Belga válság: Szakítópróba

  • - kovácsy -
  • 2007. szeptember 27.

Külpol

Az országnak több mint száz napja nincs beiktatott kormánya. Az eddigi tárgyalások olyannyira nem vezettek eredményre, hogy augusztus második felében lényegében a nulláról kezdődtek újra a megbeszélések - az uralkodó, II. Albert fokozottan aggodalmas érdeklődése mellett. A hiba nem csupán a tárgyaló felek hajthatatlanságában keresendő: maga a politikai rendszer is nehezíti az előrelépést.
Az országnak több mint száz napja nincs beiktatott kormánya. Az eddigi tárgyalások olyannyira nem vezettek eredményre, hogy augusztus második felében lényegében a nulláról kezdődtek újra a megbeszélések - az uralkodó, II. Albert fokozottan aggodalmas érdeklődése mellett. A hiba nem csupán a tárgyaló felek hajthatatlanságában keresendő: maga a politikai rendszer is nehezíti az előrelépést.

Belgium szövetségi alkotmányos monarchia, és ehhez még az "aszimmetrikus" jelzőt is hozzá kell illeszteni. Az ország északi, holland nyelvjárásokat beszélő része és a francia anyanyelvű déli területek között a hatvanas években húzták meg a nyelvi határt. Ez a kulturális természetű határvonal valamivel Brüsszel alatt húzódik. A főváros viszont hagyományosan - bár távolról sem ősidők óta - inkább francia, úgyhogy külön (kétnyelvű) régióként működik. Ráadásul a francia Vallónia keleti szegélyén néhány tízezer német anyanyelvű ember is él, úgyhogy a nyelvi közösségek határvonala nem esik teljesen egybe a területi beosztással. Minthogy azonban a nyelvi és a területi közösségek is rendelkeznek képviselettel és kormányzattal, összesen hat-hat választott törvényhozás és végrehajtó intézményrendszer működik - az északi Flandriában a nyelvi és területi beosztás egybeesik, úgyhogy az ottaniak a két szintet összevonták. Van tehát egy szövetségi parlament és kormányzat, egy flamand, egy brüsszeli és egy német parlament és kormányzat, valamint egy-egy francia nyelvi közösségi, illetve vallon (területi) parlament és kormányzat. Ha mindehhez hozzávesszük az alacsonyabb közigazgatási szinteket, láthatjuk, hogy a belgák (akik amúgy nincsenek) folyamatosan választanak és különféle szintű végrehajtó testületeket alakítanak.

Nos ez utóbbi az, ami szövetségi szinten nem sikerül - lapzártánk idején pontosan 107 napja. Ennek pedig az a fő strukturális oka, hogy a szövetségi parlamentet is a területi elv alapján választják meg: a flamandok csak flamand pártokra, a vallonok csak vallon pártokra szavazhatnak, a brüsszelieké a kiváltság, hogy átléphetik ezt a merev határvonalat, és bárhová szavazhatnak. Vagyis az ő esetükben merülhet fel egyáltalán az elvi lehetősége, hogy a voksoláskor "összbelga" megfontolásokat mérlegelhessenek. Ezek közé tartozna például a gazdasági és szociális ügyek többsége, amelyek terén még akkor is van tennivaló, ha az ország az elmúlt két-három évtized folyamán hatalmas fejlődést és jólétemelkedést élt át.

Csakhogy a flamand- vallon ellentét pontosan ezen kérdések mentén éleződött ki az elmúlt években. Nevezetesen: a flamandok egyre inkább tűrhetetlennek érzik, hogy az általuk/náluk termelt jövedelmek egy nem elhanyagolható részét, mintegy

nyolcmilliárd eurót Vallóniának,

további kétmilliárdot pedig a fővárosnak kell átutalniuk a régiók, illetve a társadalombiztosítási alapok finanszírozására vonatkozó törvények értelmében. Mert való igaz: az északi az ország fejlettebb része, és ahogy a flamand-vallon ellentétek a II. világháború után mind jobban kiéleződtek, a mi/ők szembenállás is egyre markánsabb lett.

Aztán ott van a történelmi háttér is - hiszen nem volt ez mindig így. Amikor Belgium 1830-ban egy forradalom eredményeként, a napóleoni háborúkat követő európai politikai átrendeződés folyamán létrejött, a társadalmi hierarchiában a vallonok álltak felül, a francia volt a kultúra és a gazdaság nyelve a lenézett hollanddal szemben. Brüsszelben, amely ekkortól épült ki nagyvárossá, értelemszerűen ugyanez zajlott le, ráadásul a huszadik század elején a felgyorsuló iparosodás központja is egyértelműen a déli országrész volt a maga szénbányáival, kohóival, textiliparával. Alighanem ez az elnyomott, másodrendű állapot is oka lehetett annak, hogy a háborúban a flamandok voltak készségesebb együttműködő partnerei a német megszállóknak. A gazdasági viszonyok a hatvanas évektől fordultak meg, amikortól a vallon ipar - akárcsak hátországa, a közeli francia iparvidékek gazdasága - elveszítette versenyképességét, és lényegében összeomlott. Vagyis a flamandoknak viszonylag új élményük az, hogy miután hosszú időn keresztül a franciák tartották őket tudatlan, maradi semmirekellőknek, immár ők triumfálhatnak, magabiztosan mutogatva az övéknél sokkal magasabb déli munkanélküliségre, a vállalkozó szellem állítólagos hiányára. A politikai attitűdökben is lecsapódó ingerültség mindezek mellett kiterjed arra a tapasztalatra is, hogy a francia anyanyelvűek sokkal kevésbé ismerik a flamandok nyelvét és kultúráját, mint fordítva, vagyis az egykori kulturális dominancia nyomai máig sem tűntek el.

Mindezek után máris érthető, miért vált központi politikai kérdéssé egy bizonyos választókerület, Brüsszel-Hal-Vilvorde újrarendezésének kérdése. Mint láttuk, a kétnyelvű főváros Flandriába ékelődik. A nevezett kerület viszont az agglomerációt is magába foglalja, amelyen belül inkább flamand többségű települések vannak, de nem mind ilyen: összesen mintegy 120 ezer francia él itt, főként délen, ahol a választókörzet Vallóniával érintkezik, egyfajta folyosót nyitva a déli országrészből Brüsszel felé. Nos, a flamandok azt akarják, hogy ezt a területet bontsák végre ketté, a külső övezetben pedig csak a flamand pártokra szavazhasson a lakosság - beleértve természetesen a franciákat is, akik persze tiltakoznak az elképzelés ellen.

Az idei választási kampánynak természetesen nem ez volt a fő témája, hanem az egész szövetségi rendszer újrafogalmazása - legalábbis a népesebb, több szövetségi képviselői helyre jogosult Flandriában. Mindegyik ottani párt militáns módon hangsúlyozta elkötelezettségét a reformok mellett, a győztes kereszténydemokratákat vezető, egyébként kétnyelvű (holland nyelvű anya, franciául beszélő apa) Yves Leterme pedig az átalakulás zászlóvivőjévé nőtte ki magát a közvélemény szemében. A korábbi, hasonló válságokkal szemben a mostaninak az a legkirívóbb sajátossága, hogy ezeket a reformokat

kizárólag ßamand

politikai erők akarják. Így aztán ami ebben az összefüggésben északon lelkesedést vált ki, az délen ellenszenvet ébreszt, úgyhogy a vallonok számára elfogadhatatlan a személye miniszterelnökként.

A népességarányok következtében immár hagyomány az országban, hogy a kormányfőt a flamandok adják. A választási eredmények egyértelműen jelezték, hogy az eddigi, Guy Verhofstadt (itt is: francia keresztnév, holland családi név) vezette liberális-szocialista koalíció nem maradhat fenn: a baloldal mindkét országrészben rosszul szerepelt. Kereszténydemokrata-liberális koalíciót kell tehát lehetőleg összekalapálni (bár jöhet még meglepetés), olyat, amit a parlament kétharmados többséggel jóváhagy. Az említett Brüsszel környéki választókerület-problémáról azonban a vallon jobboldal sem hajlandó tárgyalni, legalábbis nem az eddigi flamand elképzelések mentén, és hasonló a helyzet az északiak lazább konföderáció kialakítását célzó terveivel. Eközben a leendő kormányprogram egyéb vonatkozásai terén szinte semmi sem történt, és még az is semmissé válhat, ha netán mégis bevonnák a szocialistákat a tárgyalásokba. Ráadásul az eltelt hónapok csak fokozták a két közösség kölcsönös gyanakvását: a vallonok azt gyanítják, hogy a flamandok titkos célja a teljes elszakadás, az utóbbiak pedig azt, hogy a déliek nem akarnak semmi mást, mint minél tovább élősködni rajtuk.

A teljes elszakadás persze lehetséges elvileg, de a megvalósításához olyan lépésekre volna szükség, amelyeket csak egészen hosszú távon lehet megvalósíthatónak elképzelni. Mindenekelőtt arra volna szükség, hogy (Brüsszellel együtt) mind a három régió többségi igent mondjon rá. Márpedig úgy tűnik, hogy bármennyire markánsan van jelen északon az elszakadást támogató álláspont, többségről még itt is korai volna beszélni. Aztán itt van a kétnyelvű, emiatt sajátos kultúrájú - mondhatni: belga - Brüszszel kérdése, amely aligha lehetne fővárosa egy független országnak. Másfelől viszont a szövetségi politizálás jelenlegi ellehetetlenülése elég határozott kérdőjelet rajzol Belgium létezése mellé, úgyhogy egyesek már a cseh-szlovák kettéválás - természetesen minden szempontból alkalmazhatatlan, hiszen egy vallon Meciar is kellene hozzá - forgatókönyvét keresgélik, hogy Belgium jövőjébe lássanak. Elvileg fölmerül a lilás ködből egy különálló, európai fővárosként működő Brüsszel lehetősége is.

A közvetlen feladat azonban mégiscsak a kormányalakítás. Elvileg az októberben kezdődő parlamenti ülésszak volna a határidő, de volt már olyan a nyolcvanas évek végén is, hogy 150 napig húzódott el egy hasonló válság. Igaz, akkor bizonyos tartalmi kérdések tekintetében folyamatosan szélesedett az egyetértés. A tárgyalások mostani állása szerint úgy tűnik, hogy a megoldás lehetséges útja némi vallon kompromisszumkészség a reformok kérdésében, amihez az kell, hogy a másik oldal meggyőzze őket: nem feltétlenül járnak roszszul, ha elfogadnak bizonyos flamand javaslatokat. Elvileg felmerülhet még olyan párt(ok) bevonása a tárgyalásokba - főleg flamand részről -, amelyek a vallon fél számára megnyugtatóbb hangot ütnek meg a szövetségi ügyekben.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.