Ausztriában jöhet a Facebook-adó

  • narancs.hu
  • 2019. január 11.

Külpol

3 százalékos adót vetnének ki a nemzetközi internetes nagyvállalatok reklámeladásokból származó bevételeire.

Sebastian Kurz bejelentése szerint a 3 százalékos digitális adót a világszinten évi legalább 750 millió eurós, Ausztriában pedig legalább 10 millió eurós forgalmat bonyolító konszernekre vetnék ki. Az APA osztrák hírügynökség kormányközeli forrásokból úgy értesült, hogy 2020-tól vezetnék be az új adófajtát, és évi 200 millió euró bevételre számítanak belőle.

Hartwig Löger pénzügyminiszter szerint csak kezelhető számú nemzetközi nagyvállalat esik majd az új adó hatálya alá, osztrák cég például nem kerül be ebbe a körbe. Az új adó érintené viszont az Amazont és a Facebookot is.

Az osztrák kormány a döntéssel megvárja az Európai Unió pénzügyminiszteri tanácsának márciusi ülését: attól várják ugyanis, hogy megállapodás szülessen az információtechnológiai nagyvállalatok európai szintű megadóztatásáról.  A tervezet támogatói szerint a digitális nagyvállalatok hatalmas nyereséget termelnek az EU-ban, mégis jóval kevesebb adót fizetnek a hagyományos cégeknél. Az ellenzők azonban úgy vélik, hogy globális megoldásra lenne szükség, az önálló uniós lépések csak elmérgesíthetik a viszonyt Washingtonnal.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?