Amerika nem enged be orosz újságírókat az ENSZ BT New York-i ülésére

  • narancs.hu
  • 2023. április 23.

Külpol

Lavrov külügyminiszternek, aki az ENSZ BT soros elnöke, úgy kell levezetnie a találkozót, hogy nem lesznek mellette orosz újságírók. Diplomáciai források szerint üzenetértékű az amerikai lépés.

„Sosem felejtjük el és sosem bocsátjuk meg” – jelentette ki Szergej Lavrov orosz külügyminiszter, miután értesült róla, hogy az Egyesült Államok nem kíván vízumot adni azoknak az orosz újságíróknak, akik akkreditáltatnák magukat a New Yorkban esedékes ENSZ BT-ülésére. Az esetről a 444  számolt be a Moscow Times cikkére hivatkozva.

Mint írják, a dolognak az ad különös jelentőséget, hogy április óta Oroszország a soros elnöke a biztonsági tanácsnak, így Lavrov külügyminiszternek úgy kell levezényelnie a találkozót, hogy nem lehetnek mellette orosz újságírók.

Az ország, amelyik a legerősebbnek, legokosabbnak, legszabadabbnak és legtisztességesebbnek tartja magát, egyszerűen megfutamodott”

- tette hozzá Lavrov, aki szerint a gesztus szemlélteti azt is, hogy valójában mit is gondol az Egyesült Államok a szólás szabadságáról.

Lavrov helyettese, Szergej Rjabkov sem fogta vissza magát: „Meg fogjuk találni a megfelelő formáját annak, hogy válaszoljunk erre a lépésre, és az amerikaiak nem fogják egyhamar elfelejteni.”

A történet másik közvetlen előzménye az, hogy múlt hónapban kémkedés vádjával letartóztatták Evan Gershkovich amerikai újságírót Oroszországban. Ilyenre nem volt példa a Szovjetunió összeomlása óta. A Wall Street Journal újságírója ellen április elején már vádat is emeltek, és ha elítélik, akár 20 évet is kaphat. Gershkovich tagadja a vádakat.

A RIA Novosti diplomata forrása szerint a vízumok megtagadása szorosan összefügg Gershkovich letartóztatásával és üzenetértéket hordoz. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.