Vonnák Diána

Az első nap, a háromezredik nap

Kiiv, 2021. november – 2022. január

Külpol

Február 24., csütörtök, a háború első napja van. A válsághelyzetet már egy nappal korábban kihirdették, hadköteles korú férfiak nem hagyhatják el Ukrajna területét, hangzott a bejelentés.

Hajnalban egy szervezés alatt álló művészeti projekt miatt írok az egyik brit szervezőnek: lehet, hogy gond lesz majd késő tavasszal, ha a helyi férfi kollégákat ki kellene hoznunk majd az országból, nem találom, mit jelent pontosan az, hogy „hadköteles korú”. Beszéljünk róla valamikor aznap. Mire a szervező délelőtt elolvassa az üzenetet, már fordult velünk egyet a világ: Oroszország megtámadta Ukrajnát. Megtörtént a legvalószínűbb lehetetlen, a régóta várt dolog, amire nem lehet felkészülni, amire mindenki várt, de szinte senki nem gondolta, hogy éppen így következik be.

Munka előtt egy korai találkozóra rohanok, egy órán át nem nézek híreket, amikor aztán a kávé mellett olvasni kezdek, elsötétül minden. Egyszerre támadtak északról, északkeletről és délről, rakétákra ébredtek rengeteg nagyobb városban, megugrottak az olajárak, orra bukott a tőzsde, életbe léptek az első szankciók, közben útra keltek az első tízezrek a nyugati országrész felé. A barátaim egy része megindult a metró óvóhelyeire. Az ukrán Telegramon lehet egyedül értelmesen követni, mi történik. Amikor a helyi videókat pásztázva felfogom, hogy Harkivban mekkora a baj, egy pillanatra nem tudom tartani magam, Nasztya nem válaszol, nem tudom, mi van a gyerekekkel, a felettes énem a civil áldozatok számát ismételgetve igyekszik átvenni az uralmat: gyakorlatilag biztos, hogy élnek, és valószínűleg meg sem sérültek. Az óvóhelyen nincs térerő.

Ahogy gépiesen igyekeztem átevickélni ezen az első a napon, a halálra vált, síró barátaim, a kinti család, a kollégáim telefonjaitól a hiperrealista őrületbe hajló, befogadhatatlan hírfolyamig és vissza, azon gondolkodtam, éppen vége van életem eddigi legalattomosabb, leghosszabban kitartott, legbénítóbb feszültségének. Vége a furcsa zsibbadtságnak, amiben sodródva néha úgy éreztem, nem vesszük elég komolyan a helyzetet, nem készülünk fel eléggé, de többnyire inkább valami szégyenérzet volt bennem azzal kapcsolatban, hogy túlreagáljuk. Hogy hülye külföldi vagyok. Ezen a csütörtökön a sokk és a gyász és a düh érkezése előtt egy őrült pillanatig megkönnyebbülést éreztem, hogy vége van a hónapokig tartó meghasadt életünknek, amelyben a normális dolgok hátterében időnként megindult a kalkulus, hogy baj lesz, ez világos, de mekkora? És milyen? A majdnem nyolc éve kikiáltott két kelet-ukrajnai szakadár népköztársaság felől eszkalálódik majd a helyzet, ezt gondoltuk mind, de meddig mennek majd? Harkiv biztonságban van? Mariupol? És mi ezeknek a forgatókönyveknek bármelyikére az értelmes lépés itt és most, Kiivben.

Amikor 2021 novemberében megérkeztem, éppen csak elkezdtek gyűlni a viharfelhők. Persze ez sem igaz, a történet vége felől már máshogy látszik, mi az eleje. Tavasszal a Krím annektálása óta a legnagyobb mozgósítást rendelték el az orosz hadseregnél, a műholdfelvételekről akkor eljutott ugyan hír a nemzetközi sajtóba, de igazán nagy port nem kavart. Nyáron a hadtestek egy részét visszavonták, de amikor megérkeztem, újra közel százezres haderő vette körbe a keleti és az északi határt. A volt kollégám figyelte az oknyomozók munkáját, akik az orosz közösségi médián megjelenő üzenetekből igyekeztek aggregálni, mit tudhatnak a gyakorlatozó orosz kiskatonák, ki lehet-e deríteni, van-e bármi szokatlan készültség. Sajátosan groteszk munka összegyűjteni az orosz anyák beszélgetéseit a kommentszekciókban arról, mennyire keveset tudnak a gyerekeik hollétéről. Az eredmény nem volt egyértelmű, így akik Ukrajnában figyelték az orosz mozgásokat, aggódtak, de eleinte sokan azt mondogatták, hogy egyébként is rengeteget gyakorlatozik az orosz hadsereg, nem világos, mi a nagyobb mozgósítás tétje. Novemberben bejelentették, hogy nem áll szándékukban megtámadni Ukrajnát – a nemzetközi diplomácia egyik legbizarrabb pukedlije maga a műfaj, komolyan vehetetlen, egyszersmind ignorálhatatlan. Amerikai hadihajók mozogtak a Fekete-tengeren, sokszor nemcsak az orosz oldalról tűnt határfeszegetésnek, ami zajlott. A mind hangosabb nemzetközi retorikai csatazajban próbáltuk felmérni, mi van, ha az erősödő fenyegetéssel az oroszok lerohanás helyett inkább nyomást akarnak és fognak gyakorolni Ukrajnára, hogy meggyengítsék a béketárgyalásokban érdekelt Zelenszkij elnököt, és az erre nemet mondó, militáns kisebbség hergelésével destabilizálják az országot. Voltak pillanatok, amikor puccsközelinek tűnt a helyzet.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.