Az oroszok csapást mértek egy ukrán vasútállomásra, sok az áldozat

Külpol

"Oroszország így készült az ENSZ Biztonsági Tanácsának ülésére" – mondta Zelenszkij.

Az orosz hadsereg csapást mért a kelet-ukrajnai Dnyipropetrovszk megyében lévő csaplinei vasútállomásra, az első információk arról szóltak, hogy 15 ember meghalt, és mintegy 50 pedig megsebesült– közölte videókapcsolaton keresztül Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szerda este az ENSZ Biztonsági Tanácsának (BT) ülésén.

"A mentők dolgoznak, de sajnos, a halottak száma növekedhet. Így élünk minden nap. Oroszország így készült az ENSZ Biztonsági Tanácsának ülésére" – idézte Zelenszkijt az Ukrajinszka Pravda hírportál.

Éjjel szintén videóüzenetben Zelenszkij bejelentette: 22-re nőtt a kelet-ukrajnai vasútállomás elleni rakétatámadás halálos áldozatainak száma.

Kirilo Timosenko, az ukrán elnöki iroda helyettes vezetője a Telegram üzenetküldő csatornán azt írta, hogy a megyében a szinelnikovei járást érő orosz rakétatámadásban életét vesztette egy 11 éves fiú.

Valentin Reznyicsenko Dnyiporpetrovszk megyei kormányzó korábban a Telegram üzenetküldő alkalmazáson már beszámolt arról, hogy az orosz erők szerdára virradó éjjel is a régió több térségét lőtték: a megyeszékhely, Dnyipro környékét H-22-es rakétákkal, Nyikopol és Krivij Rih térségét pedig Grad ás Uragan típusú sorozatvetőkkel. Az Ukrán Fegyveres Erők vezérkara szerint Ukrajna területén folytatódnak a légi és rakétacsapások katonai és polgári célpontokra. A mai nap folyamán gyakorlatilag az egész ország területén – kivéve az Oroszország által 2014-ben önkényesen elcsatolt Krím félszigetet – voltak légiriadók – emlékeztetett az Ukrajinszka Pravda.

 Orosz részről egyelőre nem kommentálták a támadásról szóló bejelentést.

Az ukrán elnök éjjel megismételte a függetlenség napja alkalmából nem sokkal korábban is hangoztatott véleményét, hogy Kijev erőt merített az Oroszország által indította háborúból, és csapatai tovább küzdenek a szabad Ukrajnáért, amelyben "a megszállóknak (...) nyomuk sem maradhat". "Kétség nem fér hozzá, hogy kiűzzük a behatolókat az országból" – fogalmazott Zelenszkij.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.