Urbán Ágnes

Orosz lelkű vitézek

Hogyan számol be a köztévé és a Fidesz-média az Ukrajna elleni háborúról?

  • Urbán Ágnes
  • 2022. március 2.

Külpol

Az Európai Unió keményen dolgozik azon, hogy elhallgattassák az orosz propagandát, kiemelten annak két nemzetközi tévécsatornáját, az RT-t és a Szputnyikot. De mit szólnának Brüsszelben, ha rájönnének, hogy az egyik tagállam kormánypárti médiája tökéletes tükre a fenti két csatornának?

Ahogy a magyar kormányzati politikusok nem voltak felkészülve a háború kitörésére, ugyanúgy a kormánypropagandájuk is lebénult február 24-én, Ukrajna lerohanásakor. A gondosan felépített kampánytémákat alapjaiban írta felül, hogy a szomszédos országban háború tört ki, és biztosak lehetünk abban, hogy ez a fejlemény, illetve az ezt kísérő geopolitikai átalakulás velünk marad a következő egy hónapban is. A Fidesz azért épített ki hatalmas médiabirodalmat, hogy az irányítása alatt tartsa a napirendet és kontrollálni tudja, hogy milyen hírek jutnak el a választók jelentős részéhez. Ez a stratégia most súlyosan sérült: a médiát a háború témája uralja, és nincs az a jól felépített médiabuborék, amelybe ne szűrődne be az, hogy Putyin éppen nukleáris fegyverek készültségéről beszél az orosz tévében.

Az invázió kezdetekor a kormánypárti média nemigen tudott mit kezdeni a helyzettel. A Híradó.hu-n kétsoros, rendkívül körülményes címmel jelent meg vezető anyag, egyáltalán nem érzékeltetve a helyzet drámaiságát („Ukrajnában hadiállapotot vezettek be, szárazföldi csapatok léptek az ország területére. Putyin katonai hadműveletet rendelt el a Donyec-medencében – kövesse itt a nap eseményeit!”). Az Origo.hu a felső csíkban, kép és lead nélkül, így nehezen észrevehetően írta ki, hogy Oroszország támadást indított Ukrajna ellen. A Magyar Nemzet még szóhasználatában is átvette a Kreml narratíváját, amikor a támadás reggelén azzal a címmel jelent meg a hírfolyam a honlapon, hogy „Különleges katonai művelet végrehajtását rendelte el az orosz elnök a Donyec-medencében”.

A független szerkesztőségek azonnal a helyzet súlyának megfelelően mutatták be az Ukrajnában történteket, a hírportálok nyitóoldalán a támadás napja óta a háború szerepel. Annyi kritika megilleti a média független részét is, hogy az elmúlt hetekben, amikor a nemzetközi sajtó már nagyon komolyan foglalkozott Oroszországgal, a magyar médiafogyasztókhoz alig jutott el valami abból, hogy a II. világháború óta eltelt időszak legnagyobb katonai akciója készül Európában. Ez alighanem visszavezethető a magyar média régi gyengeségére, a külpolitikai témák háttérbe szorulására, illetve arra, hogy a választási kampány miatt minden szerkesztőség erősen a belpolitikára fókuszál. A média független része azonban gyorsan reagált az új helyzetre, ezt az is mutatja, hogy sokat szerepeltetik azokat a szakértőket, akiknek valódi tudásuk van az orosz katonai mozgásokról és a geopolitikai folyamatokról.

A háború kitörésekor tapasztalt zavar, ha más formában is, de napokkal később is jellemzi az állami médiát – alighanem annak következtében, hogy a hivatalos kormányzati kommunikáció sem tudja jól kezelni a helyzetet. Az erősen Putyin-barát Orbán Viktor számára a létező legrosszabb fordulat következett be, és nehéz kommunikációs forgatókönyvet kidolgozni arra a helyzetre, amikor földrengésszerű geopolitikai átrendeződés zajlik, s szinte naponta ugrunk egy évtizedet az európai integráció folyamatában. Érdemes alaposabban is áttekinteni az ún. közszolgálati média szerkesztőségi gyakorlatát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."