Bajban a Barnier-kormány, akár bukás is lehet belőle

  • Narancs.hu/MTI
  • 2024. december 4.

Külpol

A francia miniszterelnök a pártok felelősségéről beszél, miközben politikai és költségvetési káosz fenyeget. Szerdán bizalmi szavazás lesz, Emmanuel Macron viszont nem hisz a kormány megbuktatásának forgatókönyvében.

Akár bele is bukhat a francia kormány abba, hogy a miniszterelnök a parlament alsóházának jóváhagyása nélkül próbált meg bevezetni egy, az államháztartási hiány csökkentésre szánt költségvetési törvénytervezetet. Ezt a tervezetet aztán a képviselők megkerülésével át is nyomta, mire a Nemzeti Tömörülést vezető Marine Le Pen bejelentette, hogy szélsőjobboldali pártjával beállnak az ellenzéki baloldali tömb mögé, és megszavazzák a miniszterelnök elleni bizalmatlansági indítványt.

Michel Barnier miniszterelnök a France2 köztelevíziónak adott interjúban lehetségesnek nevezte a „felelősség reflexét, amely a politikai nézeteltéréseken túlmutat (...) amikor azt mondjuk magunknak, hogy van egy magasabb érdek, a nemzeti érdek.”

Emmanuel Macron a maga részéről azt mondta, hogy nem tud hinni a bizalmatlansági szavazásban. „Az ország érdekei fontosabbak, mint a pártok érdekei” – fogalmazott, és elítélte a Marine Le Pen fémjelezte Nemzeti Tömörülés „elviselhetetlen cinizmusát” és a szocialisták „teljes irányvesztését.”

Michel Barnier hétfőn a Nemzetgyűlésben bejelentette, hogy parlamenti szavazás nélkül hirdeti ki a társadalombiztosítás jövő évi költségvetését, amelynek kompromisszumos javaslatát az alsó- és felsőház vegyesbizottsága jóváhagyta, de amelynek elfogadásához nem biztosított a nemzetgyűlési többség. Az ellenzéki pártok ezt követően bizalmatlansági indítványt nyújtottak be a kormány ellen.

A francia alkotmány szerint egy tervezet a parlament által akkor is elfogadottnak tekintendő, ha a miniszterek többsége hozzájárul a szavazás megkerüléséhez, és az ezt követően 24 órán belül nem nyújt be egyik párt sem bizalmatlansági indítványt a kormány ellen.

Hétfőn elsőként az ellenzéki Új Népfront nevű baloldali pártszövetség nyújtott be bizalmatlansági indítványt. Marine Le Pen, a szintén ellenzéki jobboldali Nemzeti Tömörülés frakcióvezetője pedig azonnal jelezte, hogy az ő csoportja is bizalmatlansági indítványt nyújt be, s kész megszavazni a baloldali javaslatot is a kormány megbuktatására.

A bizalmatlansági indítványokról a szavazást szerda este tartja a Nemzetgyűlés, s amennyiben a két nagy ellenzéki csoport együtt szavaz, a jobbközép kormány megbukik.

Azzal, hogy „Macron katasztrofális nyomdokaiba lépett”, Michel Barnier csak kudarcot vallhatott - reagált a miniszterelnöki interjúra kedd este Marine Le Pen. „Barnier bukása előre eldöntött tény” – mondta Mathilde Panot, a radikális baloldali Engedetlen Franciaország nemzetgyűlési frakcióvezetője.

Miközben Franciaország államháztartási hiánya egyre nagyobb méreteket ölt (idén a GDP 6,1 százaléka lehet), a szeptember 5-én kinevezett kormányfő az ellenzék folyamatos kereszttüzébe került, amely elutasítja a 2025-re tervezett megszorításokat.

Nem ez lesz az első baloldali bizalmatlansági indítvány Michel Barnier kormánya ellen, de az első, amelynek megszavazását az RN is kilátásba helyezte, jóllehet Michel Barnier az elmúlt napokban több engedményt is tett Marine Le Pen pártjának: visszavonta az elektromos áramra kivetett adó emelését, csökkentette a külföldiek állami egészségügyi támogatását, visszavonta a vényköteles gyógyszerek állami támogatásának csökkentésére tett javaslatot.

Az RN azonban hétfő délután újabb feltételt szabott a nyugdíjak összegének növelésével kapcsolatban azért cserébe, hogy ne buktassa meg a kormányt. Ezt pedig a miniszterelnök nem fogadta el. Barnier kedd este azt mondta, hogy Marine Le Pen „egyfajta licitálást folytatott.”

A francia kormánytagok kedden arra figyelmeztettek, hogy az országra káosz vár a kormány megbuktatása esetén. „Az országot sodorjuk veszélybe” – mondta Antoine Armand gazdasági miniszter. „Tényleg káoszt akarunk? Olyan gazdasági válságot akarunk, amely a legkiszolgáltatottabbakat sújtja?” - tette fel a kérdést Bruno Retailleau belügyminiszter.

A párizsi tőzsde kedden enyhén emelkedéssel zárt, mivel a befektetők egy költségvetési status quo előnyeire összpontosítottak egy esetleges kormánybukás esetén. Utoljára 1962-ben buktatott meg ellenzék bizalmatlansági indítvánnyal kormányt. Amennyiben szerdán ez ismét megtörténik, a hosszú tárgyalások után szeptemberben megalakult Barnier-kormány az V. Köztársaság történetének legrövidebb ideg működő kabinetje lesz.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.