Ciprusi válság

Adóparadicsom a lecsóban

  • Bebesy Dániel
  • 2013. április 28.

Külpol

A tárgyalások egy pontján Mario Draghi, az Európai Központi Bank elnöke megfenyegette a nicosiai kormányt: az EKB azonnal felfüggeszti az életmentő készpénzfolyósítást a ciprusi bankoknak, ha a parlamenti képviselők nem adják be a derekukat. Hétfő hajnalban beadták. De kinek mibe fog ez fájni?

Amikor 2012 júniusában Ciprus hivatalosan pénzügyi segítségért fordult az EU-hoz, senki fel se szisszent. Túl voltunk a görög, az ír, a portugál mentőcsomagon - az, hogy az EU harmadik legkisebb gazdasága, egy alig egymilliós állam szintén segítségért folyamodik, nem keltett különösebb izgalmat. Egy év se kellett, és Ciprussal lett tele a média. A világot sokkoló képek árasztották el, amint a szigetország polgárai hiába állnak sorban a bankjuk előtt, és az automaták is alig csorgatnak valamit. Miként kerülhetett ilyen mély válságba Ciprus, milyen megoldások közül választhatott, és milyen következményekkel jár a mostani rendezés az eurózóna adósságválságára nézve?

Ciprus sorsa már jóval 2012 előtt megpecsételődött: a 2008-as izlandi összeomlás tökéletesen megmutatta, hogy a globális pénzügyi válságban mire számíthatnak azok az országok, amelyek a gazdaságuk méretéhez képest túlburjánzott bankrendszert tartanak fenn. Görögországtól eltérően és Spanyolországhoz vagy Írországhoz hasonlóan Ciprus végzetét sem az állami túlköltekezés, hanem az abnormális méretű bankrendszer hozta el. A helyi bankok mérlegfőösszegének summája (azaz, leegyszerűsítve: az általuk mozgatott hitel- és betétállomány - a szerk.) hét-nyolcszorosa az ország GDP-jének, így nem lehetett valódi meglepetés, hogy a globális hitelválságban, amikor kiderült, hogy a bankok által nyújtott hitelek jelentős része nem behajtható, nagy bajba kerültek.

Mióta? Ciprióta


Mióta? Ciprióta

Fotó: Europress Fotóügynökség

 

A kegyelemdöfést 2012-ben a görög állam részleges csődje, illetve a görög adósságleírás adta meg, ugyanis a ciprusi bankok jelentős tőkeveszteségeket szenvedtek el a portfóliójukban nagy súllyal szereplő görög állampapírokon. Nyilvánvalóvá vált: a ciprusi állam önmagára hagyatkozva nem tudja kezelni a problémát, a bankrendszer összeomlásának elkerüléséhez külső segítségre van szükség. Az egyezkedések azért húzódtak ilyen sokáig, mert a Ciprus által kért 17 milliárd euró - bár jóval kevesebb, mint az ír, a görög vagy a spanyol mentőcsomagok - nagyjából megegyezik az ország GDP-jével, és ilyen arányú segítségnyújtásra az eddigi válságkezelés során egy ország esetében sem volt még példa.

Görbe utakon

A döntéshozók azért is haboztak, mert az uniós adófizetők pénzéből most egy adóparadicsom bankrendszerét kellene talpra állítani. Cipruson a bankrendszer és a pénzügyi szolgáltatásokra épülő iparág felfutása a 70-es évek közepétől, a nagy pusztítást okozó török invázió utáni újjáépítés során indult meg. A Szovjetunió összeomlása, az extagállamokból kiáramló pénzek a 90-es években újabb lökést adtak a bankszektor állománynövekedésének. Vitatott, hogy Ciprus egyértelműen adóparadicsomnak nevezhető-e, hisz az ország szerepel az OECD "fehér" listáján, vagyis tartja magát az adózással és információáramlással kapcsolatos globális normákhoz. Ám tény, hogy Cipruson gyorsan és egyszerűen lehet céget bejegyezni, a 10 százalékos vállalati adókulcs az unión belül nagyon alacsonynak számít, nincs se kamat-, se osztalék-, se vagyonadó. Cipruson a magántulajdon szempontjából stabil jogrend van, és az országban különösen ügyelnek a banktitoktartásra; a banki alkalmazottak erre vonatkozólag esküt is tesznek. Mindezek mágnesként vonzották a külföldi pénzeket, melyek között feltehetően illegális eredetűek is voltak. Az ország 68 milliárd eurónyi betétállományának 40 százaléka külföldi, elsősorban orosz tulajdonosokhoz kötődik.

A több éve zajló globális adósságválság kezelésében visszatérő dilemma, hogy ki viselje a mentés terheit. Az eurózónában a határokon átnyúló beavatkozások miatt ez különösen érzékeny kérdés, hisz az európai uniós segítség tulajdonképpen azt jelenti, hogy az egyik ország adófizetői kedvezményes kölcsönt nyújtanak a bajba jutottaknak, akik - mivel a pénzpiacról már nem - csak ezekből a pénzekből tudják rendezni tartozásaikat. A kimentés, azaz a bailout tehát azt eredményezi, hogy a bajba jutott államot vagy az ott tevékenykedő bankokat korábban meghitelező magánszemélyek, intézmények nem bukják el a pénzüket, a terheket pedig - a rendezést követően - a hitelt felvevő ország állampolgárai viselik, a magasabb adókulcsok és csökkenő állami juttatások formájában.

Az eurózónában az eddig alkalmazott mentőcsomagok kevés kivétellel így zajlottak, vagyis a hitelezőknek nem kellett veszteségeket, leírásokat elszenvedniük. Változást ebben a 2012-es második görög csomag hozott, ugyanis a megállapodás részeként ekkor már a magánbefektetők is jelentős veszteségeket szenvedtek el a birtokukban lévő görög állampapírokon. Ez a rendezés - amikor tehát a magánszektort, a korábbi hitelezőket, kötvénytulajdonosokat is bevonják a kárrendezésbe - a bail-in. Ez morális alapon mindenképpen támogatható, hisz azok, akik korábban görög állampapírt vásároltak, épp a magasabb kockázat miatt részesültek magasabb hozamokban. Az EU vezetői azonban jelezték, hogy a görög eset egyedi marad, a bail-in nem válik gyakorlattá az európai adósságrendezés során. A magánhitelezők bevonásától azért tartottak az uniós döntéshozók, mert úgy gondolták, hogy egy ilyen irányelv elfogadása azonnal pánikhoz vezethetne a befektetők körében, és feltartóztathatatlan menekülés kezdődne a hatalmas spanyol és olasz állampapírpiacokon.

Ciprus esetében a teljes kimentést ellenzők azzal érveltek, hogy a 17 milliárd eurós hitelcsomag miatt az ország GDP-arányos államadóssága a jelenlegi 80 százalék körüli szintről brutálisan megugrana, és ez az ország növekedési kilátásait a padlóra küldené. A görög forgatókönyv következne, mely során a költségvetési megszorítások egyre romló adósságpályához, majd újabb mentőcsomag szükségességéhez vezetnek. Ciprus esetében ez a megoldás - amikor tehát az állam vesz fel hitelt, majd menti ki a bankszektort - a kétes eredetű orosz betétek miatt is aggályos lett volna. Politikailag nehezen vállalható, hogy a ciprusi polgárok az elkövetkező években azért szenvedjenek el brutális megszorításokat, mert az orosz betétesek kimaradtak a kárrendezésből. A kimentést egyébként Németország ellenezte a legvehemensebben, ahol idén parlamenti választásokat tartanak: a közvélemény mind ellenségesebb a kimentésre épülő mentőcsomagokkal szemben, s ezt a német politikusok sem hagyhatják figyelmen kívül.

Beszűkült lehetőségek

A március 16-án megszületett brüsszeli döntés értelmében a 17 milliárd eurós mentőcsomaghoz az unió és az IMF 10 milliárddal járul hozzá, a maradékot Ciprusnak kell valahogy előteremtenie, az államon kívül más szereplőket is bevonva a kárrendezésbe. Az államadósság átstrukturálása, azaz a magánszektor bevonásával abszolvált részleges csőd (a második görög mentőcsomagnál alkalmazott megoldás) nem lehetett választás: az uniós politikusok váltig állították, hogy a görög eset egy éven belüli megismétlése komolyan kikezdte volna az európai intézmények hitelességét. De ez az út azért sem volt járható, mert a ciprusi jog szerint kibocsátott állampapírok nagy része hazai bankoknál van. Az adósságleírás így nem segített volna sokat, hisz amit megnyert volna az állam, az azonnal újabb veszteségként jelentkezett volna a bankoknál, amelyeket aztán az államnak kellett volna megsegítenie.

Ciprus számára ezek után a következő lehetőségek maradtak. A bankrendszer veszteségeinek rendezésébe bevonja a banki hitelek finanszírozóit, vagyis a betéteseket; vagy bevonja a bankok által kibocsátott kötvények tulajdonosait. Az utóbbi szóba sem jött, ugyanis a ciprusi bankok forrásai között alig található magánkötvény-finanszírozás. A betétesek "bevonása", azaz megadóztatása politikailag talán a legkényesebb vállalás, hisz ez azt jelenti, hogy a betétesek nem, illetve csak részben kapják vissza a bankokban elhelyezett pénzüket. A ciprusi parlament a várható felháborodás miatt első körben ezt le is szavazta. Az uniós javaslat visszautasítása azonban talán még a betétesek megadóztatásánál is kockázatosabb politikai lépés volt, hisz az uniós segítség feltételének elutasításával ért fel: az Európai Központi Bank (EKB) pedig már másnap lekapcsolja a ciprusi bankokat a lélegeztetőgépről. Ezután a bankrendszerben egyszerűen nem maradna elég euró, vagyis az ország repülne az eurózónából. Ezt az ugrást a sötétségbe Görögország sem merte választani.

A ciprusi politikusok a beszűkült manőverezési teret érzékelve Oroszországgal is felvették a kapcsolatot. A betétesek megadóztatásának elvetését követően Mihalisz Szarisz pénzügyminiszter azonnal Moszkvába utazott. Ami azért volt kínos, mert a közelmúltban megválasztott konzervatív elnök, Nikosz Anasztasziadesz a kampányban az orosz helyett inkább az uniós orientációt szorgalmazta. Az orosz szál nem újdonság, hisz 2011-ben az ország a Moszkvától kapott 2,5 milliárd eurós kedvezményes kamatozású kölcsönnel tudta elkerülni az uniós segítséget. Moszkva szerepe azonban a közvetlen pénzügyi megfontolásokon túl biztonságpolitikai kérdés is. Az oroszoknak jól jönne némi befolyásszerzés a földközi-tengeri térségben - különösen azután, hogy bizonytalanná vált szíriai tengeri támaszpontjuk jövője. Vonzó lehet számukra az is, hogy a segítségnyújtásért cserébe rátehetnék kezüket a nemrégen felfedezett ciprusi tengeri gázmezőkre. A nyugati hatalmak pedig aggódva figyelik az orosz lépéseket, hisz Ciprus 2004 óta az Európai Unió tagja, és habár a NATO-nak nem része, 1950 óta angol katonai bázis található a szigeten. Szarisz végül üres kézzel tért haza, a megegyezés elmaradt - Ciprus, úgy tűnik, egyelőre az uniót választotta.

Az orosz kapcsolat kiesésével versenyfutás kezdődött az idővel. Az európai döntéshozók most hétfőig, március 25-ig adtak haladékot Ciprusnak a megoldásra, különben az EKB lekapcsolja Ciprust az eurózónáról. A döntés Nicosiában végül tizenkét órás vitát követően, hétfő hajnalban született meg. Ciprus 10 milliárd eurós segítséget kap, de a kárrendezésbe a bankbetéteseket és a bankokat hitelező kötvénytulajdonosokat is bevonják. Az ország második legnagyobb bankját, a Laikit bezárják, és beolvasztják a legnagyobba, a Bank of Cyprusba. A döntés legérzékenyebb pontja szerint a problémás bankoknál lévő százezer euró feletti betéteket 40 százalék körüli adóval sújtják.

A legfontosabb különbség a mostani döntés és a korábbi, a parlament által elutasított javaslat között az, hogy az utóbbi még a százezer eurós határ alatti betéteseket is megkopasztotta volna. Ami azért lett volna rendkívül kockázatos lépés, mert a 2008-as ír bankválságot követően az unió összes országában százezer euróig terjedő betétbiztosítás felállításáról döntöttek - épp a bankpánikok megelőzése érdekében. A ciprusi kisbetétesek megadóztatása azt üzente volna, hogy az ilyen ígéretek nem számítanak, az eurózónában bárkinek veszélyben lehetnek a megtakarításai. Bár az unió politikusai a második görög mentőcsomaghoz hasonlóan most is egyszeri megoldásról beszéltek, egy ilyen precedens könnyen azt eredményezhette volna, hogy valamely váratlan esemény után Olaszországban vagy Spanyolországban is megindulnak az emberek, hogy kivegyék a pénzüket a bankból - beláthatatlan következményekkel. Ezt a veszélyt érzékelve a második körben a felek a terheket a nagyobb betétesekre hárították.

A bankok több mint egyhetes zárva tartás után a héten talán újra kinyitnak. A bizalom megrendülése miatt feltehetően mindenki menekítené a pénzét Ciprusról, ám ez egyelőre nem lesz egyszerű - az országban bizonytalan időre tőkekorlátozásokat léptettek életbe, a pénz egyelőre nem mozdítható. Furcsa helyzet, hisz azt jelenti, hogy a ciprusi euró már nem teljesen ugyanaz, mint az eurózóna többi országában használt fizetőeszköz.

A következmények

Ami magát Ciprust illeti, a kép nem túl árnyalt. Az országra, ahol az egy főre jutó GDP jelenleg több mint kétszerese a magyarnak, keserves évek várnak. A főként pénzügyi szolgáltatásokra épülő, számos esetben adóelkerülést segítő gazdasági modellnek vége. A bankrendszer leépülése, a hitelállomány visszahúzódása súlyos gazdasági visszaesést okoz majd.

Ciprus példája azt is mutatja, hogy az uniós döntéshozók nem ijedtek meg mértéken felül a bankválság továbbterjedésétől, a fertőzés lehetőségétől - a szigetország evvel nem tudta zsarolni az EU-t. (Habár az is lehet, hogy az uniós politikusok csak blöfföltek, amikor az EKB-s források leállítását helyezték kilátásba.) De az eurózóna számára a ciprusi rendezés újabb tabu megdőlését jelenti. Még ha egyedi esetről beszélnek is Brüsszelben, a történet tanulsága mégis az, hogy a jövőben, ha lesznek mentőcsomagok, mindenki részt vesz a kárrendezésben. Az eurózónában az adósságválságot mindeddig a költségvetési megszorításokkal igyekeztek kezelni: a döntéshozók úgy gondolták, hogy csak takarékoskodni kell, és előbb-utóbb elfogynak a hatalmas adóssághegyek. Ez a módszer az alacsony gazdasági növekedés és a magas munkanélküliség miatt fájdalmas és végeláthatatlanul hosszú; ráadásul az adósságszint alakulásában sem nagyon látszanak az eredményei. Több éven, ne adj' isten, évtizeden keresztül tartó erőltetése politikailag rendkívül kockázatos, az eurózóna egyben tarthatóságát veszélyezteti. A ciprusi eset viszont arra utal, hogy az adósságrendezés a jövőben a bail-in, vagyis az adósságleírás irányába mozdul. Az államokat hitelező kötvénytulajdonosok egyelőre nagyobb biztonságban vannak, ám az európai bankokat hitelező magánbefektetők esetében könnyen elképzelhetők kényszerű veszteségek a jövőben. Ez a megoldás a hitelezőknek rövid távon mindenképp fájdalmas - ám magában hordozhatja annak lehetőségét, hogy az adósságban fuldokló országok elvesztegetett évtizedek helyett hamarabb kilábalhassanak a válságból.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.