Ferenc pápa élete és műve

Az irgalom atyja

Külpol

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.

Április 21-én kora reggel, 88 éves korában hunyt el a római Szent Márta-házban. Jorge Mario Bergoglio, a római katolikus egyház 266. pápája olyan vezető volt, akit egyházi és világi, vallásos és szekuláris meggyőződésű emberek milliói tiszteltek azért, mert a hatalom és a díszletek közepette is ember maradt: nyitott volt a szegények, a kitaszítottak, a sebzett szívek felé. „A közöny – írta Remény című könyvében – gyilkos lehet. A szeretet nem tűri el a közönyt. Nem ülhetünk ölbe tett kézzel, közönyösen, de túlságosan tárt karokkal, fatalistán sem létezhetünk. A keresztény ember kinyújtja a kezét.”

Buenos Airesben született, fiatal éveiben a kidobóemberi alkalmi munka, a vegyésztechnikusi tanulmányok és a jezsuita noviciátus természetes módon simulnak egymásba. Egy piemonti anyanyelvű argentin család elsőszülöttjeként korán tapasztalatot szerez az emberi élet törékenységéről, légúti betegsége miatt elveszíti tüdejének egy darabját. Mielőtt pappá szentelik, irodalmat és pszichológiát tanít, majd a jezsuiták argentin tartományfőnökeként nem csak a hitét, de a morális rugalmasságát is próbára teszi a katonai junta időszaka. Pápává választása után sokan firtatták, hogy milyen szerepe volt 1975 és 1983 között, amikor a katolikus egyház támogatta a fasiszta rezsimet. A legsúlyosabb vád szerint két jezsuita pap elrablását tette lehetővé a tétlensége; erről a vádról később hitelt érdemlően bebizonyosodott, hogy megalapozatlan volt, sőt Bergoglio minden követ megmozgatott két „baloldalinak” minősített beosztottja kiszabadítása érdekében. Tudományos ambícióinak feladását egy félig befejezett disszertáció tanúsítja, a papi karrierje azonban felívelt. 1998-ban Buenos Aires érseke lett, 2001-ben II. János Pál nevezte ki bíborossá. Tömegközlekedéssel utazott, főzött magára, egyszerű szálláson élt. A mendemondák szerint már 2005-ben majdnem pápává választották.

Változásra volt szükség

Elődje, XVI. Benedek pápa 2013. február 11-én lemondott – s az a tény, hogy teendőinek nem a halál vetett véget, hanem ő érezhette magát alkalmatlannak a tisztség ellátására, egyértelmű tünete volt a katolicizmus kudarcának. De Joseph Ratzinger bukását csak közvetve okozták a Római Kúria, azaz az egyház hivatali apparátusának bomlasztó mesterkedései, az ő katolicizmuselképzelése volt fenntarthatatlan. E modell egyik fő eleme a szentségek – az eucharisztia, a liturgia, a bűnbánás – szerepéről szólt, a másik a papság szigorú hierarchiáját konzerválta. Ez utóbbit azonban kikezdték az ezredforduló egyre hangosabb botrányai – például a pedofilügyek az Egyesült Államokban, vagy az állam és az egyházfők korrupt összefonódása Berlusconi Olaszországában. A megrendült bizalmat a templomba járók számának radikális csökkenése, a gyónási kedv apadása jelezte. A papi ruházatot egyre többen olyan jelmeznek látták, amely mentességet ad bármilyen bűncselekmény következményétől. Ratzinger talán ambicionálta volna a változást, végül csak a lemondás gesztusára futotta, amihez a Vatileaks-botrány adta az utolsó lökést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.