világháborúban. Hazafiság ide vagy oda, 1940-ben nem fogadták ellenségesen a megszállókat. Ha igaz, 1942-ben Le Pen apja is a német tisztek által látogatott helybeli vendéglő megrendelésére szedte fel a horgonyt, és indult a nyílt vízre lepényhalért, amikor hajójával ráfutott egy német aknára. Neve azonban így is szerepel az I. és II. világháború áldozatainak állított községi emlékművön.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”