Jean-Marie Le Pen és öröksége

A Menhir

Külpol

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

A menhir (keltául ’egyedülálló kő’) a mega­litikus kultúrák kultikus emléke; Bretagne-ban több száz az ilyen függőlegesen felállított kövek száma. Ez volt – nem csak breton származása, de tagbaszakadt megjelenése miatt is – a január 9-én 96 évesen elhunyt szélsőjobboldali politikus bennfentes ragadványneve a Front National (Nemzeti Front – NF) aktivistáinak körében. És csakugyan: a Menhir – legalábbis politikai pályafutásának az NF-hez köthető utolsó időszakában – elmozdíthatatlan kőtömbként nehezedett a francia közéletre. Azok, akik szerették és azok is, akik utálták, azok, akik támogatták és azok is, akik harcoltak ellene, egyvalamiben megegyeztek: Jean-Marie Le Pen az 1980-as évek elejétől a 2010-es évek végéig meghatározó szereplője volt a francia politikának.

Először 1956-ban – alig huszonhét évesen – lett képviselő, utolsó képviselői megbízatása pedig 2019-ben ért véget az Európai Parlamentben. Nagy korszaka 1983-tól 2007-ig tartott. A franciák túlnyomó többsége leginkább a 2002-es megdöbbenésre emlékszik, amikor Lionel Jospin miniszterelnököt megelőzve, 16,86 százalékkal bejutott az elnökválasztás második fordulójába. Ma már – miután Marine Le Pen 2017-ben is és 2022-ben is jó eredménnyel szerepelt a második fordulóban – nem könnyű elképzelni a megrökönyödést, amely 23 évvel ezelőtt a hírt fogadta, mivel a „papírforma” szerint mindenki a baloldal és a jobbközép, személyekre vetítve Lionel Jospin és Jacques Chirac közötti párbajt várt a franciául ballotage-nak nevezett második fordulóra. Akkor országszerte százezrek vonultak ki az utcára, tiltakozásul az NF által képviselt eszmék ellen.

A haza mint apapótlék

Le Pen, aki feltámasztotta halottaiból a francia szélsőjobboldalt, és aki provokációival és pe­rei­vel évtizedeken át állandó témát adott a francia sajtónak, élete utolsó éveiben eltűnt a közéletből. Nemrég az NF utópártja, a Rassemblement National (Nemzeti Tömörülés – NT) ellen fiktív foglalkoztatás vádjával folyó perben őt is meg akarták tanúként hallgatni, de már nem volt beidézhető állapotban. Pedig pár éve még buzgón kommentálta a politikai eseményeket, sőt, a 2010-es évek végén két vaskos kötetben (A nemzet fia és A néptribun) a visszaemlékezéseit is közreadta. Főleg az első kötet első félszáz oldala hasznos olvasmány mindazoknak, akik meg akarják érteni Jean-Marie Le Pen személyiségét.

Le diable de la République (a köztársaság ördöge) – ez a ragadványnév nem híveinek, hanem egyik politikai ellenfelének leleménye – egy Morbihan megyei tengerparti bretagne-i halászfalu, La Trinité-sur-Mer döngölt földpadlójú házában látta meg a napvilágot egy halász és egy varrónő gyermekeként. Az isten háta mögötti falu lakói hívők voltak és nagy patrióták, bár úgy érezték, a köztársaság csak ágyútölteléknek használta őket az első világháborúban. Hazafiság ide vagy oda, 1940-ben nem fogadták ellenségesen a megszállókat. Ha igaz, 1942-ben Le Pen apja is a német tisztek által látogatott helybeli vendéglő megrendelésére szedte fel a horgonyt, és indult a nyílt vízre lepényhalért, amikor hajójával ráfutott egy német aknára. Neve azonban így is szerepel az I. és II. világháború áldozatainak állított községi emlékművön.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.