Átadta a Hamász az első három izraeli túszt

  • narancs.hu
  • 2025. január 19.

Külpol

A tűzszünet első szakaszában 33 izraeli túszt engednek szabadon 90 palesztin rabért cserébe.

Átadta a Hamász a Vöröskeresztnek a vasárnap kiszabaduló három izraeli túszt – jelentette be a Nemzetközi Vöröskereszt.

„Három izraeli állampolgárról van szó, akik közül az egyiknek román, a másiknak pedig brit állampolgársága is van” – mondták korábban a túszalku-tárgyalásokon közvetítő katari tisztviselők a BBC-nek. Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök hivatalának közlése szerint hét napon belül további négy női túsz szabadulhat. 

A túszok átadásával egy időben az izraeli börtönökben terrortevékenységért elítélt palesztin foglyokat is átadták a Vöröskereszt képviselőinek. A Rámalláhhoz közeli Ofer börtönben kilencven palesztint engedtek szabadon, közülük tizenhárman kelet-jeruzsálemi otthonukba, a többiek pedig Ciszjordániába utaznak – írja összefoglalójában a hvg.hu.

A kiszabadult izraeli túszok közül a 24 éves Romi Gonent akkor rabolták el a Hamász terroristái, amikor 2023. október 7-én megpróbált elmenekülni a Nova zenei fesztiválról. A kezén meglőtték, mielőtt Gázába hurcolták volna. A 28 éves Emily Damari izraeli-brit kettős állampolgár, Kfar Aza kibucból kényszerítették az övezetbe, őt is meglőtték a kezén, és a lábán is sérüléseket szenvedett egy lövedéktől. Doron Steinbrechert, a 31 éves állatorvosi asszisztenst szintén Kfar Gza kibucból rabolták el a tizenöt hónappal ezelőtti terrortámadásban a Hamász fegyveresei.

Izraelben nem tudják, milyen egészségi állapotban térnek vissza a túszok a négyszázhetvenegy napos, valószínűleg a Hamász alagútjaiban töltött fogság után, ezért a kórházak számos szakterület orvosaiból álló csoporttal készülnek fogadásukra. 

A vasárnap kezdődött Gázai övezeti tűzszünet első, negyvenkét napos szakaszában 33 izraeli túszt engednek szabadon mintegy 1900, izraeli börtönökben fogva tartott palesztin rabért cserébe, akik között sokan életfogytiglani börtönbüntetésüket töltik izraeliek meggyilkolásáért.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.