Interjú

„A változáshoz több év kell”

Artyom Srajbman belarusz politikai elemző a vérbe fojtott ellenállásról  

Külpol

Meddig maradhat még Lukasenka hatalmon, és ha egyszer távozik, hogyan teszi azt? Milyen szerepe lehet ebben Oroszországnak, és mit érnek az uniós szankciók Belarusz ellen? Artyom Srajbman belarusz politikai elemzővel Ukrajnában, a Lviv Media Forumon beszélgettünk emigrációról, ellenzékről és Belarusz jövőjéről.

Magyar Narancs: Tavaly augusztusban, a Lukasenka-rezsim elleni tüntetések idején azt írta, hogy fogalma sincs, mi fog történni Belaruszban, de az biztos, hogy semmi sem lesz ugyanolyan, mint korábban volt. Azóta eltelt több mint egy év, Lukasenka még mindig hatalmon van, az ellenzéki vezetők és aktivisták pedig vagy börtönben, vagy emigrációban. Most mit gondol, mi vár az országára?

Artyom Srajbman: A tavaly augusztus intenzív időszak volt. Sokan hetekig, hónapokig reménykedtek a változásban, és én is bíztam abban, hogy akár már augusztus végére eljöhet a fordulat. Aztán nagyon pesszimista és szkeptikus lettem. A tüntetések drámaiak voltak, és nemigen látszott a fény az alagút végén. A jövőről alkotott képem azóta sem változott sokat, de azt alábecsültem, hogy Oroszország milyen mértékben fog beavatkozni a belarusz politikába. Azt hittem, az oroszok aktívabbak lesznek, és ennek köszönhetően a változás gyorsabb lesz, 2022 elejére új alkotmányunk lesz, és Lukasenka már a távozását készíti elő. Ma már nem gondolom, hogy a változás gyors lesz, azt hiszem, még több év kell ahhoz, hogy Lukasenka távozzon.

MN: Viszont még mindig arra számít, hogy ez meg fog történni?

AS: Teljes mértékben. Nem hiszem, hogy újraválasztanák – még az ő szabályai szerint sem –, és hogy elnök maradhatna, ráadásul már ő maga is nyilvánosan beszélt arról, hogy túl régóta van hatalmon és nem hiszi, hogy újra jelöltetné magát. Persze hazudhatott is vagy változtathat a tervein, de azt hiszem, erről a kérdésről józanul gondolkodik. Tudja, hogy ha indulna a következő választáson, azzal destabilizálná a társadalmat; mindenki azt várja tőle, hogy lelépjen. Ezért elkerülhetetlen, hogy a jelenlegi ciklus végén, 2025-ben visszavonuljon. Ez akár hamarabb is bekövetkezhet, az autokráciákban ugyanis a változások általában nem a szabályok szerint történnek, hanem úgy és akkor, amikor senki sem számít rájuk. De abban sem vagyok biztos, hogy a Lukasenka utáni rezsim rögtön demokratikus lesz. Belarusz demokratizálódása hosszabb ideig eltarthat, mint amire tavaly augusztusban számítottunk.

MN: Nem is számít radikális fordulatra? Azt gondolja, hogy a Lukasenka-rezsim mindenképpen választások útján fog megdőlni?

AS: Akkor van esély radikális megoldásra, ha Lukasenka továbbra is mindent csak halogat, ha nem oldja meg a felmerülő válságokat, csak üres ígéretekkel dobálózik. Minél később kezd bele a reformokba, az emberek annál dühösebbek lesznek. Viszont a rendőrök tettei jelenleg büntetlenül maradnak, így annak is megvan a valószínűsége, hogy továbbra is visszaéljenek a hatalmukkal. Újabb összecsapások esetén komoly rendőri erőszak várható. És nem látjuk azt az erőt, amelyik felvenné a harcot a rezsimmel. Az embereknek nincsenek fegyvereik, nincsenek, akik harcolnának, akik le tudnák fegyverezni a rendőrséget, a katonákat, akik elfoglalnának épületeket. Tavaly augusztusban több százezer ember volt az utcán, most viszont nem látom azt, honnan és hogyan jönnének elő megint ezek az embe­rek. És ők is pontosan tudják, hogy ha a rezsim erőszakot akar alkalmazni, márpedig akar, akkor simán leveri az ellenállókat. A radikálisabb megoldás továbbra sem zárható ki teljesen, de nem hiszem, hogy ez lesz a szcenárió.

MN: Ráadásul tavaly nyár óta sokan elmenekültek az országból – márpedig nehezebb úgy változást elérni, ha az ellenzéket távolból próbálják mozgatni a vezetői. Ha viszont visszatérnének, akkor valószínűleg nyomban börtönbe zárnák őket, ahogy Oroszországban Navalnijt. Fel lehet-e oldani ezt a csapdát, és mit tehet az ellenzék Belarusz határain kívül?

AS: Nagyon kevés a lehetőségük azoknak, akik nincsenek az országban. Lobbiznak a szankciókért és azért, hogy támogatást kapjon a belarusz független média és a civil társadalom. Küzdenek azért, hogy a nyugati médiában napirenden tartsák az országunk ügyét, felhívják a figyelmet arra, mi zajlik a határokon belül. Azon dolgoznak, hogy megmutassák: van egy másik Belarusz is, nemcsak az, amiről Lukasenka beszél, amit ő mutat. És tulajdonképpen ennyit tehetnek, semmi mást. De ez nem jelenti azt, hogy meg sem kell próbálniuk cselekedni. Van arra példa a történelemben, hogy ellenzéki vezetők évtizedeket töltöttek száműzetésben, például Irán vagy Oroszország esetében. Ezek az emberek a belarusz társadalom számára továbbra sem elveszettek, továbbra is fontosak és reményt nyújtanak. Nagy befolyásuk viszont nincs arra, mi történik a belpolitikában, és akkor tudnak majd újra labdába rúgni, ha a jelenlegi rezsim a külső nyomás hatására megbomlik valamennyire, és új frontok nyílnak az ellenzékiek számára.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.