Németország választott

Egy ide, egy oda

  • Schauschitz Attila
  • 2021. szeptember 29.

Külpol

A szociáldemokraták győztek, de nem annyira, hogy elvegyék a kereszténydemokraták kedvét a kormányalakítástól. Hogy melyikük jelöltje lesz a kancellár, két kisebb párttól, a Zöldektől és a szabaddemokratáktól függ.

A CDU kancellárjelöltje, Armin Laschet dacos gyermekre emlékeztetett a választás estéjén: noha pártja a második helyre szorult, és soha nem ért el még története során ily gyászos eredményt, 24 százalékot, juszt is és dafke bejelentette, hogy ő szeretné ezentúl Németországot kormányozni. Ennek megfelelően „jövőkoalíciónak” nevezte az általa alakítandó kormányt, nem törődve a lehetséges ellenvetéssel, hogy pártjának tizenhat év állt rendelkezésére egy nagyszerű jövő kibontására. Hasonlíthatnánk őt a fuldoklóhoz is, aki saját hajába kapaszkodik, miközben makacssága érthető: az alternatíva a kudarc bevallása és egyben lemondása volna a CDU pártelnöki tisztjéről. Laschet legfeljebb azzal vigasztalhatja magát, hogy nem szenvedtek el akkora, 4–5 százalékpontos vereséget a szocdemekkel szemben, mint amilyennel a felmérések riogatták.

A demokráciákban szokásos eljárás min­den­esetre az, hogy a legtöbb szavazatot szerzett párt kezdeményezi a kormányalakítási tárgyalásokat; vagyis Laschet azt állítja, hogy az a másfél százalékpont, amennyivel pártja lemaradt az SPD-től, tulajdonképpen nem számít. A CDU jelöltje ezzel figyelmen kívül hagyja a választók akaratát: ha pártja majdnem 9 százalékponttal kevesebb szavazatot kap, a szociáldemokraták és a Zöldek pedig együttvéve jó 10 százalékponttal többet szereznek, mint négy éve, akkor ez nem azt jelenti, hogy a szavazók nem a kereszténydemokrata pártot szeretnék a kormány élén látni? Arról nem beszélve, hogy ő személyesen is jóval kevésbé népszerű, mint a szociáldemokrata Olaf Scholz.

 

Németország zöldül

Zöldül, de maguk a Zöldek nem tudják eldönteni, hogy nyertek vagy vesztettek. Mert igaz, 15 százalékot szereztek, 6 százalékponttal többet, mint négy évvel ezelőtt, viszont szertefoszlott az idén feltámadt halvány reményük, hogy akár a legerősebb pártként kerülhetnek ki a választásból.

Az országos trendeket erősíti a szintén vasárnap tartott két tartományi választás eredménye is. Berlinben a Zöldek a négy évvel ezelőtti 15-ről 19 százalékra ugrottak, és megközelítették az ott is valamivel 21 százalék felett végző szociáldemokratákat. Ez azt jelenti, hogy folytatódhat a fővárost kormányzó koalíció, rajtuk kívül a korábbihoz képest meggyengült, 14 százalékot szerző Baloldal (Die Linke) részvételével. A Zöldek előretörése mellett a berlini szavazás másik látványos eredménye a migráció és a bűnözés problémájára összpontosító Alternatíva Németországért (AfD) nevű jobboldali párt látványos visszaszorulása, 14-ről 8 százalékra zuhanása.

A berlini baloldali koalíció nem térhet ki majd egy ugyancsak a hétvégén lezajlott sikeres népszavazás eredménye elől: a szavazók többsége támogatta a háromezer lakásnál többet birtokló társaságok „kisajátítását”, pontosabban azt, hogy a város a piaci érték alatti áron megvásárolhassa ingatlanjaikat. A városi tulajdonba vétel célja a lakbérek emelkedésének megállítása lenne. A népszavazás eredménye nem kötelező ugyan a tartományi jogú város szenátusára nézve, ám nem kerülhető meg, hogy legalább tárgyaljanak róla. Az SPD a kisajátítás ellen, a Baloldal mellette foglal állást, míg a Zöldek „végső eszköznek” tekintik azt a szárnyaló lakbérek megállítására.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.