Ferenc pápa élete és műve

Az irgalom atyja

Külpol

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.

Április 21-én kora reggel, 88 éves korában hunyt el a római Szent Márta-házban. Jorge Mario Bergoglio, a római katolikus egyház 266. pápája olyan vezető volt, akit egyházi és világi, vallásos és szekuláris meggyőződésű emberek milliói tiszteltek azért, mert a hatalom és a díszletek közepette is ember maradt: nyitott volt a szegények, a kitaszítottak, a sebzett szívek felé. „A közöny – írta Remény című könyvében – gyilkos lehet. A szeretet nem tűri el a közönyt. Nem ülhetünk ölbe tett kézzel, közönyösen, de túlságosan tárt karokkal, fatalistán sem létezhetünk. A keresztény ember kinyújtja a kezét.”

Buenos Airesben született, fiatal éveiben a kidobóemberi alkalmi munka, a vegyésztechnikusi tanulmányok és a jezsuita noviciátus természetes módon simulnak egymásba. Egy piemonti anyanyelvű argentin család elsőszülöttjeként korán tapasztalatot szerez az emberi élet törékenységéről, légúti betegsége miatt elveszíti tüdejének egy darabját. Mielőtt pappá szentelik, irodalmat és pszichológiát tanít, majd a jezsuiták argentin tartományfőnökeként nem csak a hitét, de a morális rugalmasságát is próbára teszi a katonai junta időszaka. Pápává választása után sokan firtatták, hogy milyen szerepe volt 1975 és 1983 között, amikor a katolikus egyház támogatta a fasiszta rezsimet. A legsúlyosabb vád szerint két jezsuita pap elrablását tette lehetővé a tétlensége; erről a vádról később hitelt érdemlően bebizonyosodott, hogy megalapozatlan volt, sőt Bergoglio minden követ megmozgatott két „baloldalinak” minősített beosztottja kiszabadítása érdekében. Tudományos ambícióinak feladását egy félig befejezett disszertáció tanúsítja, a papi karrierje azonban felívelt. 1998-ban Buenos Aires érseke lett, 2001-ben II. János Pál nevezte ki bíborossá. Tömegközlekedéssel utazott, főzött magára, egyszerű szálláson élt. A mendemondák szerint már 2005-ben majdnem pápává választották.

Változásra volt szükség

Elődje, XVI. Benedek pápa 2013. február 11-én lemondott – s az a tény, hogy teendőinek nem a halál vetett véget, hanem ő érezhette magát alkalmatlannak a tisztség ellátására, egyértelmű tünete volt a katolicizmus kudarcának. De Joseph Ratzinger bukását csak közvetve okozták a Római Kúria, azaz az egyház hivatali apparátusának bomlasztó mesterkedései, az ő katolicizmuselképzelése volt fenntarthatatlan. E modell egyik fő eleme a szentségek – az eucharisztia, a liturgia, a bűnbánás – szerepéről szólt, a másik a papság szigorú hierarchiáját konzerválta. Ez utóbbit azonban kikezdték az ezredforduló egyre hangosabb botrányai – például a pedofilügyek az Egyesült Államokban, vagy az állam és az egyházfők korrupt összefonódása Berlusconi Olaszországában. A megrendült bizalmat a templomba járók számának radikális csökkenése, a gyónási kedv apadása jelezte. A papi ruházatot egyre többen olyan jelmeznek látták, amely mentességet ad bármilyen bűncselekmény következményétől. Ratzinger talán ambicionálta volna a változást, végül csak a lemondás gesztusára futotta, amihez a Vatileaks-botrány adta az utolsó lökést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.