Amerika nem enged be orosz újságírókat az ENSZ BT New York-i ülésére

  • narancs.hu
  • 2023. április 23.

Külpol

Lavrov külügyminiszternek, aki az ENSZ BT soros elnöke, úgy kell levezetnie a találkozót, hogy nem lesznek mellette orosz újságírók. Diplomáciai források szerint üzenetértékű az amerikai lépés.

„Sosem felejtjük el és sosem bocsátjuk meg” – jelentette ki Szergej Lavrov orosz külügyminiszter, miután értesült róla, hogy az Egyesült Államok nem kíván vízumot adni azoknak az orosz újságíróknak, akik akkreditáltatnák magukat a New Yorkban esedékes ENSZ BT-ülésére. Az esetről a 444  számolt be a Moscow Times cikkére hivatkozva.

Mint írják, a dolognak az ad különös jelentőséget, hogy április óta Oroszország a soros elnöke a biztonsági tanácsnak, így Lavrov külügyminiszternek úgy kell levezényelnie a találkozót, hogy nem lehetnek mellette orosz újságírók.

Az ország, amelyik a legerősebbnek, legokosabbnak, legszabadabbnak és legtisztességesebbnek tartja magát, egyszerűen megfutamodott”

- tette hozzá Lavrov, aki szerint a gesztus szemlélteti azt is, hogy valójában mit is gondol az Egyesült Államok a szólás szabadságáról.

Lavrov helyettese, Szergej Rjabkov sem fogta vissza magát: „Meg fogjuk találni a megfelelő formáját annak, hogy válaszoljunk erre a lépésre, és az amerikaiak nem fogják egyhamar elfelejteni.”

A történet másik közvetlen előzménye az, hogy múlt hónapban kémkedés vádjával letartóztatták Evan Gershkovich amerikai újságírót Oroszországban. Ilyenre nem volt példa a Szovjetunió összeomlása óta. A Wall Street Journal újságírója ellen április elején már vádat is emeltek, és ha elítélik, akár 20 évet is kaphat. Gershkovich tagadja a vádakat.

A RIA Novosti diplomata forrása szerint a vízumok megtagadása szorosan összefügg Gershkovich letartóztatásával és üzenetértéket hordoz. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.