Arab államok szerint sem maradhat a Hamászé Gáza

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. november 5.

Külpol

A Palesztin Nemzeti Hatóság felelősséget vállalna a Gázai övezetért – mondta a palesztin elnök az amerikai külügyminiszternek.

A Palesztin Nemzeti Hatóság a palesztin államiság átfogó rendezésével kész felelősséget vállalni a Gázai övezetért, mondta Mahmúd Abbász palesztin elnök Antony Blinken amerikai külügyminiszternek vasárnapi tárgyalásukon Rámalláhban. 

Megbeszélésük végén Abbász kijelentette, hogy a Gázai övezet a palesztin állam elválaszthatatlan része, és a palesztin hatóság kész teljes mértékben felelősséget vállalni érte a létrejövő palesztin állam keretein belül: Ciszjordánia, a Gázai övezet és Kelet-Jeruzsálem egész területének átfogó politikai rendezésével.

„Az izraeli megszállás teljes felelősséget visel mindenért, ami történik, és a katonai megoldások nem fogják megteremteni Izrael biztonságát” – tette hozzá a palesztin elnök.

Arról, hogy a Gázai övezetnek Palesztina részévé kellene válnia, a török elnök is beszélt:

Abbász emellett a Gázai övezetben zajló háború azonnali befejezésére és a humanitárius segélyek bejuttatásának a felgyorsítására szólított fel. „Nincsenek szavak annak a megsemmisítő és pusztító háborúnak a leírására, melyben a gázai palesztin nép ki van téve az izraeli hadigépezetnek, tekintet nélkül a nemzetközi jogra” – hangoztatta Abbász.

Elmondása szerint nem kevésbé súlyos a helyzet Ciszjordániában és Jeruzsálemben sem, mert „a telepesek erőszakossága mellett a megszálló erők nap mint nap ölnek és támadnak”.

Abbász felszólította Antony Blinkent a „bűncselekmények megállítására”. Mintegy egy órás megbeszélésükön a gázai övezeti segélyeket is megvitatták, de nem adtak ki közös sajtónyilatkozatot.

Blinken találkozójukon kijelentette, hogy az Egyesült Államok továbbra is elkötelezett a Gázai övezet segélyezése és az alapvető szolgáltatások helyreállítása mellett.

Az amerikai külügyminisztérium szóvivője közölte, hogy Blinken kifejezte az Egyesült Államok elkötelezettségét a közös munkára a kétállami megoldás megteremtésére is.

Az amerikai külügyminiszter előzőleg szombat este Ammánban, Jordánia fővárosában találkozott Jordánia, Egyiptom, Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek és Katar külügyminiszterével. Megbeszélésük után közölte, hogy Washington és az arab országok úgy vélik, nem maradhat fenn a háborút megelőző helyzet, amely szerint a Gázai övezetet a Hamász irányítja.

Az Európa Bizottság pedig vasárnap nyilatkozatban állt ki az Unió zsidó közösségei mellett.

A brüsszeli testület arra figyelmeztetett, hogy a történelem legsötétebb időszakaira emlékeztet az, hogy az európai zsidóknak ismét félelemben kell élniük.

Senkinek, sem zsidónak, sem muszlimnak, sem kereszténynek sem szabad félelemben élnie, diszkriminációtól vagy az erőszaktól tartania vallása vagy identitása miatt – figyelmeztet a Bizottság. A lehető leghatározottabban elítéli a zsidóság ellen elkövetett aljas tetteket, melyek szembemennek mindazzal, amit Európa képvisel: az alapvető értékkel és életmóddal.

„Vissza kell szorítanunk az antiszemitizmus, valamint a muszlimellenes gyűlölet erősödését, ezeknek nincs helyük Európában” – áll a nyilatkozatban.

Az Európai Bizottság a tagállamokkal együttműködve fokozni fogja a biztonsági intézkedéseket. Az EU már növelte az istentiszteletek és a vallási helyszínek védelmére szánt uniós finanszírozást, és további támogatás biztosításán dolgozik. Ezzel párhuzamosan fokozza a vonatkozó jogszabályok végrehajtását annak biztosítására, hogy az online platformok gyorsan és hatékonyan reagáljanak az antiszemita vagy muszlimellenes megjelenéseket, legyen szó terrorista tartalomról, gyűlöletbeszédről vagy dezinformációról.

„Európaiként közös felelősségünk, hogy felhívjuk a figyelmet a gyűlölet minden formájára, és fellépjünk ellene” – tette hozzá nyilatkozatában az Európai Bizottság.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.